تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور مثل حرفه ای ها در جمع سخنرانی کنیم

image چطور مثل حرفه ای ها در جمع سخنرانی کنیم

با رعایت اصول متنوع و مختلف ارائه، می‌توان بر مخاطبان تأثیر گذاشت، آنها را هدایت کرد و در خاطرشان ماندگار شد. پس دفعه‌ی بعد که برای ارائه به جایی دعوت شدید به اصولی که در اینجا بیان شده نگاهی بیندازید و شک نکنید که قلب مخاطبان را تسخیر خواهید کرد.

۱. با مخاطب تعامل داشته باشید

سعی کنید در ارائه خود، یک سری توصیه و پیشنهاد در رابطه با موضوع بحث مطرح کنید. استفاده از نمونه‌ها و مثال‌ها، همواره یکی از بهترین روش‌های انتقال مطلب است. پس وقتی سخنرانی می‌کنید از توصیه‌ها و پیشنهادات ملموس کمک بگیرید. شاید بپرسید چطور؟ مثلا اگر در مورد فواید گیاه‌خواری صحبت می‌کنید، سعی کنید در پایان ارائه، یک کتاب یا جزوه‌‌ی مناسب و مرتبط با موضوع ارائه خود به حاضرین هدیه کنید تا دیدی واقعی و ملموس از آنچه گفته‌اید پیدا کنند. در یک کلام، با مخاطب خود تعامل داشته باشید. برای حرف‌های خود دلیل بیاورید و به آنان انگیزه بدهید تا موضوع را پیگیری کنند.

۲. دلیل بیاورید

تکفارس آی آر

برای حرفی که می‌زنید دلیل بیاورید و سخنان خود را اثبات کنید. مثلاَ وقتی درباره‌ی موفقیت در جذب مشتری و بازاریابی صحبت می‌کنید حتما چند نمونه از تجارب واقعی خود را بازگو کنید. بیشتر ما فکر می‌کنیم که اگر از موفقیت های خود سخن بگوییم دیگران ما را از خود راضی می‌دانند اما این تصور، کاملاَ اشتباه است. مردم برای تأیید صحت یک حرف، همواره به دنبال اثبات و مدرک مستدل هستند. با بیان تجربه‌های موفق خود تأثیر بیشتری بر حاضرین می‌گذارید و اعتبار خود را نشان می‌دهید.

۳. برای پیشبرد بحث از مخاطب کمک بگیرید

یکی از اصول اساسی ارائه، خسته نکردن مخاطب است. اما متأسفانه در بیشتر سخنرانی‌ها، مخاطب شنونده‌ی ساکتی است که مدام به ساعت خود نگاه می‌کند و منتظر است ارائه به پایان برسد. مخاطب را به بحث وارد کنید، با پرسش‌های به موقع، نظر او را جویا شوید و با این کار نگذارید فضای ارائه کسالت بار شود. در پایان ارائه هم می‌توانید به طرق مختلف، زمینه‌ی ادامه‌ی رابطه را فراهم کنید. به عنوان مثال از حاضرین خواهش کنید، ایمیل خود را به شما بدهند تا ارتباط‌ بین شما و آنها حفظ شود.

۴. دوست داشتنی باشید

همه فکر می‌کنند باید در ابتدای ارائه، جدی و رسمی سخن بگویند تا مخاطب دریابد که سخنران و موضوع ارائه مهم هستند و ارائه مؤثر واقع شود. باید گفت، این تصور بسیار اشتباه است. دقایق ابتدایی شروع سخنرانی خیلی مهم است. سعی کنید در دقایق آغازین ارائه ، خود را دوست داشتنی نشان بدهید؛ نه اینکه دانش و اعتبارتان را به رخ بکشید. اگر مخاطب از همان اول به شما علاقه‌مند شود در ادامه به شما اعتماد می‌کند و سراپا گوش خواهد شد. مهربان باشید، به همه نگاه کنید و خودمانی صحبت کنید. می‌توانید از یک داستان شخصی یا خاطره، شروع کنید. ببینید که نقطه‌ی اشتراک شما و مخاطب چیست. یا سعی کنید مخاطب و علاقه‌مندی‌هایش را بفهمید و از همان‌ها صحبت کنید. به عنوان مثال، لطیفه یا خاطره‌ای تعریف کنید که برای حضار جالب باشد. از چیزهایی که مخاطب دوست دارد صحبت کنید. در این صورت احساس می‌کند که بین خودش و شما، نوعی درک متقابل وجود دارد.

www.takfars.ir

۵. در معرفی خود خلاق و شجاع باشید

مردم دوست دارند از سوابق سخنران مطلع باشند. طبیعی است که هر چه موفقیت شما بیشتر و سابقه‌ی شما پر‌و‌‌‌پیمان‌تر باشد، اعتبار بیشتری خواهید داشت و مخاطب روی شما بیشتر حساب می‌کند. پس بدانید که بخش معرفی بسیار مهم است و می‌تواند بر روند ارائه شما، تأثیر زیادی بگذارد. در معرفی و برشمردن سوابق خود، خلاق باشید. به عنوان مثال می‌توانید از کسی که شما را به خوبی می‌شناسد کمک بگیرید. از او بخواهید شما را معرفی کند. در این صورت هم کار برای شما ساده‌تر می‌شود و هم به صورت خلاقانه و بدون احساس شرم و خجالت، موفقیت‌ها و تجارب خود را به مخاطب نشان می‌دهید. باید بدانید که از خود گفتن، منافاتی با فروتنی ندارد. شما که جز واقعیت، چیزی نمی گویید؟ فروتنی ویژگی بسیار خوبی است اما در اینجا بی‌معناست.

۶. کم گوی و گزیده گوی.

وقتی در مورد یک موضوع صحبت می‌کنید اصلاَ لزومی ندارد همه‌ی معلومات خود را در ارائه بگنجانید. بنابراین تلاش نکنید همه‌ی اطلاعات خود را منتقل کنید. در ارائه باید سرفصل‌های یک مطلب را گشود. سخنران، زمانی موفق است و به خوبی عمل می‌کند که مخاطب او را به ادامه و پیگیری بیشتر موضوع تشویق کند. با انتخاب شیوه‌ی مناسب ارائه، کلیدهای اصلی را در اختیار دیگران قرار دهید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر