تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چکار کنم تا استرس و نگرانی پوست صورتم را خراب نکند

استرس و نگرانی تنها به قلب شما آسیب نمی رساند، بلکه پوست صورت تان را نیز خراب میکند، آن هم به سرعت. بر کسی پوشیده نیست که استرس دشمن اصلی ظاهر است، هورمون کورتیسول که در زمان عصبانیت و نگرانی در بدن شما ترشح می شود، به سرعت و به راحتی زیر پوست تان می خزد و باعث خشکی آن شده و جوانی و طراوت چهره تان را از شما می گیرد.

کورتیسول میزان قند موجود در خون را بالا می برد؛ اتفاقی که به کولاژن و الاستین (فیبرهای پروتئینی که باعث نرم ماندن پوست می شوند) آسیب می رساند. این اتفاق طی فرآیندی روی می دهد که به آن گلیکیشن می گویند. زمانی که شما استرس دارید، برخی از ماهیچه های چهره تان به طور مداوم در حالتی منقبض می مانند و همین اتفاق منجر به ایجاد و تثبیت خطوط روی چهره شما می شود.

راه حل: شما می توانید با استفاده از کرم هایی که حاوی ویتامین A و آنتی اکسید آنها هستند، باعث تولید مجدد کولاژن در پوست تان شوید. نتایج استفاده از این کرم ها ماندگارتر و طبیعی ترند. اما اگر پی درمان های سریع هستید، می توانید این خطوط را با تزریق بوتاکس از بین ببرید، در واقع بوتاکس سبب می شود آن ماهیچه ها از منقبض بودن خارج شوند؛ اما هزینه بوتاکس زیاد است و بعد از ۴ تا ۶ ماه تاثیرش نیز از میان می رود.

دکتر پیتر الیاس استاد دانشگاه کالیفرنیا می گوید: «استرس های مداوم میزان کورتیسول موجود در بدن تان را افزایش می دهد و این اتفاق سبب می شود پوست تان ،توانایی اش در نگهداشتن آب در خود را از دست بدهد، در نتیجه خشک و پژمرده می شود.» این از دست دادن رطوبت و خشک شدن پوست سبب می شود پوست شما درخشش خود را نیز از دست بدهد.

راه حل:اگر در پوست خود متوجه خشکی شده اید، بهترین راه حل همان استفاده از مرطوب کننده است؛ اما باید مراقب باشید که این مرطوب کننده در پوست تان تولید آلرژی نکند و از طرفی در ترکیبات شان الکل وجود نداشته باشد. PH (اسید) پایین موجود در این محصولات جلوی خشکی بیشتر را می گیرد. صورت تان را با آب سرد یا گرم نشورید، حتما دقت کنید آب ولرم باشد. آب گرم چربی های طبیعی موجود در پوست تان را از بین می برد که خوب نیست. بعد از شستن هم تا زمانی که پوست تان خشک خشک نشده، از مرطوب کننده تان استفاده کنید.

تکفارس آی آر

زمانی که شما تحت فشارید و استرس دارید، فشارخون تان بالا می رود و این اتفاق سبب می شود تعداد گلبول های قرمر موجود در بدن تان افزایش یابد. استرس همچنین احتمال ابتلا به آکنه روزاسه را بالا می برد (آکنه روزاسه التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت معمولا گونه ها، بینی و پیشانی است) و از آنجایی که استرس سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف میکند، احتمال آنچه این التهابات درمان نشوند یا مدت درمان شان طولانی شود بسیار زیاد است. از بیماران برای درمان آکنه روزاسه سراغ لیزر می روند. درمان با لیزر طی یک جلسه انجام نمی شود و شما برای هر جلسه باید متحمل هزینه های بسیاری شوید.

راه حل: شما برای درمان سرخی باید هر روز از کرم های ضدالتهاب استفاده کنید. برخی از بیماران برای درمان آکنه روزاسه سراغ لیزر می روند. درمان با لیزر طی یک جلسه انجام نمی شود و شما برای هر جلسه باید متحمل هزینه های بسیاری شوید.

استرس تبعات بسیار دارد. تبعاتی که زنجیروار از پی هم می آیند. یکی از تبعات استرس بی خوابی است که در نهایت منجر به خراب شدن حالت چشمان و گود افتادن آنها می شود.

راه حل: برای از بین بردن حالت چشمان تان می توانید از ورقه های خیار استفاده کنید. ورقه ای نازک از آن را روی چشمان تان قرار دهید و آرام دراز بکشید. با این کار مویرگ های دور چشمان شما شل شده و خون راحت تر به این نقاط رفت و آمد میکند.

دکتر گیل یوسیپوویچ می گوید: «استرس سبب افزایش التهاب در پوست می شود، التهابی که در نهایت منجر به بیرون ریختن صورت می شود.»

www.takfars.ir

راه حل: از لوسیون هایی استفاده کنید که حاوی اسید سالیسیلیک لایه بردار باشند یا پروکسید بنزویل از بین برنده باکتری. علاوه بر این لوسیون ها از مرطوب کننده ها نیز استفاده کنید، مرطوب کننده ای که روی آن عبارت«noncomedogenic» به معنای ضدآکنه ذکر شده باشد، تا آن لایه بردارها پوست تان را زیاد خشک نکند، این ۲ محصول را باید در کنار هم استفاده کنید. اگر بعد از چند هفته مشکل شما مرتفع نشد، حتما با دکترتان مشورت کنید.

زمانی که شما تحت فشارید و استرس دارید، فشارخون تان بالا می رود.

خوب بخوابید

اگر در شبانه روز کمتر از ۸-۷ ساعت بخوابید، هم اخلاق و خلق و خوی تان به هم میریزد و تمام مدت بی حوصله می شوید، هم در بدن تان کورتیسول ترشح می شود. این گونه التهابات و خشکی ها به پوست تان حمله ور می شوند.

چروک ها را متوقف کنید

با استفاده از کرم های حاوی ویتامین A و آنتی اکسیدها کولاژن سازی را تقویت کنید.

دفترخاطرات پوست داشته باشید

هر روز اتفاقاتی که برای پوست تان می افتد را در خاطر نگه دارید. می توانید در یک دفترچه بنویسد که پوست تان در هفته چه تغییرات مثبت و منفی کرده است. این گونه خیلی خوب متوجه می شوید که فکر کردن به کدام مسائل و مشکلات بیشترین تاثیر منفی را روی پوست تان میگذارد و به این ترتیب از فکر کردن به آنها منصرف می شوید.

صورت تان را در مقابل استرس مقاوم کنید

هفته ای ۴-۳ روز ورزش کنید، تا این گونه تنش های تان کمتر و گردش خون تان بهتر شود. دکتر ریچارد فراید می گوید: «حتی یک پیاده روی طولانی هم می تواند نتایج ثمربخش بسیاری داشته باشد.»

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر