تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور عادت های بد در کودکان را ترک دهید

ابتدا باید علت و انگیزه این رفتار را کشف کنید. اگر کودک تان با سر و صدا غذا می خورد کمی به آموزش آداب و رسوم نیاز دارد اما بعضی عادت های بد مثل ناخن جویدن، شکستن قولنج، پیچاندن موها یا مکیدن انگشت شست رفتارهای ناخودآگاه کودک برای از بین بردن اضطراب هستند. این رفتارها نشان دهنده این است که کودک دچار کسالت، اضطراب یا هیجان بیش از حد شده است.

جریمه کردن کودک بخاطر این عادت ها فقط به استرس او می افزاید و باعث تشدید عادت ها می شود. به جای جریمه از او درخواست کنید که عادت بدش را کنار بگذارد. به عنوان مثال اگر انگشت شستش را می مکد به او بگویید: تو الان بزرگ شدی و من فکر نمیکنم بچه های بزرگ چنین کاری بکنن.

تا زمانی که این عادت ها یک نیاز مهم را پر می کنند به او کمک کنید که یک جانشین برای آن پیدا کنند. قدرت تشویق را دست کم نگیرید اگر کودک تان یک روز بدون جویدن ناخن گذرانده است اجازه دهید غذای شام را او تعیین کند.

در نهایت باید صبور باشید. شاید شکستن یک عادت ۲۱ روز زمان ببرد.

ناخن جویدن

تکفارس آی آر

image چطور عادت های بد در کودکان را ترک دهید

جویدن ناخن نشان دهنده رفتار عصبی است. اما همیشه اینطور نیست گاهی اوقات ممکن است هدف کودک از این کار جدا کردن پوست لبه ناخن باشد که آزارش می دهد و به همین خاطر توجهش بیشتر به ناخن جلب می شود. تاثیر ژنتیک نیز در این عادت نقش دارد. ژاپنی ها در یکی از تحقیقات دریافتند که جویدن ناخن در دوقلوهایی که به هم شبیه هستند بیشتر رایج است تا دوقلوهایی که به هم شباهت ندارند.

جایگزین: جویدن تخمه کدو یا میوه خشک به اندازه جویدن ناخن برای کودک رضایت بخش است. حتی می توانید به او یک سوهان ناخن یا ناخن گیر بدهید تا زمانی که هوس جویدن ناخن کرد با ناخن گیر آن ها را بگیرد.

راه حل های دیگر: به علاوه می توانید ناخن او را با چسب یا باند ببندید و یا دست های او را با خمیر بازی سرگرم کنید یا به دست هایش لوسیون معطر بزنید.

اگر جویدن ناخن ها باعث التهاب شد یا این که بلافاصله بعد از یک اتفاق پر استرس شروع به جویدن ناخن ها کرد باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

www.takfars.ir

پیچاندن موها

image چطور عادت های بد در کودکان را ترک دهید

کودکان با پیچاندن موها آرامش می گیرند و بهتر می توانند تمرکز کنند.

جایگزین: اگر کودک تان عادت دارد موهایش را مثل هلیکوپتر بپیچاند به او یک عدد کش مو بدهید تا بتواند آن را دور انگشتش بپیچاند و یا یک گردنبند مهره ای که بتواند با آن بازی کند.

راه حل دیگر: برای این که کمتر ترغیب به پیچاندن موها شود موهای او را دم اسبی ببندید یا بیش از حد کوتاه کنید.

در برخی موارد نادر این عادت منجر به اختلال موکنی (تریکوتیلومانیا) می شود و کودک دچار طاسی می شود. در چنین شرایطی باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

شکستن قولنج انگشت ها

image چطور عادت های بد در کودکان را ترک دهید

صدای قولنج در اثر ترکاندن حباب های گاز دی اکسید کربن در مفاصل ایجاد می شود و حس رضایت بخشی در فرد بوجود می آورد.

جایگزین: برای این که حواس کودک را از شکستن قولنج پرت کنید به او پلاستیک های حباب دار بدهید.

تک فارس

راه حل دیگر: به کودک ورزش انگشتان دست یاد بدهید.

مکیدن انگشت شست

image چطور عادت های بد در کودکان را ترک دهید

این عادت در کودکان غریزی و آرام بخش است و بیشتر کودکان تا سن ۴ سالگی این عادت را ترک نمی کنند. عادت مکیدن انگشت اگر زمان زیادی طول بکشد باعث بد فرم شدن دندان و بزرگ شدن دندان های جلویی می شود.

جایگزین: زمانی که کودک شروع به مکیدن انگشت ها کرد به او یک توپ اسفنجی بدهید تا با آن بازی کند.

راه حل دیگر: برای جلوگیری از مکیدن انگشت به او عکس شخصی را نشان دهید که دندان های زشت و بزرگی دارد و به او توضیح دهید با ادامه دادن به این عادت شبیه او خواهد شد.

پریدن وسط حرف

image چطور عادت های بد در کودکان را ترک دهید

درست لحظه ای که مکالمه تلفنی دارید کودک یادش می افتد که دلش شکلات یا آدامس می خواهد.

جایگزین: بسیاری از والدین به کودک می گویند حرفش را قطع نکند اما در همان لحظه خواسته اش را پاسخ می دهند. متاسفانه کودک یاد می گیرد که این روش موثری است. به او یاد بدهید که در چنین لحظاتی دستش را به شما بزند و شما هم به نشانه پاسخ دست تان را به او می زنید. با این روش به کودک احترام متقابل و صبر را می آموزید.

T A K F A R S

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر