تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور وقتی آب وارد گوش می شود آن را خارج کنید

image چطور وقتی آب وارد گوش می شود آن را خارج کنید

جمع شدن آب در گوش می‌تواند هر کسی را دچار کند، با وجود این، گفته می‌شود که نوزادان، بزرگسالان، کودکان و افراد مسن اغلب با این مشکل روبرو هستند. به علاوه، این ناراحتی اتفاقی است که در بین شناگران بسیار زیاد رخ می‌دهد. جمع شدن آب در گوش باعث رنج و ناراحتی‌ شما خواهد شد. اگر درمان نشود، این ناراحتی ممکن است به عفونت و التهاب کانال گوش منجر شود. به این مشکل عفونت گوش خارجی (اوتیت اکسترنا) یا گوش شناگران نیز گفته می‌شود.

اوتیت اکسترنا بر کانال گوش خارجی که به پرده‌ی گوش منتهی می‌شود تاثیر می‌گذارد. بعد از شنا کردن، باید گوش‌های‌تان را بلافاصله خشک کنید. از تمیز کردن بیش از حد گوش با گوش پاک‌کن پرهیز کنید چون این کار لایه‌ی چرک گوش را نازک‌تر می‌کند.

اگر مشکل پوستی مانند اگزما در گوش خود دارید، ابتدا باید اگزما را با درمان پزشکی برطرف کنید. آب داخل شده در گوش را به درستی می‌توان درمان کرد. کسانی که در مقابل این مشکل و ناراحتی آسیب پذیر هستند، برای درمان سریع آن بدون مواجه با درد مداوم و مشکلات بیشتر، لازم است که از اطلاعات کافی و وافی برخوردار باشند.

چند توصیه‌ و راه ساده و موثر برای خارج کردن آب از گوش وجود دارد که آن‌ها را در اینجا با شما به اشتراک می‌گذارم:

تکفارس آی آر

جاذبه

گفته می‌شود که بهترین راه برای خارج کردن آب از گوش کمک گرفتن از نیروی جاذبه‌ی زمین است. جاذبه باعث می‌شود آب از گوش شما خارج شود.

بهتر است بلافاصله بعد از اتمام شنا، حمام کردن یا دوش گرفتن راه حل جاذبه را به کار ببندید.

ابتدا، باید سرتان را به یک طرف خم کنید و گوشی را که آب در آن جمع شده است موازی سطح زمین نگه دارید. در مرحله‌ی دوم، از کف دستتان استفاده کنید و آن را به مدت چند ثانیه روی گوشتان فشار بدهید. به سرعت دستتان را بردارید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، یک خلاء موقتی در گوش‌تان ایجاد می‌کنید. در نتیجه، مایع و آب جمع شده در گوش از جا کنده خواهد شد. نهایتا، می‌توانید با استفاده از گوش پاک کن آب را به آرامی و با دقت پاک کنید. توجه داشته باشید که گوش پاک کن را خیلی در گوش‌تان فرو نکنید چون به لایه‌ی چرک داخل گوش آسیب خواهد زد.

مانور والسالوا

www.takfars.ir

این دومین توصیه‌ی در زمینه‌ی نحوه‌ی خارج کردن آب از گوش است که باید به یاد بسپارید. کسانی که آب داخل گوششان می‌رود باید برای خارج کردن آن عمل مانور والسالوا را انجام بدهند تا شیپور استاش گوششان باز شود. برای انجام این روش، باید از انگشتان‌تان برای مسدود کردن سوراخ‌های بینی استفاده کنید. وقتی نفس عمیق می‌کشید دهانتان را باز نکنید. بعد از آن، باید فشار هوا را با خارج کردن آرام هوا از بینی تنظیم کنید. وقتی درست آن را انجام بدهید، یک صدای ناگهانی خواهید شنید که توسط مجرای شیپور استاش تولید می‌شود.

بسیاری از مردم این روش را بعد از امتحان کردن پسندیده‌اند. اما،حواستان باشد که خیلی به شدت و با نیروی زیاد هوا را وارد بینی مسدود خود نکنید چون این کار باعث آسیب به پرده‌ی گوش خواهد شد.

سشوار

در صورتی که نیروی جاذبه و مانور والسالوا می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، می‌توانید از سشوار نیز به عنوان راهی برای خارج کردن آب از گوش استفاده کنید. سشوار می‌تواند به شما کمک کند سرعت تبخیر آب و مایع جمع شده در گوش را افز??یش دهید. هوای گرم و خشک سشوار باعث بخار کردن آب داخل گوش می‌شود و نهایتا، موجب تبخیر آن می‌گردد. به منظور استفاده از سشوار، ابتدا باید لاله‌ی گوش را پایین بکشید. خیلی سشوار را نزدیک گوش‌تان نگیرید چون می‌تواند آسیب بزند و باعث سوختن گوش شود.

توصیه می‌شود که سشوار از گوش آسیب دیده ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر فاصله داشته باشد. مطمئن شوید که هوای سشوار گرم باشد و شدت جریان هوا به قدری باشد که به گوشتان آسیب نزند. جریان هوای سشوار را مستقیما به سمت کانال گوش‌تان بگیرید. این حالت را به مدت حدودا ۳۰ ثانیه حفظ کنید. اگر بخواهید، می‌توانید این راه حل را برای حصول نتایج بهتر تکرار کنید. یادتان باشد که در هر بار انجام دادن این کار بیش از چند دقیقه سشوار را به سمت گوش‌تان نگیرید. در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که به کانال گوش‌تان آسیب وارد شود.

الکل و سرکه

سرکه، درمانی چند منظوره و در دسترس است که می‌توانید در آشپزخانه‌ی منزل‌تان آن را بیابید. آدم‌ها اغلب از سرکه برای درمان بیماری‌ها و ناراحتی‌هایی مانند یبوست، بیماری‌های پوستی، و ترشح اسید معده استفاده می‌کنند. ترکیب سرکه و الکل یکی از گزینه‌های مهم درمان و خارج کردن آب از گوش به شمار می‌رود. در واقع، این راه حل یک درمان قدیمی برای گوش شناگران است که مدت‌های مدیدی از آن استفاده می‌شده است. گفته می‌شود سرکه حاوی خواص ضد باکتریایی است که می‌تواند میکروب‌ها و جرم‌های مضر موجود در گوش را از بین ببرد و الکل نیز آب داخل گوش را به سرعت و به نحو موثری خشک خواهد کرد.

به منظور انجام این درمان، باید یک قاشق چایخوری الکل را با یک قاشق چایخوری سرکه ترکیب کنید. از یک قطره چکان برای انداختن دو یا سه قطره از این محلول در گوش استفاده کنید. بعد، به آرامی و با دقت کانال گوش‌تان را مالش دهید. به مدت ۳۰ ثانیه صبر کنید و بعد سرتان به اطراف خم کنید تا آب از آن خارج شود. اگر بخواهید، می‌توانید این درمان را دوباره تکرار کنید تا ناراحتی‌تان به طور کلی بر طرف شود.

گرما درمانی

علاوه بر راه‌حل‌هایی که تا به اینجا ذکر کرد??، گرما درمانی نیز به شما کمک می‌کند آب محصور در گوش‌تان را خارج کنید. دلیل احتمالی آن ممکن است این باشد که کمپرس گرم به باز کردن شیپور استاش که آب و مایع در آن جمع شده است کمک خواهد کرد. در نتیجه، مایع و آب به راحتی از آن خارج خواهد شد.

تک فارس

به منظور انجام گرما درمانی، تمام آنچه نیاز دارید یک حوله‌ی کوچک و یک کاس آب داغ است. حوله‌ی تمیز را در آب داغ فرو کنید و آن را بچلانید تا آب اضافی‌اش گرفته شود. بعد، حوله‌ی داغ را به مدت ۳۰ ثانیه روی گوش‌تان قرار دهید. بیش از چند دقیقه این کار را طول ندهید و مهم است که مطمئن شوید هنگام انجام این درمان آب اضافی حوله به طور کامل گرفته شده باشد. حوله را بردارید و به مدت یک دقیقه استراحت کنید و باز این فرایند را تکرار کنید. توصیه می‌شود این درمان را چهار تا پنج بار انجام دهید. وقتی تمام شد، باید به سمت گوشی که آب داخل آن رفته است دراز بکشید تا آب آن کاملا خشک و خارج شود. این درمانی ساده و موثر است؛ بنابراین کسانی که با مشکل جمع شدن آب داخل گوش مواجه هستند باید از آن استفاده کنند.

بخار

گفته می‌شود استنشاق بخار راه آسان و موثر دیگری برای درمان مشکل جمع شدن آب در گوش است. بنابراین، این کار به شما کمک خواهد کرد مایع جمع شده در گوش را به راحتی و به خوبی از بین ببرید. دلیل اصلی ممکن است آن باشد که بخار شیپور استاش را باز خواهد کرد؛ در نتیجه، خارج شدن مایع و آب جمع شده در گوش را تسریع می‌کند.

به منظور انجام این روش، به یک حوله تمیز و یک کاسه آب جوش نیاز دارید. کاسه‌ی بزرگ آب جوش را روی میز یا روی زمین مقابل خود بگذارید. سرتان را با حوله بپوشانید و سعی کنید بخار برخاسته از آب جوش را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه و تا زمانی که آب سرد می‌شود استنشاق کنید. بعد، باید سرتان را به یک طرف خم کنید تا آب به طور کامل از گوش خارج شود. یا، می‌توانید برای شستن و خارج کردن مایع از کانال گوش‌تان دوش آب گرم بگیرید.

آب اکسیژنه

اگر به دنبال راه‌های موثر برای رفع آسان مشکل جمع شدن آب در گوش هستید، نباید استفاده از آب اکسیژنه را فراموش کنید. دلیل آن ممکن است این باشد که آب اکسیژنه حاوی خاصیت جوشان بودن است. در نتیجه آب اکسیژنه می‌تواند به شما کمک کند از دست آب یا مایع جمع شده در گوش و مواد زائد موجود در کانال گوش خلاص شوید. اگر می‌خواهید این درمان را انجام دهید، به آب اکسیژنه و یک قطره چکان نیاز خواهید داشت. قطره چکان را از آب اکسیژنه پر کنید و سه یا چهار قطره از آن را داخل گوش آسیب دیده بچکانید. یکی دو دقیقه صبر کنید. بعد، باید سرتان را به یک طرف خم کنید تا آب به راحتی و به طور کامل از گوش‌تان خارج شود.

کمپرس نمک

درمان دیگری که به تخلیه آب از کانال گوش کمک می‌کند استفاده از نمک است. نمک می‌تواند به شما کمک کند ناراحتی گوش شناگران را درمان کنید چون نمک می‌تواند آب را جذب کند. بنابراین، برای تبخیر مایع و تسکین درد استفاده از کمپرس نمک به شما توصیه می‌شود. به منظور استفاده از این درمان، باید یک چهارم لیوان نمک را داخل مایکرویو بگذارید. آن را روشن کنید و چند دقیقه صبر کنید تا نمک داغ شود. بعد، نمک را داخل یک پارچه‌ی کتان بپیچید و محکم گره بزنید. نهایتا، این پارچه را به مدت سه تا چهار دقیقه نزدیک گوش آسیب دیده قرار دهید. اگر بخواهید، می‌توانید این درمان را چند بار تکرار کنید تا به بهترین نتایج دست پیدا کنید.

سیر

سیر درمان دیگری برای کسانی است که از ناراحتی گوش شناگران رنج می‌برند. استفاده از سیر به عنوان راهی موثر برای خارج کردن آب از گوش به شما کمک می‌کند درد را کاهش دهید و از عفونت گوش جلوگیری کنید. چون سیر حاوی خواص ضد باکتریایی است که می‌تواند میکروب‌ها و باکتری‌های مضر موجود در کانال گوش را از بین ببرد.

T A K F A R S

ابتدا، باید از طریق کوبیدن و سخت فشار دادن آب سیر را بگیرید. از یک قطره چکان استفاده کنید و دو یا سه قطره آب سیر را داخل گوش‌تان بچکانید. چند دقیقه صبر کنید و بعد از سشوار برای خشک کردن آب سیر داخل گوش‌تان استفاده کنید. نباید سشوار را خیلی به گوش‌تان نزدیک کنید چون ممکن است به گوش آسیب وارد کند. توصیه می‌شود سشوار را در فاصله‌ی ۳۰ سانتی‌متری از گوش‌تان بگیرید. این درمان موثر است و بسیاری از افراد بعد از امتحان کردنش شاهد نتایج بی‌نظیر آن خواهند بود. اگر درمان‌ها و تکنیک‌هایی که تا اینجا ذکر کردم برای شما موثر واقع نشد، بهتر است مورد بعدی را امتحان کنید.

image چطور وقتی آب وارد گوش می شود آن را خارج کنید

روغن زیتون

علاوه بر سیر، الکل و سرکه، روغن زیتون نیز در درمان گوش شناگران مفید و موثر است چون می‌تواند به بیرون راندن آب از گوش کمک کند. به علاوه، به لطف خواص ضد عفونی کننده، استفاده از روغن زیتون به شما کمک خواهد کرد خطر ابتلا به عفونت و التهاب گوش را کاهش دهید. باید روغن زیتون را داخل یک کاسه‌ی کوچک بریزید و کمی آن را گرم کنید. بعد، با استفاده از یک قطره چکان چند قطره از آن را داخل گوش آسیب دیده بچکانید. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید. نهایتا، سرتان را خم کنید تا مایع جمع شده در گوش‌تان به همراه روغن زیتون به آرامی از آن خارج شود.

به علاوه، گفته می‌شود قبل از شنا، بهتر است چند قطره روغن زیتون داخل گوش‌تان بریزید، این کار به جلوگیری از ورود آب به داخل گوش و ایجاد ناراحتی جلوگیری خواهد کرد.

گوش‌تان را با یک پارچه تمیز کنید

این راه ساده‌ای برای خارج کردن آب از گوش است. تمیز کردن گوش خارجی با یک پارچه یا حوله‌ی تمیز نرم به شما کمک خواهد کرد آب یا مایع جمع شده در گوش را از بین ببرید. برای آنچه از خارج کردن آب از گوش مطمئن شوید باید سرتان را به یک طرف خم کنید. نباید حوله یا پارچه را داخل گوش‌تان فشار دهید چون آب را بدتر به داخل گوشتان پس خواهد راند.

خم کردن سر به اطراف

ممکن است این توصیه را قبلا هم شنیده باشید. اما این مورد کمی با آنچه من ذکر کردم متفاوت است. در این توصیه برای خارج کردن سریع و راحت آب از گوش، لازم است روی یک پا بایستید و سرتان را به سمت زمین خم کنید. با این کار، اجازه می‌دهید آب از گوش‌تان خارج شود. به منظور افزایش اثربخشی این درمان، می‌توانید قسمت بالای گوش‌تان را به سمت پایین یعنی لاله‌ی گوش‌تان بکشید. با وجود این، گفته می‌شود که فقط خم کردن سر به یک سمت می‌تواند باعث شود آب جمع شده در گوش شخص مبتلا خارج شود.

دراز بکشید به طوری که گوش آسیب دیده رو به زمین باشد

تک فارس www.takfars.ir

اگر از من در رابطه با راهی برای درمان مشکل جمع شدن آب در گوش سوال کنید، من این توصیه و روش را به شما پیشنهاد می‌کنم. گفته می‌شود که جاذبه می‌تواند به خارج شدن آب از گوش کمک کند. فقط کافی است به پهلو دراز بکشید و گوش آسیب دیده رو به زمین باشد. اگر بخواهید می‌توانید یک بالش یا کوسن زیر سرتان بگذارید. باید چند دقیقه در همین حالت باقی بمانید. اگر این کار برای‌تان خسته کننده است می‌توانید در حین انجام آن تلویزیون تماشا کنید یا به نحوی که دوست دارید خودتان را سرگرم کنید.

وقتی می‌خواهید بخوابید باید به سمتی که گوش آسیب دیده‌تان قرار دارد دراز بکشید. این کار هنگامی که خواب هستید احتمال خشک شدن و خارج شدن آب از گوش‌تان را بیشتر می‌کند. این راه حل ساده به نظر می‌رسد اما بسیار موثر است. آن را امتحان کنید تا نتایج رضایت‌بخشش را مشاهده کنید.

جویدن

حتی مشکل گوش شناگران یا جمع شدن آب در گوش جویدن را مشکل می‌کند و باعث احساس درد می‌شود. اما، جویدن تکنیک دیگری است که می‌توانید از آن برای خارج کردن آب از گوش استفاده کنید. به منظور انجام این راهکار، به خوردن خوراکی‌های واقعی نیازی نیست. کافی است تصور کنید که چیزی را می‌جوید و فک‌تان را به اطراف تکان بدهید. در حین جویدن، باید سرتان را به سمت گوش سالم‌تان خم کنید و بعد به سمت دیگر خم شوید تا از این طریق آب جمع شده در قسمت خارجی گوش از آن خارج شود. کار دیگری که اغلب افراد مبتلا به جمع شدن آب در گوش انجام می‌دهند جویدن آدامس است. آدامس جویدن باعث می‌شود آب سریع‌تر و راحت‌تر از گوش‌تان خارج شود.

خمیازه کشیدن

این توصیه برای خارج کردن آب از گوش کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ اما، کارساز به نظر می‌رسد. بعضی از کسانی که آب در گوش‌شان جمع می‌شود برای خارج کردن آب از گوش از خمیازه کشیدن استفاده می‌کنند. گفته می‌شود که هر حرکتی که بر آب محبوس در گوش تاثیر بگذارد به کاهش فشار کمک خواهد کرد و باعث خشک شدن آب درون گوش می‌شود. اگر با خمیازه کشیدن متوجه جابجا شدن مایع درون گوش می‌شوید باید به این کار ادامه دهید. این کار اثرات مثبتی به دنبال دارد. چون مانند حرکت جویدن، خمیازه کشیدن نیز شیپور استاش را باز خواهد کرد. در نتیجه، آب گیر افتاده در گوش‌ راحت‌تر خشک خواهد شد.

آب نمک

آب نمک درمانی موثر برای گوش شناگران یا آب جمع شده در گوش است. به علاوه، به شما کمک می‌کند از عفونت گوش نیز جلوگیری کنید. این توصیه برای خارج کردن آب از گوش ساده و موثر است. فقط کافی است یک لیوان آب را با یک چهارم قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید. آن را خوب هم بزنید تا نمک به طور کامل در آب حل شود. بهتر است از آب گرمی استفاده کنید که هم‌دمای اتاق باشد چون آب داغ یا سرد ممکن است باعث سرگیجه و ناراحتی شود.

آب بیشتری به گوش‌تان وارد کنید

افزودن آب بیشتر به گوش‌تان، به حذف آبی که در آن جمع شده است کمک خواهد کرد. انجام این روش کار راحتی است. فقط کافی است گوشی را آب در آن جمع شده است به سمت بالا بگیرید و چند قطره آب که هم‌دمای اتاق است را داخل کانال آن بریزید. نباید از آب داغ یا سرد استفاده کنید چون ممکن است باعث ناراحتی بشود. بعد، بلافاصله سر را به سمت گوش آسیب دیده خم کنید و گوش را رو به سمت زمین نگه دارید. مایع یا آب جمع شده به هم خواهند چسبید و شانس خارج شدن آب از گوش را بیشتر خواهند کرد.

تکفارس

رطوبت ساز

گفته می‌شود هوای خشک باعث خواهد شد عفونت تنفسی فوقانی بدتر شود و از درمان شدن آب جمع شده در گوش جلوگیری می‌کن??. بنابراین، به منظور راحتی بیشتر، کاهش ناراحتی، خشک کردن آب داخل گوش و بهبود سلامت سینوس‌ها، بهتر است در اتاق خود یک دستگاه رطوبت ساز (بخور) قرار دهید. مطمئن شوید که رطوبت ساز نزدیک گوش آسیب دیده‌ی شما قرار گرفته باشد. رطوبت‌ساز با تولید بخار به سهولت خروج آب از گوش کمک خواهد کرد. حتی یک بطری پر از آب داغ که نزدیک گوش آسیب دیده قرار گرفته باشد نیز می‌تواند برای حل مشکل کسانی که گوش‌شان به خاطر ورود آب به داخل آن آسیب دیده است کارساز باشد.

در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید

اگر به خاطر آبی که در گوش‌تان جمع شده است احساس درد و ناراحتی می‌کنید بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید. مهم است بدانید آبی که در گوش‌ میانی‌تان جمع شده است باید بلافاصله و به صورت درست درمان شود تا اینکه به ناراحتی‌های جدی و شدیدتر مبتلا نشوید. درد گوش ممکن است نشانه‌ و علامت مشکل جدی‌تری مانند گوش شناگران باشد. اگر شاهد علائمی مانند ترشحات زرد رنگ بد بو از گوش‌تان، درد مداوم، نقص شنوایی، و خارش کانال گوش بودید، حتما باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص و درمان درست را در مورد شما انجام دهد.

این‌ها ۱۹ مورد از راه‌حل‌ها و تکنیک‌های موثر برای خارج کردن آب از گوش بودند که به شما معرفی کردم. البته باید متذکر شوم که این موارد تنها جنبه اطلاع رسانی دارند و اگر بهبود مشخصی در وضع شما ایجاد نشد بهتر است برای انجام درمان به پزشک مراجعه کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر