تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور واقعا شاد و سلامت زندگی کنیم

image چطور واقعا شاد و سلامت زندگی کنیم

روان مهمتر از جسم است

ملیسا گالت طراح دکوراسیون داخلی در آتلانتا به طرز تفکر معتقد است. او می‌گوید: من حتی وقت مریض شدن هم ندارم. او دائما در حال مسافرت است و برای مبارزه با بیماری‌ها چیزی برای پیشگیری استفاده نمی‌کند. ادامه می‌دهد: به این چیزها اعتقادی ندارم وتوصیه هم نمی‌کنم.

نورتاپ می‌گوید: وقتی فکر می‌کنید سلسله‌ای از واکنش‌های شیمیایی در بدن شما به وقوع می‌پیوندند. تفکر مثبت مقدار نیتریک اکسید را در بدن افزایش می‌دهد. این ماده در عملکرد مناسب انتقال دهنده‌های عصبی دخالت دارد.

همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و گردش خون را تنظیم می‌کند. اگر مقدار نیتریک اسید در بدن به هر دلیلی مثل تفکر مثبت یا ورزش بالا باشد، مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها افزایش می‌یابد.

تکفارس آی آر

ورزش

جنیفر کاستا، مربی هنرهای رزمی‌ در نیویورک، ادعا می‌کند که هچگاه مریض نمی‌شود. همین طور پدربزرگ و مادربزرگ او که آنها نیز مربی هنر رزمی ‌هستند. او می‌گوید: معتقدم که این کار راه متناسبی برای به آرامش رسیدن و کاهش استرس است. همچنین با این روش قلب تقویت می‌شود و با عملکرد بهتر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.

کاستا می‌گوید از هشت سال پیش که وارد ورزش‌های رزمی شده است، سلامت جسمی ‌و روحی‌اش دچار تحول شگرفی شده است.

قبل از آن وی دختری سیگاری و ٢٠ ساله بود که به مقدار زیادی قهوه مصرف می‌کرده است. او می‌گوید: پس از اینکه شروع به ورزش کردم، عادت‌های بد را رها کردم. در رژیم غذایی‌ام تجدید نظر و سیگار را ترک کردم. به ورزش ادامه دادم و حالا در ٣٠ سالگی، انرژی بیشتری دارم، قیافه بهتری دارم و قوی‌تر از هر زمان دیگری در گذشته هستم.

کریستین نورتاپ، نویسنده کتاب بدن زن، هوش زن می‌گوید: فعالیت بدنی سنگین گردش خون را بهبود می‌بخشد و با بهبود گردش خون میزان گلبول‌های سفید خون افزایش می‌یابد. و هر چه گلبول سفید بیشتری داشته باشید (البته تا حد معینی) مبارزه بدن شما با بیماری‌ها سریعتر و راحتر خواهد بود.

www.takfars.ir

به دهان خود توجه کنید!

جووانا بروسارد، مشاور ارتباطات عمومی‌ در شیکاگو می‌گوید شستن دهان با دهان‌شویه‌های ضد عفونی کننده به او کمک کرده است که دهان و دندان سالم‌تری داشته باشد و احتمالا در مقابل سایر بیماری‌ها نیز به وی کمک کرده است.

دوازده سال پیش دندانپزشک بروسارد به وی توصیه کرد که به طور مرتب بعد از مسواک از دهانشویه استفاده کند. او می‌گوید: من این کار را کردم و هر روز صبح از دهانشویه استفاده می‌کنم. از آن روز به بعد هیچگاه دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا نشده‌ام در حالی که اطرافیانم هر از چند گاهی مبتلا شده‌اند. به نظر می‌رسد که نسبت به این بیماری‌ها مصونیت پیدا کرده‌ام.

علت دیگری که باعث می‌شود مسواک زدن و استفاده از دهانشویه توصیه شود این است که گاهی بیماری‌های خفیف دندان و لثه می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های خطرناک مثل دیابت شوند.

هر روز یک سیب، تضمین کننده است

مادران گاهی به حق می‌گویند: خوردن یک سیب به طور روزانه، دکتر‌ها را از شما دور نگه می‌دارد.

آنتی اکسیدانت طبیعی به نام کورستین که در سیب قرمز، کلم بروکلی و چای سبز یافت می‌شود، می‌تواند در مواقع استرس و اضطراب از بروز علائم حاد جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

مطالعه‌ای که توسط دیوید نیمن دارای مدرک PhD و استاد دانشگاه انجام شد، نشان داد که از بین دوچرخه سوارانی که به مدت پنج هفته هر روز یک گرم کورستین مصرف کردند، تنها پنج درصد در نتیجه دو هفته تمرین شدید، دچار ناراحتی‌های تنفسی شدند. در حالی که ۴۵ درصد از افرادی که دارونما مصرف کرده بودند به این ناراحتی‌ها گرفتار شدند. با این حال در عملکرد سیستم ایمنی بدن اعضای دو گروه، تفاوت قابل توجهی مشاهده نشد.

به علاوه محققان متوجه شده‌اند که ورزشکارانی که مواد حاوی کورستین مصرف می‌‌کنند از لحاظ روحی قویتر و فعالتر از کسانی‌اند که دارونما مصرف کرده‌اند. پس به مصرف سیب قرمز عادت کنید.

نگران نباشید، استرس را شکست دهید

تک فارس

زیاد در مورد مریض شدن فکر نکنید!

نورتاپ می‌‌گوید: ترس از بروز یک اتفاق بد و منتظر چنین اتفاقاتی بودن، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. مردم همیشه نگران به وقوع پیوستن یک اتفاق بد هستند. آنها تا سر حد مرگ خود را می‌ترسانند.

اضطراب و دلهره دائمی ‌باعث می‌شود سطح هورمون‌های کورتیزول و اپی‌نفرین در بدن افزایش یابد و این هورمون‌ها سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌‌کنند.

نورتاپ می‌‌گوید: وقتی سطح کورتیزول خون به طور پیوسته بالا باشد، سیستم ایمنی دچار افت می‌شود. وقتی مرتبا در استرس و اضطراب به سر می‌برید، بدن شما تولید استروئیدها را افزایش می‌دهد.

بیشتر از قبل ویتامین مصرف کنید

نورتاپ می‌گوید: کمبود ویتامین D در سراسر جهان اپیدمی‌ شده است. ویتامین D در ماهی قزل‌آلا، شیر و تخم مرغ یافت می‌شود.

هایلا کاس، نویسنده کتاب ٨ هفته تا سلامتی انفجاری! می‌گوید: تعدادی از داروهایی که دکترها تجویز می‌کنند بر روی اسید‌های موجود در بدن اثر کرده و آنها را مهار می‌کنند. این داروها بدن را از مواد مورد نیاز مثل ویتامین D محروم می‌کنند.

الیزالبتا پالیتی، مدیر تغذیه در موسسه لاغری و تناسب اندام دوک می‌گوید: تحقیقات نشان می‌دهند که آمریکایی‌ها به اندازه کافی ویتامین C دریافت نمی‌کنند. مرکبات منبع مناسبی برای ویتامین C هستند. او می‌گوید: اینکه ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند، یک باور غلط است. ولی مناسب بودن سطح ویتامین C بدن سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

آرام باشید

فلیس ریانان مربی یوگا در سانتا مونیکای کالیفرنیا، عامل سلامت روحی و جسمی ‌خود را تمرین‌های مدیتیشن و تنفس می‌داند. او می‌گوید: تمرین‌های مدیتیشن به من کمک می‌کند تا اعصاب خود را به آرامش برسانم و به سیستم ایمنی بدن اجازه دهم تا بدون دخالت عوامل مزاحم فعالیت کند. برای او ذهن آرام مساوی است با جسم آرام. او می‌گوید: مهمترین اثر یوگا برای من آرامش روانی و سبکبالی است. دیگر مثل زمانی که جوانتر بودم سرما نمی‌خورم. خواب راحتری دارم و در مقابله با استرس‌های اجتناب ناپذیر زندگی بهتر عمل می‌کنم.

T A K F A R S

بر اساس مقاله‌ای که در سال ٢٠٠٣ در مجله پزشکی روانی چاپ شده است، محققان دانشگاه ویسکانسین و دانشگاه هاروارد متوجه شدند افرادی که به طور داوطلبانه به مدت دو هفته در تمرین‌های مدیتیشن شرکت کرده بودند، مقدار قابل توجهی مواد مبارزه کننده با سرماخوردگی و آنفولانزا، بیشتر از افراد عادی در بدن دارند.

اجتماعی‌تر باشید

شلدن کوئن، پروفسور روانشناسی دانشگاه کارنیج ملون که در مورد اثرات اضطراب و روابط اجتماعی در سلامت و سیستم ایمنی بدن تحقیق می‌کند، می‌گوید: افرادی که بعد از تماس با ویروس سرماخوردگی در برابر آن مقاومت زیاد نشان می‌دهند، دارای ویژگی‌های مشخصی در شخصیتشان هستند. مثلا افراد برون‌گرا نسبت به افراد درون‌گرا در برابر ویروس از خود مقاومت بیشتری نشان می‌دهند. ما سیستم ایمنی افراد را زیر نظر گرفتیم. علت مصونیت برون‌گراها در برابر بیماری تعامل بیشتر آنها با مردم نیست. ولی مشخصا چیزی وجود دارد که از این افراد در برابر بیماری محافظت می‌کند.

او می‌گوید: داشتن روابط اجتماعی مختلف و متفاوت مهم است. افرادی که در چندین گروه اجتماعی عضویت دارند، در برابر سرماخوردگی مصونیت بیشتری دارند. او اضافه می‌کند: همچنین باوری جدی در بین متخصصان وجود دارد که افرادی که روابط اجتماعی گسترده‌تر دارند کمتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شنود و عمر طولانی‌تری دارند.

همیشه مثبت فکر کنید

تحقیقات کوئن نشان می‌دهد افرادی که روحیه مثبت نگرتر دارند (روحیه مثبت‌نگر به صورت فرد شاد، مشتاق و علاقه‌مند و آسوده خاطر تعریف می‌شود)، کمتر دچار سرماخوردگی می‌شوند.

کوئن و همکارانش در دانشگاه کارنیج ملون، با ١٩٣ فرد بالغ و سالم به مدت دو هفته به طور روزانه مصاحبه می‌کردند و احساسات مثبت و منفی که این افراد در طول روز تجربه کرده بودند را ثبت می‌کردند. سپس آنها را به طور داوطلبانه در معرض ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا قرار می‌دادند. کسانی که تجربیات مثبت گرایی بیشتری داشتند علائم کمتری از بیماری را نشان دادند و مقاومت بیشتری در برابر ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی نشان دادند.

کوئن می‌گوید: علت، سرحال و شادمان بودن این افراد در روز آزمایش ویروس نیست. بلکه علت مصونیت این افراد، شخصیت پایدار آنهاست.

دائما دستان خود را بشویید

شاید شستن دست‌ها به نظر یکی از راه‌های کاملا مشخص (تابلو) مبارزه با بیماری‌ها باشد. ولی مطالعات نشان می‌دهند که بسیاری از ما توجه زیادی به شستن دست‌ها بعد از استفاده از دستشویی نداریم!

تک فارس www.takfars.ir

کاس می‌گوید: برای دوری از بیماری باید دستانتان را بشویید. در فصل آنفولانزا به طور روزانه دست‌ها را با صابون بشویید زیرا با عوامل بیماری‌زای زیادی در تماس هستید. دستگیره درها، نرده‌های پله‌ها و مردم اطرافتان. پس دستانتان را تمیز نگه دارید.

شستن صحیح دست‌ها به مدت ٢٠ ثانیه بهترین راه برای دوری از یک بیلیون مرتبه سرماخوردگی‌ای است که مردم هر ساله به آن مبتلا می‌شوند. همچنین دیگر بیماری‌های واگیردار.

خوب بخوابید

نورتاپ می‌گوید: خواب از بهترین راه‌های دوری از بیماری است. افرادی که شبانه ٨ ساعت متوالی می‌خوابند، مسلما عملکرد بهتری دارند.

کوئن می‌گوید: کمبود خواب مشکل اصلی است. کسانی که بلافاصله بعد از دراز کشیدن به خواب می‌روند و در طول شب اصلا بیدار نمی‌شوند در برابر سرماخوردگی نسبت به افرادی که در طول شب مرتب بیدار می‌شوند، مقاومت بیشتری نشان می‌دهند.

نورتاپ می‌گوید: خواب راحت در طول شب، به سیستم ایمنی اجازه بازسازی می‌دهد. زیرا در طول خواب شب، میزان هورمون ملاتونین در بدن افزایش می‌یابد که این امر بر سیستم ایمنی بدن اثر مثبت می‌گذارد. از همه مهمتر این که هیچ عوارضی وجود ندارد.

محصولات معتبر
محصولات معتبر