تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

کارهای اشتباهی که شما را خسته و پیر میکنند

image کارهای اشتباهی که شما را خسته و پیر میکنند

عدم برخورداری از خواب کافی

به طور کلی، مطالعات نشان می دهد که هر شخص بین ۷ تا ۸ ساعت به خواب نیاز دارد. طبق این تحقیقات، کم خوابی به مرور باعث بروز مشکلاتی مانند فشارخون بالا، دیابت، چاقی و اضافه وزن و همچنین خستگی عمومی می شود که همگی باعث بروز پیری زود هنگام در افراد خواهند شد.

بنابراین، برای ممانعت از این وضعیت، هر شخصی باید داشتن خواب کافی را در اولویت هایش قرار دهد. البته، مدت زمان لازم برای خوابیدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

بدین ترتیب، هر شخص با شناخت کافی از شرایط بدنی و میزان فعالیت های روزانه خود، باید مدت زمان لازم برای داشتن یک خواب کافی و با کیفیت را به درستی رعایت کند.

تکفارس آی آر

مصرف انواع شیرینی ها و محصولات تولید شده با شکر

مصرف شکر و انواع شیرینی های تولید شده با شکر، با گذشت زمان باعث تیرگی و چروکیدگی پوست ما خواهد شد.

دلیل این موضوع این است که مولکول های شکر، طی فرآیندی به نام گلیکاسیون، در رگ های خون حرکت کرده و به ملکول های پروتئینی می چسبند.

در نتیجه، منجر به تولید مولکول های مضری به نام محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته، خواهد شد.

در مرحله بعد، این مولکول ها به طور مشخص کلاژن و الاستین را هدف قرار داده و پوست را تخریب کرده و آن را دچار خشکی و چروکیدگی میکند.

www.takfars.ir

بنابراین، با حذف کامل و یا محدود کردن استفاده از شکر و محصولات تولید شده توسط آن، می توان جلوی این مشکل را گرفت و یا و روند پیشرفت آن را کند کرد.

به طور کلی فقط ۱۰ درصد از کالری مصرفی روزانه هر شخص می تواند از شکر و محصولات تولید شده با آن باشد. در غیر اینصورت روند پیری سرعت می یابد.

استرس، حتی در مقدار کم

امروزه ثابت شده است که هر چقدر استرس بیشتری داشته باشیم، حجم ترشحات هورمون های کورتیزول و نوراپی نفرین در خون ما افزایش می یابد؛ در نتیجه، فشارخون ما بالا رفته و سیستم دفاعی بدن مان تضعیف می شود.

با مروز زمان، استرس در بدن نهادینه شده و مرکب حافظه را خشک میکند. در ضمن، استرس خلق و خوی را تغییر داده و باعث بروز افسردگی نیز می شود.

در نتیجه، همه این موارد در مجموع، پیری زودرس را نیز به دنبال خواهند داشت.

مسلما استرس را نمی توان کاملا از میان برداشت، اما با برنامه ریزی روزانه، انجام تنفس های عمیق در صبح ها بعد از بیداری و شب ها قبل از خواب و همچنین پرداختن به ورزش هایی مثل یوگا، کنترل شده و از شدت تاثیرات منفی آن کاسته می شود.

روش انجام تنفس عمیق این گونه است که ابتدا از طریق بینی نفس عمیق کشیده و تا ۴ شماره می شماریم. یعنی عمل دم باید در۴ شماره صورت گیرد.

سپس، نفس را به اندازه ۷ شماره در سینه حبس کرده و در نهایت، تا ۸ شماره عمل بازدم را انجام می دهیم. این عمل را هم صبح ها پس از بیدار شدن و هم شب ها قبل از خواب ۳ مرتبه انجام دهید.

عدم تحرک فیزیکی کافی

تک فارس

داشتن تناسب اندام و ظاهری زیبا اغلب اوقات تنها دلیلی است که باعث روی آوردن به ورزش در اکثر ما افراد می شود.

اما، فواید ورزش بسیار فراتر از این موارد بوده و می تواند به جوان ماندن بیولوژیکی انسان ها کمک قابل ملاحظه ای کند.

تحقیقات نشان می دهد که کسانی که به طور منظم و پرانرژی ورزش میکنند در مقایسه با بزرگسالان سالمی که تحرک ندارند، تلومرهای بلندتری دارند – تلومرها نشانگرهای زیستی سلولی هستند که با گذر عمر کوتاه تر می شوند.

ورزش کردن متداوم می تواند از کاهش حافظه، افزایش التهاب و شیوع بیماری دیابت نوع ۲ جلوگیری کند.

پس، نگذارید تا “بدن تان زنگ بزندو فرسوده شود.”بنابراین، تحرک بدنی را به هر شکلی که دوست دارید مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و یا حرکات موزون به زندگی روزمره خود وارد کرده و روزانه ۲۵ تا ۳۰ دقیقه را به آن اختصاص دهید.

در ضمن، سعی کنید که ورزش جزء عادات روزمره شما شده و به آن به عنوان بخش جدایی ناپذیر زندگی خود نگاه کنید.

روابط اجتماعی ضعیف

مطالعات نشان می دهد که داشتن دوستان خوب حتی بیشتر از روابط نزدیک خانوادگی و فامیلی به جوان ماندن افراد کمک میکند.

برخورداری از روابط دوستی با دیگران منجر به کاهش خشم، افسردگی و ابتلا به بیماری های قلبی می شود.

بنابراین، حتی اگر زندگی پر مشغله ای دارید، سعی کنید زمانی را برای ارتباط با دیگران اختصاص داده و روابط اجتماعی خود را گسترش دهید.

T A K F A R S

در ضمن، می توانید از شبکه های اجتماعی و اینترنت استفاده کرده و در محیط مجازی با دوستان خود گفتگو کنید.

مصرف نامنظم سبزی و میوه

سبزی و میوه ها سرشار از ترکیباتی موسوم به آنتی اکسیدان می باشند که در تمیز کردن بدن از سلول های رادیکال آزاد نقش بسیار پر رنگی دارند.

در ضمن، سلول های رادیکال آزاد احتمال و خطر ابتلا به سرطان را در افراد افزایش می دهند.

اما، مصرف این مواد غذایی باید به صورت یک عادت همیشگی و روزمره باشد، زیرا آنتی اکسیدان های موجود در انواع سبزی و میوه معمولا برای تنها چند ساعت در بدن فعال می مانند.

بدین ترتیب، با مصرف دائم این مواد غذایی مهم می توانید به طور پیوسته بدن را از شر سلول ها غیر سالم و مضر خلاص کرده و از بروز پیری زودرس جلوگیری نمایید.

گوش دادن دایمی موسیقی به وسیله هدفون

هیچ چیز به این اندازه که دایم از دیگران بخواهید حرف های شان را تکرار کنند، به دلیل اینکه خوب نشنیده اید، فرد را پیر و حتی مانند ۱۰۰ ساله ها نشان نمی دهد.

این روزها از دست دادن و یا کم شدن شنوایی، به دلیل دایما گوش کردن موسیقی به بلندی هزاران دسی بل رایج شده و سرعت یافته است.

ما هر روز با استفاده از هدفون ها و گوشی های هوشمند خود موسیقی گوش می دهیم و به گوش های خود کوچکترین توجهی نداریم.

تک فارس www.takfars.ir

برای اینکه به ناشنوایی و یا کم شنوایی زودرس دچار نشوید، تاجایی که می توانید صدای موسیقی را پایین بیاورید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر