تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه کنم تا اطرافیانم به من راحت اعتماد کنند

image چه کنم تا اطرافیانم به من راحت اعتماد کنند

از طریق عذرخواهی ابراز همدردی کنید

عذرخواهی کردن برای چیزی که به شما هیچ ارتباطی نداشته و از کنترلتان کاملا خارج است ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، ولی می تواند باعث شود قابل اعتماد تر به نظر برسید. محققان دانشگاه هاروارد از مرد جوانی خواستند که در روزهای بارانی در یک ایستگاه بزرگ قطار به ۶۵ فرد غریبه نزدیک شده و از آنها بخواهد که تلفن همراهشان را به او قرض دهند. در نصف موارد او حرفش را با این عذرخواهی بی دلیل شروع کرد: «واقعا بابت باران متأسفم!» و بعد گفت: «میتوانم تلفن همراهتان را قرض بگیرم». تنها ۹ درصد از افرادی که از آنها عذرخواهی نشده بود تلفنشان را به او قرض دادند، در حالی که ۴۷ درصد از افرادی که مورد عذرخواهی قرار گرفته بودند این کار را با کمال میل انجام دادند. محققان معتقدند ابراز تأسف و ناراحتی برای شنونده نشان دهنده همدردی و نگرانی شما است که درنتیجه باعث افزایش اعتماد او به شما می شود.

زبان بدن آنها را تقلید کنید

آیا وقتی با کسی حرف می زنید مثل یک آفتاب پرست رنگ عوض میکنید؟ این می تواند مفید واقع شود! مطالعه ای که توسط مجله «آکادمی پیشرفت های مدیریتی» انجام شده است نشان داده که وقتی از دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی خواسته می شد که در جلسات مذاکره تمرینی خود به طور نامحسوسی زبان بدن طرف مقابل خود را منعکس کنند، در ۶۷ درصد موارد با او در معامله به توافق می رسیدند. البته نباید فرد مقابلشان متوجه این می شد که دارد مورد تقلید قرار می گیرد. دانش آموزانی که این کار را انجام نمی دادند تنها در ۱۲.۵ درصد از موارد به توافق رسیدند. محققین این موفقیت در مذاکره را به ایجاد اعتماد نسبت می دهند و می گویند تقلید زبان بدن می تواند نقش موثری در به نتیجه رسیدن بحث ها داشته باشد.

تکفارس آی آر

از خجالت کشیدن نترسید

کمی قرمز شدن می تواند اثرات مثبتی روی روابط شما داشته باشد. در یکی از دانشگاه های کالیفرنیا تحقیقی صورت گرفته است که در آن به شرکت کنندگان یک فیلم ضبط شده از مردی را نشان می دادند که در آن به او گفته می شد که در آزمونی بسیار مهم نمره فوق العاده ای را گرفته است. در فیلمی که به برخی از این شرکت کنندگان نشان داده می شد واکنش مرد با شرم و حیا همراه بود و برخی دیگر او را در حالی می دیدند که از خود کبر و غرور نشان می داد. زمانی که میزان اعتماد آنها به این مرد مورد سنجش قرار گرفت، آنهایی که واکنش همراه با خجالت او را دیده بودند اعتماد بیشتری نسبت به او داشتند. طبق نظر محققین داشتن شرم و حیا نشان دهنده اهمیت دادن فرد به اطرافیان است و باعث می شود آنها بخواهند با او تعامل بیشتری داشته باشند.

بوی خوب بدهید

همه ما این را به خوبی می دانیم که داشتن بوی خوب برای دیگران خوشایند است، ولی وقتی این عطر ملایم باشد و گیاهانی همچون اسطوخودوس جزء عناصر پایه آن باشند اثرگذاری آن بیشتر نیز خواهد شد. در مطالعه ای که به تازگی در کشور هلند انجام شده است ۹۰ فرد بزرگسال به سه گروه مختلف تقسیم شده اند و مورد آزمون سنجش اعتماد قرار گرفته اند. این آزمون استاندارد به شکل یک بازی انجام می شود که در آن به فرد مبلغی پول داده می شود و او باید تصمیم بگیرد که آن را پیش خودش نگه دارد یا به یک نفر دیگر بدهد. اگر او این پول را به دیگری بدهد سودش سه برابر خواهد شد، ولی تصمیم با خود او است که به طرف مقابلش اعتماد کند یا نکند. یک گروه  از این افراد با هیچ بویی ، یک گروه با عطر نعنا و گروهی دیگر با بوی اسطوخودوس مورد آزمایش قرار گرفتند. گروهی که طرف مقابلشان بوی اسطوخودوس می داد تمایل بیشتری به انتقال سرمایه خود به او نشان دادند. محققان می گویند که اعصاب حس بویای متصل به بخشی از مغز هستند که تعیین کننده اعتماد ما به دیگران است. در حالی که نعنا اثری محرک دارد، اسطوخودوس به دلیل خاصیت آرامش بخشی که دارد باعث ایجاد حس اعتماد در ما می شود.

دوستان مشترک پیدا کنید

www.takfars.ir

اگر شما با دوستان دیگر فردی دوست باشید، او تمایل بیشتری نسبت به اعتماد به شما نشان خواهد داد. دلیل این مسئله این است که دو نفر وقتی که دوست مشترکی دارند احساس نزدیکی بیشتری نسبت به هم دارند. دانشجویان دانشگاه بریتیش کلمبیا برنامه ای را طراحی کردند که در فیسبوک به صورت تصادفی افراد را به لیست دوستانشان اضافه می کرد، هر چقدر که تعداد دوستان مشترک آنها بیشتر بود افراد تمایل بیشتری به پذیرفتن درخواست دوستی پیدا می کردند. حدود ۸۰ درصد افراد زمانی که بیش از ۱۱ دوست مشترک داشتند درخواست دوستی را با وجود عدم شناخت فرد درخواست کننده می پذیرفتند، در حالی که تنها ۲۰ درصد از کسانی که دوست مشترکی نداشتند این درخواست را می پذیرفتند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر