تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور زمان خود را به صورت مفید مدیریت کنید

image چطور زمان خود را به صورت مفید مدیریت کنید

روزتان را طولانی تر کنید.

ممکن است برای کسانی که عاشق خوابیدن تا ظهر هستند، این توصیه برای مدیریت زمان و برنامه ریزی از همه سخت تر باشد. هم چنین احتمالا مهم ترین آنها نیز هست.

روز ما ساعات محدودی دارد، و هر چه بیش تر بخوابیم، ساعات کم تری داریم که صرف موفقیت بکنیم. از این رو منطقی ترین راه حل این است که تا حد امکان روزمان را طولانی کنیم.

ممکن است برای بعضی از شما این به معنی ۸ ساعت خوابیدن، و برای بعضی دیگر به معنی ۶ ساعت خوابیدن در شبانه روز باشد. این بستگی به این دارد که چه مقدار خواب می توانید داشته باشید. شما باید آزمایش کنید و بفهمید چه قدر می توانید به خودتان اجازه ی خوابیدن بدهید بدون این که سلامت تان را به خطر بیندازید.

تکفارس آی آر

آغاز روزتان را به ساعات اولیه ی صبح نزدیک کنید

بسیاری از ما ترجیح می دهیم در روزهای آزاد دیر به بستر خواب برویم و تا آن جا که ممکن است دیر بلند شویم. من متوجه شدم چیزی که بی نهایت موثر است، این است که آغاز روزمان به ساعات اولیه ی صبح نزدیک تر باشد. در عمل، این یعنی تا آن جا که ممکن است زود به بستر خواب بروید و تا آن جا که ممکن است زود بیدار شوید.

افکار بیشتر ما در صبح تازه تر است، و قابلیت فکر کردن مان نیز بیش تر است. احتمالا متوجه شده اید که هرچه هوا تاریک تر می شود و به شب نزدیک تر می شویم، تنبل تر می شویم، و تمایل داریم راحت طلب تر باشیم. برای رفع این حالت، سعی کنید به اندازه ی کافی زود به خواب بروید. لازم است کمی به این شیوه عادت کنید اما ارزش اش را دارد. من در بیش تر طول هفته خیلی زود، یعنی ۴ صبح بیدار می شوم. و هر چند شما مجبور نیستید به این زودی بیدار شوید، اما حس بی نظیری است که تا زمان بیرون آمدن دیگران از بستر خواب، چیزهای زیادی را به انجام رسانده باشید.

انزوای برنامه ریزی شده

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که هنگام انجام یک وظیفه ی مهم، تماس های تلفنی، ایمیل ها یا پیام های رسانه های اجتماعی حواس تان را پرت کند؟ من کاملا یقین دارم که پیش آمده است. این نوع حواس پرتی به ویژه زمانی خطرناک است که غرق چیزی باشیم- به عبارت دیگر هنگامی که در حالت تچان (حالت ذهنی ویژه ی انجام یک کنش، م.) هستیم. این گونه حواس پرتی ها می تواند ما را از حالت تچان خارج کند، که ممکن است بعد از آن نتوانیم دوباره به آن حالت برگردیم. این نه تنها بی نهایت آزاردهنده است، بلکه فرصت نوشتن بهترین مقاله، خلق بهترین اثر هنری، سخنرانی و غیره را از ما می گیرد.

www.takfars.ir

مطمئن شوید تمام دستگاه های الکترونیکی را خاموش کرده اید. اگر می دانید ممکن است هنگام کار کسی به شما احتیاج داشته باشد، از قبل آنها را از برنامه تان آگاه کنید. به آنها بگویید که سرتان شلوغ خواهدبود و پس از اتمام کارتان با آنها تماس خواهیدگرفت. بی نهایت مهم است که قبل از کار کردن روی هر چیزی، خودتان را از دنیای بیرون منزوی کنید، و برای همین باید برنامه ریزی شده باشد.

تنظیم تایمر

من وقتی می دانم که می خواهم بهره ور باشم، همیشه یک تایمر تنظیم می کنم. من نمی دانم روان شناسی ما دقیقا چگونه است، اما هر وقت برای خودمان محدودیت تعیین می کنیم، معمولا این محدودیت شکل واقعیت به خود می گیرد.

وقتی خودتان را از حواس پرتی های بیرونی منزوی کردید، یک چارچوب زمانی برای خودتان تعیین کنید. من پی برده ام ۵۰ دقیقه کار و سپس ۱۰ دقیقه وقت استراحت موثرترین چارچوب زمانی است. شما می توانید این را هر قدر که می خواهید تکرار کنید، اما مطمئن شوید دقیقا به قولی که به خودتان داده اید عمل می کنید، که در این مورد ۵۰ دقیقه کار به طور خیلی متمرکز، و بعد فارغ از شرایط، ۱۰ دقیقه استراحت است. این را امتحان کنید، و متوجه خواهیدشد که چگونه کیفیت کارتان به آسمان می رسد.

برنامه ریزی از قبل و تعیین هدف

یک تکنیک خیلی موثر دیگر برای مدیریت زمان و برنامه ریزی این است که از قبل برای هفته تان برنامه ریزی کنید و اهداف واقع گرایانه تعیین کنید.

من این کار را می کنم: می نشینم، تمام ۷ روز هفته ی پیش رو را روی کاغذ می نویسم، و شروع می کنم به توزیع مهم ترین وظایف در روزهای هفته. به علاوه، اهدافی مشخص می کنم که می خواهم تا آخر هفته به آنها برسم. آن چه درباره ی این تکنیک، فوق العاده است این است که با یادگیری برنامه ریزی قبلی خوب، می توانم میزان شلوغی زمان بندی ام را پیش بینی کنم. این من را قادر می سازد اولویت بندی کنم، و اهدافی تعیین کنم که واقع گرایانه و مرتبط هستند. شما نباید اهداف دست نیافتنی تعیین کنید، اهدافی که سبب تردید شما نسبت به پیشرفت کلی تان می شود. از سوی دیگر این رویکردی شگفت انگیز است که به شما کمک می کند به جلو حرکت کنید و کمک تان خواهدکرد شاهد رشد و موفقیت خودتان باشید.

هرچند معمولا امکان پذیر یا هیجان انگیز نیست که بدانید تمام هفته ی آینده تان چگونه خواهدبود، اما باید حداقل برای روز بعد برنامه ریزی کنید. و بله، برای آن روز هم اهداف کوچک معین کنید. این اطمینان می دهد که روزتان بهره ور خواهدبود.

اولویت بندی کنید

این با توصیه ی مدیریت زمان و برنامه ریزی قبلی در ارتباط است اما به هر حال به قدری مهم است که به تنهایی یک اصل باشد.

تک فارس

اولویت بندی نه تنها به شما کمک می کند اول مهم ترین وظایف را انجام دهید، بلکه کمک تان می کند درک کنید در زندگی به کدام سو می روید. شما باید قادر باشید اولویت هایتان را درست مشخص کنید، اگر برنامه ریزی کرده اید که خیلی موفق یا مشهور شوید، باید بتوانید این کار را بکنید. اگر مطمئن نباشید از زندگی چه می خواهید نمی توانید موفق باشید.

برای همین، فهرستی از کارهای انجام دادنی داشته باشید. به هر یک از کارها از ۱ تا ۵ امتیاز بدهید، و آنها را همان طور که در توصیه ی قبلی ذکر شد در روزهای هفته توزیع کنید. وقتی به طور مرتب این کار را بکنید، متوجه خواهیدشد که در گرفتن تصمیم های معنادار در زمان و مکان مناسب بهتر عمل می کنید.

کیفیت مهم تر از کمیت است.

سعی نکنید هم زمان تعداد زیادی از وظایف مختلف را انجام دهید. هدف این نیست که در همه چیز موفق باشید. هدف این است که حداقل در یک چیز موفق باشید. همان طور که بروس لی گفته است: من از مردی که ۱۰۰۰۰ ضربه را یک بار تمرین کرده است نمی ترسم، اما از مردی که یک ضریه را ۱۰۰۰۰ بار تمرین کرده است می ترسم.

در درازمدت، خیلی مهم تر است که چیزی را تمام کنید، نه این که چند چیز مختلف را شروع کنید و نتوانید آنها را به سرانجام برسانید. از این گذشته، به این طریق می توانید مطمئن باشید که از کیفیت کارتان کم نگذاشته اید. و در مواردی که مجبور هستید وقفه ای ایجاد کنید، خیلی آسان تر می توانید دوباره آن را از همان نقطه ادامه بدهید. توزیع انرژی تان در میان وظایف بسیار، تمرکزتان را پایین می آورد.

یک وایت بورد تهیه کنید.

یک وایت بورد و چند ماژیک برای نوشتن تمام اهداف تان، دیدگاه تان، تهیه کنید. اهداف فردا، این هفته، هفته ی آینده، امسال، سال آینده، و غیره را بنویسید. وایت بوردی که بتوانید همیشه به آن نگاه کنید، شما را نسبت به پیشرفت تان آگاه و حساب پذیر می کند. هنگامی که اهداف مان را می نویسیم، شانس خیلی بیش تری برای اقدام در جهت آنها داریم، درست بر خلاف بلند گفتن آن ها. مطمئن شوید همیشه چیزی دم دست تان دارید که می تواید افکار و ایده هایتان را روی آن بنویسید. شما نباید چیزی فوق العاده را فقط به خاطر این که آن را فراموش کردید از دست بدهید. بعدها به خاطر این یکی از من تشکر می کنید.

کمی قدم بزنید.

در نگاه اول فکر می کنید قدم زدن از زمان بهره وری تان می کاهد، اما گمراه نشوید. قدم زدن، به ویژه هنگام وقت استراحت، روشی بی نهایت کارآمد برای بازیابی انرژی تان است. هنگام قدم زدن و تنفس هوای تازه، به افکار و ایده های جدید اجازه می دهید به ذهن تان بیایند. هنگامی که قدم می زنید و به موضوعات مختلف می اندیشید، فشاری که در طول زمان کار در ذهن تان انباشته شده است، تخلیه می شود، و در عین حال به خلاقیت خود اجازه ی گسترش می دهید.

گوش کردن به کتاب های صوتی.

T A K F A R S

هنگامی که در حال پیاده روی، در اتوبوس یا باشگاه هستید یا کار دیگری می کنید که خیلی به تفکر نیاز ندارد، از آن زمان استفاده کنید. من همیشه در موبایل ام یا یک کتاب صوتی دارم، یا محتوایی انگیزشی را از یوتیوب بوک مارک کرده ام و آماده ی استفاده از آن هستم.

این توصیه شما را قادر می سازد کارایی تان را ۲ برابر یا حتی ۳ برابر کنید، و سبب جهشی بزرگ در بهره وری تان می شود.

نرم افزار خودکارسازی.

نرم افزارهای بسیاری زیادی وجود دارد که می تواند کمک تان کند وقت تان را به طورموثر مدیریت کنید. بسته به آن چه می خواهید، می توانید خدمات رایگان یا هزینه داری پیدا کنید که پیشرفت تان را وارد مرحله ی جدیدی بکند.

به هر حال، بی نهایت سودمند است که مجبور نباشید نگران گذر زمان باشید، یا کارتان را در تمام دستگاه هایتان هم گام بکنید تا در هر لحظه از زندگی تان آماده ی استفاده باشد. اگر نرم افزاری داشته باشید که مراقب وظایف اصلی باشد، می توانید از حداکثر توان خود استفاده کنید و روی چیزهای واقعا مهم تمرکز کنید.

ذهن تان را برای موفقیت دوباره شرطی سازی کنید.

درست مانند زندگی من، احتمالا بیشتر شما در میان انبوهی از باورهای محدودکننده احاطه شده اید. به ما آموخته اند که زندگی بی نهایت دشوار است و ابرثروتمند و ابرموفق شدن نزدیک به غیرممکن است. خوب اثبات شده است که این نوع موانع روان شناختی به شدت مانع پیشرفت ما می شود (با چشم بسته غیب گفتم. ). اما به محض این که بتوانید درک کنید چیزی امکان پذیر است، انگیزه پیدا می کنید، خودتان را وقف آن می کنید، خوش بین می شوید، و می دانید که اهداف تان واقعی هستند. قادر خواهیدبود سخت تر و بیش تر، و با اشتیاق بی پایان تلاش کنید.

این که بتوانید ذهن تان را دوباره شرطی سازی کنید بی نهایت مهم است. من هر روز قبل از این که به خواب بروم، چند دقیقه را صرف یادآوری این موارد می کنم

من به خاطر امروز بی نهایت شکرگزارم.

امروز چیزهای زیادی یاد گرفتم – این چیزها چه بودند؟

تک فارس www.takfars.ir

امروز چیزهای زیادی به دست آوردم – این چیزها چه بودند؟

من برای فردا بی نهایت هیجان زده هستم چون فردا چیزهای بیش تری یاد می گیرم و به دست می آورم.

من یک مقصد دارم؛ من یک هدف دارم.

من هر روز به اهداف ام نزدیک تر می شوم.

هر روز را طوری گرامی می دارم که انگار روز آخرم است.

شما می توانید هرچه می خواهید به این فهرست اضافه کنید، اما باید مطمئن شوید هر روز به این رویه پایبند هستید. با این تمرین ذهن تان را با این باورها هم گام می کنید، خودتان را شرطی می کنید که این جملات را باور کنید. هم چنین آخرین چیزهایی که قبل از خواب رفتن به آن فکر می کنید باید نخستین چیزهایی که باشند که هنگام بیدار شدن به یاد می آورید. آزمایش ها نشان داده است که در اغلب موارد همین طور است. این هر روز صبح حتی به شما انگیزه ی بیش تری می دهد، و شما را به سوی بهره وری بیش تر، و مدیریت زمان به طور موثرتر هل می دهد. ذهنیت مثبت کلیدی است دوستان من.

به یاد داشته باشید، وقت ما روی این سیاره محدود است. برای موفقیت نه تنها باید شور و اشتیاق داشته باشید، بلکه باید برای آن وقت بگذارید. با به کار گرفتن این توصیه ها برای مدیریت زمان و برنامه ریزی ، می توانید زندگی تان را به طور چشمگیری تغییر دهید. از آنها استفاده کنید و موفق شوید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر