تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور همیشه سر حال و شاد و پرانرژی باشیم

غذاها تأمین کننده کالری بدن هستند و با خوردن غذا، کالری موجود در بدن افزایش پیدا می‌کند. برای داشتن روحیه بهتر، بهترین غذاها گروهی هستند که کمک به حفظ قند خون و ثابت نگه داشتن قند خون می‌کنند چون به این وسیله مواد شیمیایی مغز را ثابت نگه می‌دارند. این ثبات باعث می‌شود تا فرد یادگیری بهتری داشته باشد.
کربوهیدرات‌ها

image چطور همیشه سر حال و شاد و پرانرژی باشیم

کربوهیدرات‌ها را منبع تقویت انرژی و خلق و خو باید معرفی کرد. آنها بهترین منبع برای سوخت و ساز بدن به شمار رفته و به علاوه باعث بالا رفتن سطح سروتونین در بدن می‌شود و فرد احساس بهتری خواهد داشت. خوردن مواد شیرین چون به صورت ناگهانی قند خون را بالا می‌برد، فرد را دچار تغییرات ناگهانی کرده و پس از مدت کوتاهی خستگی بر او غلبه خواهد کرد. در عوض در این انتخاب باید از غلات سبوس‌دار استفاده شود زیرا آنها آهسته جذب شده و در حفظ قند خون و پایدار ماندن سطح انرژی فعالانه‌تر و طولانی‌تر عمل خواهند کرد.
دانه‌های روغنی
بادام و فندق دو منبع سرشار از پروتئین و منیزیم به شمار می‌روند. نقش کلیدی پروتئین و منیزیم را نباید در تبدیل قند به انرژی از یاد برد. وقتی میزان منیزیم موجود در بدن پائین است فرد احساس می‌کند که انرژی‌اش تخلیه شده است. غلات سبوس‌دار و ماهی دو منبع خوب منیزیم به شمار می‌روند.
یک ریز مغذی دیگر
سلنیوم موجود در گوشت، غذاهای دریایی، حبوبات و غلات سبوس‌دار نیز به عنوان یک تقویت کننده خلق و خو به شمار می‌آید.
گوشت بدون چربی
گوشت بدون چربی و مرغ بدون پوست حاوی اسید آمینه تیروزین است. این اسیدآمینه موجب هوشیاری و تمرکز می‌شود. گوشت موجب افزایش سطح دوپامین و نوراپی نفرین در مغز می‌شود و بی‌خوابی و افسردگی را کاهش می‌دهد.
ماهی آزاد
ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است که از فرد در برابر افسردگی محافظت می‌کند، از سوی دیگر موجب سلامت قلب می‌شود. دانه‌های روغنی و سبزیجات با برگ تیره دو منبع بسیار خوب برای این اسید چرب به حساب می‌آیند.
سبزیجات
فولات ریزمغذی دیگری است که خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد. بیشتر می‌توان این ریزمغذی را در سبزیجات برگ تیره مثل اسفناج و کاهو، حبوبات، دانه‌های روغنی و مرکبات یافت.
فیبر
فیبر کمک می‌کند تا فرد سطح انرژی‌اش را در طول روز ثابت نگه دارد. بسیاری از مردم در طول روز فیبر کافی دریافت نمی‌کنند. برای رفع این مشکل از میوه‌جات، سبزیجات و غلات سبوس‌دار باید استفاده کرد.
آب
آب از خسته‌شدن جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که کم‌آبی خفیف بر سوخت و ساز بدن و سطح انرژی فرد تأثیر دارد. به همین علت فرد باید در طول روز مقدار زیادی نوشیدنی مصرف کند.
گزینه‌های جدید
سیب، کرفس، بلغور جو دوسر و ماکارونی گزینه‌های تازه‌ای هستند که در تحقیقات متخصصان به عنوان مواد مؤثری برای افزایش انرژی و بهبود خلق و خو شناخته شده‌اند.
قهوه
کافئین در بالابردن سوخت و ساز و بهبود تمرکز و انرژی نقش بسیار مؤثری دارد. مصرف قهوه در کوتاه مدت موجب هوشیاری و تمرکز بهتر می‌شود.
چای
مطالعات نشان می‌دهد که مصرف چای هوشیاری، زمان واکنش و حافظه را بهبود می‌بخشد. نوشیدن یک لیوان چای در مواقعی که فرد در استرس قراردارد به او کمک می‌کند تا بهتر بتواند با استرس مقابله کند.
شکلات تیره
مصرف کمی از شکلات تیره بر حفظ خلق و خو و انرژی فرد مؤثر است. به همین علت توصیه شده است که افراد به شکل روزانه کمی از آن را مصرف کنند.
صبحانه
صبحانه را گنج طلایی انرژی بالا می‌دانند. تحقیقات نشان داده افرادی که هر روز صبح، صبحانه می‌خورند از خلق و خوی بهتری برخوردار هستند. صبحانه‌ای مؤثرتر است که از فیبر، کربوهیدرات، چربی‌های خوب و پروتئین تشکیل شده باشد.
وعده‌های غذایی مکرر
یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای حفظ انرژی و بهبود خلق و خو خوردن وعده‌های غذایی کوچک و میان وعده است به طوری که هر فرد هر سه تا چهار ساعت یک بار ازاین وعده‌های کوچک باید استفاده کند. قرار دادن کره بادام زمینی و غلات، استفاده از گوشت بوقلمون، سالاد، شیر و… در این میان وعده‌ها مفید است.
مکمل‌های انرژی
چای سبز را به عنوان یک مکمل انرژی باید معرفی کرد. افرادی که از چای سبز به شکل روزانه بهره می‌برند. انرژی بیشتری دارند.
ورزش
علاوه بر رژیم غذایی تمرینات ورزشی راه دیگری برای تقویت انرژی و خلق و خو به شمار می‌رود. انجام پیاده‌روی به شکل ۱۵ دقیقه در طول روز موجب فعالتر شدن فرد می‌شود. مطالعات نشان داده است که تمرینات ورزشی به شکل منظم به فرد کمک می‌کند که با افسردگی و تغییرات دیگر بدنی‌اش راحت‌تر مقابله کند و سطح انرژی خود را بالا نگه دارد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر