تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه چیزی در طول روز من را بی انرژی و خسته میکند

image چه چیزی در طول روز من را بی انرژی و خسته میکند

مصرف بیش از اندازه ی قهوه

همان یک لیوان قهوه ای که عصرها می خورید می تواند چرخه ی خواب تان را مختل کند. محققان پی برده اند مصرف کافئین حتی شش ساعت پیش از زمان خواب می تواند کمیت و کیفیت خواب را کاهش دهد. کارشناسان توصیه می کنند تا ساعت ۲ بعد از ظهر مصرف قهوه را به تدریج کم کنید و بعد از آن دیگر قهوه ننوشید.

انجام همزمان چند کار

شاید به خودتان افتخار کنید که می توانید همزمان چند کار را انجام دهید، اما حقیقت آن است که این چند کار را همزمان انجام نمی دهید، بلکه یک کار را رها و سراغ کار دیگری می روید. وقتی هر بار سعی می کنید دوباره روی کارتان تمرکز کنید، گلوکز اکسیژن دار موجود در مغزتان را مصرف می شود، در نتیجه خسته می شوید و توانایی کمتری برای انجام کارهایتان خواهید داشت. برای حل این مسأله، در هر زمان تنها روی یک کار تمرکز کنید و گهگاه یک استراحت ۱۵ دقیقه ای به خود بدهید تا مغزتان آرام بگیرد و تجدید نیرو کند.

تکفارس آی آر

از دست رفتن آب بدن

نه فقط احساس گرسنگی، بلکه احساس خستگی هم می تواند ناشی از تشنگی باشد. تحقیقات نشان می دهد حتی شکل خفیفی از کم آبی بدن، به ویژه در زنان، می تواند انرژی را از بین ببرد. علت این مسأله هنوز مشخص نیست، اما فرضیه ی مطرح شده در این مورد بیان می کند سیستم هشدار دهنده ی حیاتی مغز با این کار به ما اطلاع می دهد که برای زنده ماندن به آب نیاز دارد. در هر صورت توجه به میزان آب بدن همیشه ضروری است چون بدن اغلب متوجه تشنگی خود نمی شود تا زمانی که ۱ تا ۲ درصد از آب بدن خود را از دست داده باشد.

شکایت مداوم از کار

همه ی ما گهگاه از شغل خود شکایت می کنیم اما اگر این کار همیشگی شما است، مشکل دیگری را هم به مسائل شغلی تان اضافه می کنید. طبق تحقیقات، بدبینی و منفی بافی در مقایسه با ابراز ناراحتی به شیوه ی مثبت، از نظر ذهنی انرژی بیشتری از ما می گیرد. حتما می پرسید چطور می توان در زمان ناراحتی برخورد مثبتی داشت. کافی است به جای شکایت به همکاران تان، روی راه حل مشکلات شغلی تان تمرکز کنید.

چک کردن شبکه های اجتماعی در رختخواب

www.takfars.ir

اگر می خواهید روز پر انرژی ای داشته باشید، شب ها گوشی هوشمندتان را کنار بگذارید. نور آبی ای که از دستگاه های الکترونیک ساطع می شود، خواب را از چشمان شما می گیرد. این نور در ساعت زیستی بدن اختلال ایجاد می کند، تولید هورمون ملاتونین که تنظیم کننده ی خواب است را کاهش می دهد، چرخه ی رِم خواب را کوتاه می کند و به خواب رفتن را دشوار می کند. در نتیجه روز بعد خواب آلود خواهید بود. برای جلوگیری از این مسأله، شب ها از ابزارهای الکترونیک دوری کنید و به جای آن کتاب بخوانید.

کمبود آهن

بدن برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارد و اگر آهن بدن تان کافی نباشد، اکسیژن کمتری به عضلات می رسد، انرژی کاهش می یابد و تمرکز دشوارتر می شود. بنابراین با مصرف گوشت قرمز، مغزها، انواع لوبیا و سبزیجات برگ دار، آهن مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید. اگر گیاهخوار هستید از منابع گیاهی آهن استفاده کنید و آن ها را به همراه مواد غذایی ای بخورید که دست کم حاوی ۲۵ میلی گرم ویتامین سی باشند تا بدن بهتر بتواند آهن را جذب کند.

خوابیدن با دهان باز

خوابیدن با دهان باز می تواند باعث تیره شدن زیر چشم ها و احساس خستگی شود. چون تنفس از دهان باعث از دست رفتن آب بدن می شود و این مسأله در خواب اختلال ایجاد می کند. طبق توصیه ی کارشناسان روش های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد، مثل استفاده از داروهای دکونژستانت یا فیلترهای هوا برای حل مشکلات سینوسی، تمرین آگاهانه ی تنفس از بینی در طول روز، انجام یوگا برای کاهش اضطراب و حتی چسب زدن به دهان در هنگام خواب برای تمرین دادن خود.

ورزش نکردن

شاید تصور کنید آن قدر خسته هستید که نمی توانید ورزش کنید اما حقیقت آن است که علت خستگی شما ورزش نکردن است. این مسأله مربوط به میتوکندری های سلول های بدن ما است (اندامکی درون سلول ها که انرژی شیمیایی موجود در مواد غذایی را ذخیره می کند). هر چه انرژی کمتری صرف کنید، میتوکندری ها انرژی کمتری تولید می کنند. محققان پی برده اند ورزش منظم و سبک می تواند انرژی را به میزان ۲۰ درصد افزایش داده و احساس خستگی را به میزان ۶۵ درصد کاهش دهد.

کمالگرایی

دیگران معتقدند شما وسواسی هستید اما شما فقط می خواهید همه چیز درست و بی نقص انجام شود. موفقیت در کار اهمیت زیادی دارد، اما وسواس به خرج دادن در مورد هر چیز کوچکی می تواند به روان شما صدمه بزند. تحقیقات نشان می دهد کمالگرایی و فرسودگی روانی رابطه ی تنگاتنگی با یکدیگر دارند و این مسأله می تواند باعث اضطراب و خستگی شود. برای حفظ سلامت روانی خود، روی انعطاف پذیری تان، ترس تان از شکست و خود کنترلی تان کار کنید. وقتی دیگر سخت نگیرید اتفاقات بسیار خوبی در زندگی تان خواهد افتاد.

قوز کردن

تک فارس

بد نشستن یا ایستادن تأثیرات منفی مختلفی روی سلامت شما دارد؛ از اختلال در گردش خون و سردرد گرفته تا تشدید آرتروز و ممانعت از عملکرد ج.ن.س.ی و در نهایت از بین رفتن انرژی. وقتی ستون فقرات در حالت نامناسبی قرار می گیرد، فشار بیشتری به مفصل ها، رباط ها و عضلات وارد می شود، در صورتی که قرار نیست چنین فشاری را تحمل کنند. این مسأله انرژی ما را کاهش می دهد چون بد نشستن و ایستادن یا بد راه رفتن انرژی و کار بسیار بیشتری می برد تا بدن بتواند تعادل خود را حفظ کند و این مشکل را جبران کند. بنابراین صاف بنشینید، از صندلی های ارگونومیک استفاده کنید و با حمل کیف های سنگین به خودتان فشار وارد نکنید.

نامنظم بودن میز کار

تحقیقات نشان می دهد نامنظم بودن میز کارتان باعث می شود ذهن تان به هر طرف کشیده شود و این مسأله با گذشت زمان شما را خسته می کند. وقتی میزتان شلوغ و درهم باشد باید دائما دنبال وسایل تان بگردید. زمانی که دنبال چیزی می گردید بسیاری از سیگنال های مغز درگیر آن می شوند. در نتیجه مغز به جای چیزی که واقعا می بینید (کاری که پشت میز در حال انجامش هستید)، بیشتر روی چیزی که به دنبالش می گردید تمرکز می کند. چند دقیقه ای را صرف دسته بندی، پاک سازی و نظم بخشی کنید تا به ذهن خود استراحت بیشتری بدهید و انرژی خود را ذخیره کنید.

اختلال تیروئید

گاهی علت کمبود انرژی، یک بیماری جسمی مثل کم کاری تیروئید است. غده ی تیروئید در بسیاری از عملکردهای بدن نقش دارد و زمانی که دچار کم کاری می شود، مشکلات زیادی برای بدن به وجود می آید. خستگی تنها یکی از نشانه های کم کاری تیروئید است. اگر علائم دیگری مثل افزایش وزن، خشکی پوست و حساس تر شدن به سرما هم دارید، به پزشک مراجعه کنید. با مصرف جایگزین های دارویی هورمون تیروئید می توانید تعادل را به بدن خود بازگردانید.

حضور مداوم در فضاهای بسته و شهری

اگر احساس خستگی می کنید، شاید دوای دردتان نه یک لیوان قهوه، بلکه کمی هوای آزاد باشد. تحقیقات متعددی نشان می دهد انسان ها برای شکوفا شدن به طبیعت نیاز دارند. اگرچه علت این مسأله هنوز مشخص نیست اما محققان معتقدند ۲۰ دقیقه حضور در طبیعت انرژی را افزایش می دهد. بنابراین رفتن به طبیعت را در برنامه های زندگی خود قرار دهید، به ویژه اگر در شهر و فضاهای ساختمانی زندگی می کنید.

ناتوانی در نه گفتن به همکاران

نه گفتن به دیگران در محیط های شغلی کار دشواری است چون همیشه سعی داریم بخشی از گروه باشیم. اما محققان پی برده اند وقتی صبح ها با در خواست های کمک همکاران تان بمباران می شوید، این مسأله منجر به خستگی ذهن و کاهش بازدهی شما در طول روز می شود. کمک کردن به دیگران و همکاری با آن ها ایرادی ندارد، این بخش مهمی از زندگی شغلی ما است. اما اگر بتوانید در زمان مناسب به همکاران تان نه بگویید یا قول دهید که همان روز اما زمان دیگری به آن ها کمک خواهید کرد، تغییر چشمگیری در نگرش و انرژی تان به وجود خواهد آمد.

T A K F A R S

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر