تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

کدام منطقه برای مسافرت های بهاری مناسب است

image کدام منطقه برای مسافرت های بهاری مناسب است

یکی از استان‌هایی که بهار‌های دیدنی دارد، استان گلستان است. گلستان از ابتدای بهار با سیر گرم شدن هوا، سبز و دیدنی می شود. بهترین فرصت سفر به این استان را بسیاری بهار و پیش از گرم شدن شدید هوا می دانند. زمانی که خطه گلستان یکدست سبز می شود و مناظر بکری پیشکش کسانی میکند که کوله به دوش برای کشف دیدنی‌ها پا در این استان می گذارند.

گنبد کاووس

برج کاووس یا میل که به آن گنبد قابوس نیز گفته می‌شود، در شهر گنبد کاووس در استان گلستان قرار دارد.

این بنا، بلندترین برج آجری دنیاست و در قرن چهارم هجری ساخته شده است. این برج از زیباترین و باشکوه ترین بناهای اوایل دوره اسلامی است که علیرغم استفاده بسیار کم از عناصر تزئینی در آن، دارای ساختاری متناسب، موزون، مستحکم و زیباست. این بنای باشکوه روی تپه‌ای ساخته شده که نزدیک ۱۵ متر از زمین اطراف آن بلندی دارد و ساختمان آن از سه بخش پی، بدنه و گنبد تشکیل شده که روی هم ۵۵ متر ارتفاع دارند .

تکفارس آی آر

گنبد مخروطی بنا به ارتفاع ۱۸ متر بدون هیچ واسطه‌ای روی بدنه برج قرار گرفته و دارای شیب تند و سطح صاف و صیقلی بوده و بر خلاف اکثر برج‌ها و گنبدهای آرامگاهی، تک پوش است که این موارد باعث ماندگاری آن شده است.این برج در یک نظرسنجی بین‌المللی از سوی تعدادی از معماران مشهور جهان، به عنوان بهترین اثر مهندسی تاریخ بشر انتخاب شده است. این برج که بیش از ۵۰ متر ارتفاع دارد، بیش از هزار سال پیش ساخته شده و در این مدت ۲ بار زلزله‌های شدیدتر از ۶ ریشتر را از سر گذرانده، اما همچنان سالم، استوار و پابرجا ایستاده است. برج گنبد کاووس فقط از آجر ساخته شده و در آن بتون آرمه و اسکلت فلزی و فولاد و … وجود ندارد. در حالیکه نه فرسوده شده و نه زلزله توانسته حتی یک ترک به آن بیندازد. محاسبات مهندس سازنده برج آن قدر دقیق بوده است که برج حتی در شدیدترین زلزله هم پس از لرزه‌ها و تکان‌های معمول دوباره دقیقاً سر جای خود برمی‌گردد.

کاخ موزه گرگان

کاخ شهر گرگان پس از مرمت به کاخ موزه گرگان تبدیل شد. این بنا در دو طبقه به سبک اروپایی در سال ۱۳۱۷ه.ش به دستور رضاخان در کنار مجموعه ای از ساختمان‌های اداری ساخته شده است. کاخ شهر گرگان با قدمتی بیش از۷۰ سال در سال ۱۳۴۳ه.ش. به عنوان بیست و چهارمین موزه کشور و نخستین موزه شمال کشور مطرح بوده که در سال ۱۳۳۶ه.ش. به ثبت آثار ملی رسید.

در حال حاضر، در طبقه همکف این کاخ فقط تعدادی شیء کشف شده از شهر تاریخی جرجان به نمایش گذاشته شده و در عین حال بخش مشاهیر شامل تندیس چند تن از اندیشمندان و نام آوران جرجان و استرآباد در این طبقه قرار دارد و به بخش مشاهیر مشهور است. طبقه بالا با اشیای مربوط به دوره پهلوی دوم تجهیز شده است. این کاخ در پارک شهر گرگان واقع شده است.

دیوار تاریخی گرگان

www.takfars.ir

به طول حدود ۲۰۰ ‪ کیلومتر و گسترده در سراسر شمال استان گلستان از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری و میراث کهن این منطقه است. این دیوار از شرق دریای خزر شروع شده و پس‌از عبور از ضلع شمالی گرگان رود و دشت‌های وسیع شهرستان‌های بندرترکمن، آق‌قلا، گنبدکاووس و کلاله به کوه‌های پیشکمر در شرق استان گلستان ختم می‌شود. دیوار تاریخی گرگان پس از وقفه‌ای حدود ۳ کیلومتری از بالای خط الراس ارتفاعات عرب‌داغ به سمت دامنه‌های شیب‌دار دره خوجه‌طوق منتهی به گرگانرود ادامه یافته و پس از عبور از کوه نقدعلی و از ضلع جنوبی گرگانرود به سمت شرق کشیده شده است. این دیوار پس از عبور از روستاهای چترکروک، سیاقلیق، عزیزآبادپایین، قره‌یسر، صخره‌های گرگز، گرگاندوز، زاوپایین و دره‌ای به همین نام به صخره‌های بیلی کوه در محدوده پارک ملی گلستان می‌رسد. با توجه به اهمیت و ارزشمندی دیوار و تاسیسات مجاور آن، این اثر فرهنگی در تابستان سال۱۳۷۸ با شماره ‪ ۲۳۴۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. در برخی از منابع از دیوار تاریخی گرگان به عنوان دومین و در برخی منابع دیگر به عنوان سومین دیوار دفاعی نام برده شده است. برخی از مورخین ساخت دیوار تاریخی گرگان را به ساسانیان و برخی دیگر به اشکانیان نسبت می‌دهند، علیرغم وجود اینگونه اختلاف نظر، تاریخ نگاران و پژوهشگران پیشین و معاصر، در تلاش‌های فراوانی که برای ساخت دیوار دفاعی گرگان صورت گرفته است اتفاق نظر دارند، اتفاق نظر محققین بر این تلاش‌ها و نتایج به دست آمده از کاوش‌های زیر آب‌های خلیج گرگان ،همچنین حدسیات حاصل شده مبنی بر وجود بنادر و پادگان‌های نظامی ساسانیان در این منطقه، بر اهمیت حفاظت از ایالت تاریخی گرگان در آن زمان دلالت دارد.

جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران یکی از معروف ترین جاذبه‌های طبیعی گلستان است. ناهارخوران، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گرگان در استان گلستان ایران. این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار دارد. در روایت‌های عامی و محلی درباره نام این جنگل گفته می شود که حجاج گرگانی که برای زیارت خانه کعبه به مکه عزیمت می‌کردند یا برای زیارت بارگاه امام رضاعلیه السلام به مشهد مشرف می‌شدند در راه بازگشت کاروان از کوه‌های جنوب گرگان به منطقه زیارت می‌رسیده و در آنجا پس از چندین ماه دوری، اطرافیان آنان به استقبالشان می‌رفته‌اند و در منطقه فعلی ناهارخوران جهت صرف ناهار توقف می‌کرده‌اند که امروزه به ناهارخوران مشهور شده‌است.

مقبره خالد نبی

بهار که به زیارتگاه خالد نبیعلیه السلام بروید و از بالای کوهی که این زیارتگاه در آن قرار دارد به اطراف نگاه کنید منظره‌ای می‌بینید که مثل آن را کمتر دیده‌اید به همین خاطر هم است که این زیارتگاه تا روز هفتم فروردین بیشترین آمار بازدید نوروزی استان را به خود اختصاص داده است. بهار، استان گلستان را سبز کرده و در این میان کلاله با سبزی تپه ماهورهای خالد نبیعلیه السلام رنگ و نمای دیگری به این منطقه داده است و یه این منطقه رفتن یک تیر با دو نشان است هم سفری زیارتی و هم سیاحتی. فصل بهار زمان مناسبی برای زیارت از این مقبره است. زیارتگاهی در ارتفاع ۷۰۰ متری کوه گوگجه داغ یا تانگری داغ در قسمت شرقی هزار دره، مکانی که زیبایی اش از اسمش هم مشخص است و تپه ماهورهایی که زیارتگاه را در خود احاطه کرده است. بعد از گنبد کاووس ۴۰ کیلومتر که طی کنید به کلاله می‌رسید بعد از آن باید به سمت روستای گچی سو بروید. دشت صاف و هموار ابتدای جاده تبدیل به دشت‌های تپه‌ای کوچک و بزرگ می‌شود، تپه‌هایی که به زیبایی مسیر اضافه می‌کند و مثل مخملی سبز بر هزار دره پهن شده است و آن را تا مدت‌ها در خاطره‌ها ثبت می‌کند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر