تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چند وعده غذا خوردن در روز برای سلامتی مفید است

image چند وعده غذا خوردن در روز برای سلامتی مفید است

افرادی که روزانه ۶ وعده‌ی غذایی کوچک میل می‌کنند، مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کنند و توده‌ی بدنی آنها نسبت به افرادی که روزانه ۴ وعده‌ غذا می‌خورند، کوچک‌تر است.

محققان در مطالعات خود آورده‌اند که احتمالا عوامل متعددی در این امر دخیل است، از جمله ترشح هورمون‌های مختلف و مخابره‌ی سیگنال‌های دریافت مواد مغذی در بدن که با افزایش وعده‌های غذایی به وقوع می‌پیوندد که اشتهای کاذب را سرکوب و در نتیجه منجر به جذب انرژی(کالری) کم‌تر شده و تخلیه‌ی معده را به تعویق می‌اندازد سپس تا ساعتها مانع از احساس گرسنگی می‌شود.

گرچه برخی از متخصصان متعقددند وعده‌های غذایی متعدد یا خوردن اسنک و میان‌وعده تاثیر معکوسی دارد و به عنوان نمونه موجب افزایش شاخص قند خون شده، ترشح انسولین را افزایش داده و زمینه‌ی ذخیره‌ی چربی را بیشتر می‌کند، اما دکتر جن مک‌دانیل سخنگوی انجمن بررسی مواد مغذی و رژیم غذایی بر این باور است که برای بهره‌گیری از فواید وعده‌های غذایی متعدد، رعایت حد فاصل متناوب ضروریست.

مک‌دانیل معتقد است، برای افرادی که شاخص قند خون آنها در حد عادیست خوردن ۶ وعده‌ی غذایی کوچک، هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار به هیچ وجه موجب افزایش ترشح انسولین نمی‌گردد. در واقع بدین ترتیب شاخص قند خون آنها ثابت مانده و احتمال پرخوری کاهش می‌یابد یا مانع از هوس‌های بیجا می‌گردد.

تکفارس آی آر

تحقیقات نکته‌ی دیگری را نیز در باب کمک به کاهش چربی‌ها افشا می‌کند: احتمال کاهش وزن در افرادی که صبح‌ها کالری بیشتر و شب‌ها کالری کم‌تری دریافت می‌کنند، زیاد است.

مک‌دانیل می‌گوید، دریافت کالری‌ بیشتر در هنگام صبح، انرژی بیشتر را درست در هنگامی که به آن نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌دهد تا آن را به عنوان سوخت و ساز بدن مصرف کنید. گاهی افراد تمایل دارند شب‌هنگام چیزی بخورند. تا به حال هنگام تماشای سریال یک ظرف بزرگ پاپکورن خورده‌اید؟ مطمئنیم که چنین کرده‌اید.

چطور می‌توان ۶ وعده‌ی کوچک، هر ۳ ساعت یکبار میل نمود اما کالری زیادی دریافت و جذب نکرد؟ در اینجا مک‌دانیل به طور خلاصه و فهرست‌وار روشی سالم بر اساس دریافت ۱۸۰۰ کاالری در روز را به ما توصیه می‌نماید.

وعده‌ی اول: ۴۰۰ کالری

وعده‌ی دوم: ۲۰۰ کالری

www.takfars.ir

وعده‌ی سوم: ۴۰۰ کالری

وعده‌ی چهارم: ۲۰۰ کالری

وعده‌ی پنجم: ۵۰۰ کالری

وعده‌ی ششم: ۱۰۰ کالری

شما میتوانید کالری مواد غذایی را به راحتی بدست آورید.

مک دانیل در انتها خاطر نشان می‌سازد که لزومی بر پیروی مطلق از این برنامه نیست. چنانچه با مصرف ۳ وعده در روز اندام متناسبی دارید و در عین حال پرانرژی هستید، به روش خودتان عمل کنید. فقط کافیست قلق کار دستتان بیاید. وی در ادامه می‌گوید که این برنامه قطعا یک الگوی ثابت برای همه نخواهد بود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر