تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه مدل بازی باعث می شود کودک شما باهوش شود

image چه مدل بازی باعث می شود کودک شما باهوش شود

متخصصان اطفال ثابت کرده اند که انواع بازی های آموزش فکری، تأثیر به سزایی روی رشد ذهنی کودکان دارد. بازی های آموزشی ذهنی، در کنار مزایای فراوان، برای فرزندان شما لذت بخش نیز خواهد بود.

بنابراین این بازی ها خلاقیت کودکان را تقویت می کنند و ضریب هوشی آن ها را نیز افزایش می دهد. به همین منظور امروزه بسیاری از مدارس و آموزشگاه ها در جهان، سبک کلیشه ای آموزشی خود را تغییر داده اند و ساختارهای خود را با بازی های تعاملی و آموزشی جدید تنظیم کرده اند. پرورش خلاقیت بسیار مهم است و باید کشف کنید که فرزندتان در انجام چه مهارتی استعداد دارد. در این مطلب از مگ چند بازی ساده و در عین حال هوشمندانه را به شما معرفی خواهیم کرد که به افزایش ضریب هوشی کودکتان بسیار کمک می کند.

کودکان در هنگام انجام بازی های هوشمندانه، مهارت های مختلفی را می آموزند. این مهارت ها عبارتند از

قدرت تجزیه و تحلیل متفکرانه

تکفارس آی آر

قوه ی ادراک

آگاهی فضایی (درک موقعیت بدن نسبت به اشیا و دیگر افراد)

یادگیری مفهومی

افزایش خلاقیت

قدرت تفکر جانبی (حل مسئله به روش غیر کلیشه ای و جدید)

www.takfars.ir

قدرت تفکر انتقادی (تفکر تأملی برای کسب اطلاعات و استدلالی منطقی)

قدرت حل مسئله

تقویت زبان

بازی های هوشمندانه و قابل دسترس

انجام یک سری از بازی ها می تواند به کودکان در افزایش سطح IQ کمک کند. در ادامه ی این مطلب چند بازی کلاسیک را به شما معرفی خواهیم کرد که ضریب هوشی کودکان را افزایش می دهند و خلاقیت آن ها را تقویت می کنند.

بلوک های ساختنی و سازه های لگو

بلوک های ساختنی به کودکان اجازه می دهند که بدون هیچ مرز و قانونی، ایده های جدید خلق کنند و آن ها را بسازند. این بازی برای کودکان نوپا بسیار مناسب است و همیشه در دسته ی بهترین اسباب بازی های آموزشی خلاقانه قرار گرفته است. بچه ها با کمک بلوک ها، روش های مرتب سازی بر اساس رنگ یا اندازه را یاد می گیرند و از چیزی که خودشان به تنهایی می سازند، هیجان زده می شوند. این بلوک ها پایه و اساس هوش ریاضی، دیگر علوم و هوش فضایی را تقویت می کنند.

هوش فضایی همان توانایی درک و تجسم موقعیت اشیا، شکل و فاصله و ارتباط آن ها با دیگر اشیا است. چگونگی ساخت یک شکل با کمک بلوک ها و تکمیل آن از بزرگ به کوچک یا از بلند به کوتاه، قدرت خلاقیت و تخیل کودک را به کار می اندازد. این امر علاوه بر افزایش ضریب هوشی، مهارت های حرکتی کودکان را برای کنترل اجسام کوچک و بزرگ تقویت می کند.

این بازی برای کودک ۲ تا ۴ سال مناسب است و از اولین بازی های ذهنی کودکان محسوب می شود. برای انجام این بازی تنها باید کودکتان را در مقابل بلوک هایی با اندازه و رنگ های مختلف قرار دهید. به او اجازه دهید که بلوک ها را کاوش کند و تخیل خود به کار گیرد. می توانید در ابتدا خودتان برای کودکان نوپا سازه ای ساده با بلوک ها بسازید و از کودک خود بخواهید که الگو را کپی کند. این روش به فرزند شما در مشاهده ی الگوها کمک می کند.

استفاده از پازل های متنوع

تک فارس

معماها می توانند برای تمام اعضای خانواده به خصوص کودکان سرگرم کننده باشند. انجام بازی های معمایی راهی عالی برای تقویت هوش فضایی، توانایی ایجاد ارتباط و هماهنگی، حل مسئله، مهارت های شناختی و حرکتی کودک شما محسوب می شوند. پازل ها را می توان از بازی های فوق العاده برای رشد مغز دانست. پازل ها انواع مختلفی دارند و سبک کودکانه ی آن ها گروه های سنی ۲ تا ۸ سال را پوشش می دهند. البته ناگفته نماند که برای هر گروه سنی پازل ساخته می شود و انواع متنوع آن از کودکی تا بزرگسالی، به عنوان یک بازی فوق العاده و جذاب فکری افراد علاقمند را سرگرم می کند. انواع پازل های رومیزی و مقوایی، سه بعدی چوبی، مکعب روبیک و… نمونه هایی از پازل ها هستند که با میزان سختی و آسانی مشخص برای کودکان و بزرگسالان قابل استفاده است.

بازی های آموزشی مرتب کردن اجزا از کوچک تا بزرگ

بازی های مرتب کردنی و چیدمانی تودرتو بر اساس اندازه، یکی دیگر از انواع بازی های فکری و ذهنی برای پروش خلاقیت و افزایش هوش و ادراک کودک است. این نوع اسباب بازی ها برای کودکان ۲ تا ۴ سال مناسب هستند و هر چند بسیار ساده به نظر می رسند، اما پیشرفت در یادگیری، نقشی اساسی برای کودکان نوپا دارند. این بازی ساده به ادراک فضایی و بصری، تعادل، قانون توالی و… کمک می کند و پیش زمینه ای برای یادگیری مهارت های ریاضی محسوب می شود.

بازی جدا کردن نوار از سطح برای تقویت مغز

هنگام انجام اکثر بازی ها داشتن تمرکز بسیار حائز اهمیت است و به پرورش کمک می کند. اما ذهن کودکان به راحتی منحرف می شود و تمرکزشان را از دست می دهند. به همین دلیل می خواهیم یک بازی سرگرم کننده برای تقویت مغز بچه ها به شمت معرفی کنیم که تمرینی برای حفظ تمرکز محسوب می شود.

برای انجام این بازی کافی است که مقداری چسب نواری رنگی و یک میز یا سطحی صاف در اختیار داشته باشید. از این بازی ذهنی برای افزایش تمرکز کودک نوپا استفاده کنید و گروه سنی مناسب انجام این بازی، بچه های ۲ تا ساله هستند. کودکان نوپا عاشق خراشیدن و کشیدن اشیا است و برای انجام بازی به این ترفندها نیاز است.

روی یک سطح صاف، مثل میز یا دفترچه نوارهای چسبی مختلف را بچسبانید. مطمئن شوید که نوارها نقاط مشترک دارند و همدیگر را قطع می کنند. به کودک نوپای خود نشان دهید که چگونه نوار را باید یکی یکی جدا کند و انتهای هرکدام را با ناخن های خود بکشد. به کودکتان اجازه دهید نوارها را کاوش کند و هر کدام را از سطح صاف جدا کند.

بازی گوش دادن

مجموعه ای از اشیاء را به فرزند خود نشان دهید و به او اجازه دهید تا تمام آن ها را برای یک یا دو دقیقه خوب نگاه کند. سپس از او بخواهید چشمان خود را ببندد. اکنون باید با کمک یکی از اجسام سر و صدا راه بیندازید و کودکتان باید از طریق شنیدن صدای تولید شده، حدس بزند که شما سراغ کدام یک از اشیا رفته اید. به عنوان مثال می توانید انگشت خود را روی دندان های شانه بکشید و با قاشق به لیوان یا قابلمه ضربه بزنید. این بازی مهارت های گوش دادن را در کودکان تقویت می کند و برای کودکان ۳ تا ۷ سال مناسب است.

بازی تقویت حس لامسه

T A K F A R S

یک جعبه ی کفش بردارید و روی یکی از دیواره های آن سوراخی ایجاد کنید. برای انجام این بازی باید یک شی داخل جعبه بگذارید و از بچه ها بخواهید دست خود را از قسمت سوراخ شده وارد جعبه کنند و با کمک لامسه، شی داخل جعبه را حدس بزنند. شی داخل جعبه مثل یک بُرس مو می تواند ساده و به راحتی قابل حدس باشد یا همچون اسپاگتی پخته شده چیزی ترسناک به نظر برسد.

همچنین می توانید این بازی را با چند کاسه پر شده از اقلام مختلف انجام دهید. درون چند کاسه چیزهای مختلفی مثل انگور، حبوبات خشک شده و نخ پشمی قرار دهید و از کودکان بخواهید که چشمانش را ببندد و با کمک حس لامسه، محتویات کاسه ها را حدس بزند.

انجام بازی شطرنج

شطرنج در دوران نوجوانی روی یادگیری و رشد ذهنی بسیار تأثیر می گذارد. مهارت استدلال های منطقی و تصمیم گیری را در فرد تقویت می کند. همچنین شطرنج در افزایش اعتماد به نفس نیز بسیار مؤثر است. به بچه ها در فهم ماهیت مفهوم رقابت کمک می کند. این بازی سبب تقویت مهارت تفکر در سطوح بالاتر و چالش برانگیزتر می شود و به فرد کمک می کند که در تجزیه و تحلیل قدرتمندتر عمل کند. در نتیجه بچه های علاقمند به شطرنج، درجه ی بهتری در ریاضی خواهند داشت. تقویت ضریب هوشی، مهارت کلامی، هوش هیجانی و… از دیگر مزایای بازی شطرنج است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر