تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور روی مک بوک ویندوز نصب کنیم

image چطور روی مک بوک ویندوز نصب کنیم

قبل از انتشار مک بوک با تراشه M1، یکی از مزایای استفاده از مک این بود که می توانستید سیستم عامل Mac را به تنهایی استفاده کنید و یا برای مواردی که نیاز به اجرای برنامه ها و بازی های فقط ویندوز دارید، ویندوز را هم نصب کنید.

البته هنوز هم می توان این کار را انجام داد اما نصب ویندوز روی مک بوک با تراشه M1 فقط با استفاده از نسخه ARM ویندوز امکان پذیر است.

در نسخه های قدیمی تر هم، بستگی به نسخه ویندوز دارد. برای اجرای ویندوز ۱۰ هر مکی که از پردازنده اینتل از اواخر سال ۲۰۱۲ به بعد باید از آن پشتیبانی کند. لیست دستگاه های سازگار را مشاهده می کنید.

MacBook معرفی شده در ۲۰۱۵ یا بعد از آن

تکفارس آی آر

MacBook Air معرفی شده در ۲۰۱۲ یا بعد آن

MacBook Pro معرفی شده در ۲۰۱۲ یا بعد از آن

Mac mini معرفی شده در ۲۰۱۲ یا بعد از آن

iMac معرفی شده در ۲۰۱۲ یا بعد از آن

iMac Pro همه مدل ها

www.takfars.ir

Mac Pro معرفی شده در ۲۰۱۳ یا بعد از آن

اگر M1 Mac دارید، می توانید نسخه ARM ویندوز را از طریق Parallels Desktop 16.5 اجرا کنید.

نصب ویندوز روی مک (نصب ویندوز ۱۱)

قبل از نصب نرم افزار ویندوز روی مک، در مورد آخرین نسخه ویندوز باید بدانید که اجرای ویندوز ۱۱ در مک در حال حاضر امکان پذیر نمی باشد. به این دلیل که برای اجرای ویندوز ۱۱، کامپیوتر به یک ماژول امنیتی به نام TPM نیاز دارد که مک فاقد آن است.

فضای مورد نیاز برای نصب ویندوز روی مک بوک

اگر می خواهید ویندوز را روی پارتیشن Boot Camp نصب کنید، شما باید حداقل ۶۴ گیگابایت فضای خالی داشته باشید. با این حال برای نصب برنامه و..، پیشنهاد می شود حداقل یک پارتیشن ۱۲۸ گیگابایتی ایجاد کنید.

نصب ویندوز ۱۰ با بوت کمپ یا مجازی سازی

برای نصب ویندوز روی مک، به طور کلی دو روش اصلی وجود دارد که بسته به نیاز های خود یکی از آن ها را انتخاب کنید.

Boot Camp: امکان بوت با ویندوز یا مک را خواهید داشت. هارد شما به دو پارتیشن تقسیم می شود. در هنگام بوت با فشار دادن Alt/Option می توانید سیستم عامل را انتخاب کنید. این روش مناسب بازی های ویندوز و برنامه های گرافیکی نیازمند به قدرت بالا می باشد. تنها عیب آن عدم دسترسی به تمام برنامه های مک است.

مجازی سازی: در این روش نصب ویندوز روی مک بدون بوت کمپ به جای تقسیم هارد به دو پارتیشن، از یک برنامه مجازی سازی مانند Parallels Desktop یا VMware Fusion (نرم افزار نصب ویندوز روی مکینتاش) استفاده کرد. در این روش ویندوز در خود مک نصب می شود. مزایای آن شامل استفاده راحت تر، استفاده از برنامه های مک در کنار ویندوز و عدم نیاز به بوت می شود. البته معایبی هم دارد. زیرا شما در حال اجرای دو سیستم عامل به طور همزمان هستید. در نتیجه منابع سیستم مصرف می شود.

تک فارس

چگونه برنامه های ویندوز را روی مک اجرا کنیم؟

با استفاده از سرویس Windows 365 برای نصب ویندوز روی مک های قدیمی

مایکروسافت سرویس جدید Windows 365 را راه اندازی کرده است که به کاربران تجاری اجازه می دهد از هر کجا به کامپیوتر های شخصی مبتنی بر فضای ابری دسترسی داشته باشید. به عبارت دیگر شما به یک کامپیوتر با ویندوز ۱۰ در فضای ابری دسترسی دارید. البته یکی از معایب آن هزینه بالای ماهانه (شروع از ۲۴ دلار برای هر کاربر برای دسترسی به سیستم ۱ CPU، ۲GB RAM، ۶۴GB storage) می باشد. همچنین به اتصال اینترنت خوب نیاز دارید.

نصب ویندوز روی مک با بوت کمپ

همانطور که اشاره کردیم، یکی از راه های نصب ویندوز روی مک، استفاده از روش Boot Camp است. برای این کار دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

ابتدا شما باید فایل ISO ویندوز را دانلود کنید.

سپس برنامه Boot Camp Assistant را اجرا کنید. روی دکمه Choose کلیک کرده و فایل ویندوز را انتخاب کنید. با این کار فایل ویندوز روی حافظه USB کپی می شود.

image چطور روی مک بوک ویندوز نصب کنیم

در این مرحله ممکن است Boot Camp Assistant نیاز به دانلود درایور های مورد نظر داشته باشد. در پایین صفحه برنامه، شما باید پارتیشن بندی جدید را مشخص کنید. پارتیشن مک در سمت چپ و ویندوز در سمت راست قرار داده شده است. به طور پیش فرض برنامه یک پارتیشن با حجم ۴۰ گیگابایت را پیشنهاد می کند که می توانید آن را تغییر دهید.

image چطور روی مک بوک ویندوز نصب کنیم

T A K F A R S

وقتی کارتان تمام شد، روی دکمه Install در پایین صفحه کلیک کنید. حال برنامه مک بوک شما را خاموش می کند و برنامه USB نصب می شود. دستورالعمل ها را دنبال کنید تا مراحل به اتمام برسد.

image چطور روی مک بوک ویندوز نصب کنیم

ویندوز آماده استفاده است. هنگامی که مک را روشن می کنید، با فشار دادن کلید Alt یا Option ویندوز را مک را انتخاب کنید.

استفاده از ماشین مجازی برای نصب ویندوز روی مک بوک بدون Bootcamp

راه دیگر شما، استفاده از ماشین مجازی سازی مانند Parallels Desktop یا VMware است. به طور مثال برای استفاده از Parallels ابتدا با آخرین نسخه آن را نصب کنید (دانلود Parallels برای مک). سپس باید یا آخرین نسخه ویندوز ۱۰ را از سایت مایکروسافت دانلود کرده و یا به برنامه اجازه دهید تا آن را دانلود کند. برای این کار در برنامه روی منو های New… > Get Windows 10 from Microsoft > Download Windows 10 کلیک کنید.

در ادامه نصب ویندوز روی مک بوک ایر، در برنامه به منوی File > New بروید.

image چطور روی مک بوک ویندوز نصب کنیم

گزینه Install Windows or another OS from DVD or image file را انتخاب کرده و Continue را بزنید.

image چطور روی مک بوک ویندوز نصب کنیم

رسانه نصب را انتخاب کنید. شما باید فایل ویندوز با پسوند .iso را انتخاب کنید.

تک فارس www.takfars.ir

image چطور روی مک بوک ویندوز نصب کنیم

در حالت دستی نیز می توانید فایل را به راحتی انتخاب کنید.

image چطور روی مک بوک ویندوز نصب کنیم

در صورت داشتن لایسنس آن را وارد و Continue بزنید و در غیر اینصورت با غیر فعال کردن تیک، Skip را بزنید.

image چطور روی مک بوک ویندوز نصب کنیم

ادیشن مورد نظر ویندوز را انتخاب کرده و Done را بزنید.

image چطور روی مک بوک ویندوز نصب کنیم

انتخاب کنید که ویندوز را به چه منظوری می خواهید نصب کنید.

image چطور روی مک بوک ویندوز نصب کنیم

نام و مکان نصب را مشخص کنید.

تکفارس

image چطور روی مک بوک ویندوز نصب کنیم

Continue را بزنید تا نصب ویندوز روی مک با Parallel انجام شود. پس از اتمام مراحل، می توانید به سادگی از ویندوز همچون برنامه دیگر استفاده کنید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر