تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ژل دیکلن ۶۰ گرم عوارض جانبی موارد مصرف و منع دارویی

image ژل دیکلن ۶۰ گرم عوارض جانبی موارد مصرف و منع دارویی

موارد مصرف

دیکلوفناک سدیم در درد و التهاب ناشی از بیماری روماتیسمی شامل آرترین جوانان و دیگر اختلالات عضلانی-اسکلتی، دردهای بعد از جراحی و نیز نقرس حاد به کار می رود.

مکانیسم اثر

دیکلوفناک از مهار کننده های قوی آنزیم سیکلواکسیژناز است. این دارو همچنین پروستاگلندین ها، پروستاسایکلین و ترومبوکسان را کاهش می دهد.

تکفارس آی آر

فارماکوکینتیک

دیکلوفناک از راه های خوراکی یا رکتوم به طور کامل جذب می گردد. حداکثر غلظت سرمی ۲ ساعت بعد از مصرف خوراکی ایجاد می شود. اتصال پروتئینی دارو ۹۹ درصد بوده و متابولیت های دارو غیر فعال و نیمه عمر آن ۲ ساعت است. دارو عمدتاً از راه ادرار دفع می گردد.

موارد منع مصرف

در بیماران حساس به ASA یا دیگر داروهای NSAID و بیماران دچار پورفیری کبدی نباید مصرف شود.

هشدارها

www.takfars.ir

در بیماران دچار اختلالات کلیوی، کبدی یا قلبی، با احتیاط و با حداقل میزان ممکن به کار رود. در ضمن وضعیت عملکرد کلیه مرتباً کنترل گردد.

در بیماران دچار زخم معده فعال از مصرف خودداری شود. همچنین بیماران با سابقه زخم بهتر است از مصرف این دارو پرهیز نموده و در صورت بروز صدمات معده ای- روده ای مصرف آن قطع گردد.

این دارو در افراد پیر و همچنین افرادی که سابقه حمله آسم و حساسیتی دارند با احتیاط مصرف شود.

طی ۲ سال گذشته گزارشات متعددی از فلج ناشی از تزریق دیکلوفناک در کودکان زیر ۱۳ سال به مرکز ثبت و بررسی عوارض جانبی داروها ارسال شده است.

عوارض جانبی

عوارض گوارشی شامل تهوع، اسهال، و نیز گاهگاهی خونریزی یا زخم ممکن است بروز نماید. واکنشهای آلرژیک بویژه آنژیوادم، برونکواسپاسم و بثورات جلدی و نیز عوارضی نظیر سرگیجه، سردرد، اختلالات شنوایی مانند وزوز گوش و دفع خون در ادرار ممکن است ایجاد گردد.

طی ۲ سال گذشته گزارشات متعددی از فلج ناشی از تزریق دیکلوفناک در کودکان زیر ۱۳ سال به مرکز ثبت و بررسی عوارض جانبی داروها ارسال شده است.

تداخل دارویی

در مصرف همزمان با مهارکننده های انزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین(ACE)، سبب مهار اثر ضد فشارخون این داروها گردیده، و احتمالاً خطر نارسایی کلیوی و هیپرکالمی را افزایش می دهد. مصرف داروهای ضد میکروبی از دسته کینولون ها همراه دیکلوفناک خطر بروز تشنج را افزایش می دهند. خطر سمیت کلیوی در صورت مصرف همزمان سیکلوسپورین و دیکلوفناک افزایش می یابد. دفع لیتیوم و نیز احتمالاً متوترکسات به وسیله این دارو کاهش یافته، سمیت آنها افزایش می یابد.

نکات قابل توصیه

تک فارس

در سابقه زخم معده یا اختلالات شدید کبدی با احتیاط مصرف شود.

در محل تزریق ممکن است درد و گاهگاهی صدمات بافتی ایجاد گردد.

مصرف شیاف ممکن است سبب تحریک موضعی گردد.

شکل تزریقی این دارو در کودکان زیر ۱۳ سال نباید مصرف شود.

مقدار مصرف

خوراکی

از راه خوراکی mg/day 100-75 به صورت منقسم در ۳-۲ مقدار منقسم ترجیحاً بعد از غذا مصرف می گردد.

تزریقی

تزریق در عمق عضلات سرین، در حالات حاد و بعد از جراحی به میزان mg/day 75 (یک بار و در حالات شدید دوبار در روز) و حداکثر ۲ روز انجام می شود. در کولیک حالب ها ۷۵ میلی گرم تزریق می شود که در صورت لزوم ۳۰ دقیقه بعد تکرار می گردد.

شیاف: به میزان ۱۰۰ میلی گرم و معمولاً در شب استعمال می شود.

T A K F A R S

اشکال دارویی

Tablet:25mg

Suppository:50 mg

Injection:75 mg/3 ml

Topical Gel:1%

Diclofenac cap C.R

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر