تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چه سبزی هایی را باید برای خوردن پخت

image چه سبزی هایی را باید برای خوردن پخت

حرارت دادن سبزیجات اغلب موجب افزایش فواید دیگری در سبزیجات می‌شود که در شکل خام آن‌ها نمی‌توان این مواد را به دست آورد. ۶ سبزی که پخت آن ها موجب بالاتر رفتن برخی مواد مغذی درشان می شود :

گوجه فرنگی

به گفته ویکمن، حرارت دادن به گوجه‌فرنگی موجب افزایش سطح لیکوپن در آن می‌شود که به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان کمک می‌کند. با این وجود این کارشناس به افرادی که تنها گوجه‌فرنگی را به‌صورت پخته مصرف می‌کنند توصیه کرد که گاهی گوجه‌فرنگی را به‌صورت خام نیز مصرف کنند زیرا حرارت دادن به گوجه‌فرنگی بقیه ویتامین‌های آن را از بین می‌برد.

اسفناج

تکفارس آی آر

اسفناج مملو از اگزالات است که با سایر مواد معدنی با ارزش مانند آهن و کلسیم ترکیب شده است. فیبر و اگزالات جذب آهن را سخت می‌کنند و باعث می‌شود که تنها حدود پنج درصد آهن این گیاه سبز جذب بدن شود. حرارت دادن به اسفناج، میزان اگزالات آن را به ۱۵ درصد کاهش می‌دهد که این باعث افزایش میزان جذب آهن می‌شود. با این وجود باید توجه داشت که پخت بیش از حد اسفناج موجب از بین رفتن سایر مواد معدنی آن می‌شود.

هویج

هویج مملو از کاروتنوئید است که رنگ نارنجی هویج ناشی از آن است. حرارت دادن به هویج موجب افزایش کاروتنوئید می‌شوند که فواید زیادی دارد زیرا خواص آنتی‌اکسیدانی قوی دارد. پخت هویج با مایکروویو و بخارپز کردن به حفظ مواد مغذی این سبزیجات کمک می‌کند با این وجود باید در نظر داشت که سبزیجات را باید به هر دو صورت پخته و خام مصرف کرد.

مارچوبه

حرارت دادن به مارچوبه به افزایش مواد مغذی این گیاه کمک می‌کند. پلی فونل از جمله مواد مغذی موجود در مارچوبه است که دارای آنتی‌اکسیدان قوی است و در کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان کمک می‌کند. پلی فنول همچنین در چای و شکلات نیز یافت می‌شود.

www.takfars.ir

قارچ

قارچ نیز گیاه دیگری است که مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و حرارت دادن به آن میزان مواد مغذی آن را افزایش می‌دهد.

ذرت

کارشناسان تغذیه در یک مطالعه جدید تأکید کردند که ذرت به دلیل دارا بودن خواص تغذیه‌ای مفید برای تقویت سلامت بدن و مبارزه با بیماری‌های قلبی و سرطان سودمند است.

این کارشناسان در مطالعه جدیدی که به‌تازگی در دانشگاه کورنل انجام گرفته نشان دادند که طبخ ذرت باعث آزاد شدن مواد مغذی و مفید آن شامل کاروتنوئیدها (نسخه گیاهی ویتامین A) می‌شود که این مواد تأثیر به سزایی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان دارند.

به گزارش پایگاه اینترنتی کانسریتم، به‌رغم این باور عمومی که فرآوری کردن میوه‌ها و سبزی‌ها باعث کاهش ارزش غذایی آن‌ها می‌شود اما متخصصان تغذیه می‌گویند ذرت پخته حتی پس از کاهش ذخیره ویتامین C خود،‌ خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌اش را حفظ می‌کند. در واقع پختن ذرت باعث می‌شود که خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن تا ۵۳ درصد افزایش پیدا کند. علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌ها،‌ این ماده غذایی مهم پس از طبخ ترکیبی موسوم به اسید فرولیک آزاد می‌کند که خواص فوق‌العاده‌ای دارد. این خواص در ذرت شیرین به‌مراتب بیشتر است.

همچنین بتاکاروتن‌های موجود در ذرت تأثیر فوق‌العاده‌ای در پیشگیری از واکنش‌های اکسیدیته در بدن دارد و در نتیجه از بروز سرطان‌ها جلوگیری می‌کند. ذرت درعین‌حال منبع مفیدی از املاح و ویتامین‌ها شامل پتاسیم، فسفر، آهن و «تیامین» است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر