تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور دوران بازنشستگی شادی داشته باشید

image چطور دوران بازنشستگی شادی داشته باشید

انتظار برای تغییر احساسات

در زمان بازنشستگی، یک فرایند احساسی چندمرحله ای برای بیشتر افراد پیش می آید. این فرایند مجموعه ای از تغییرات عمده در احساسات فرد است که باید موقع بازنشستگی انتظار آن ها را داشته باشید. در ابتدا، فرد بلافاصله بعد از بازنشستگی، احساس آزادی می کند. انگار در تعطیلاتی به سر می برید که قرار است برای همیشه ادامه داشته باشد. این روزها همان روزهایی است که همیشه منتظرش بودید و برای آن برنامه ریزی می کردید.

حس جدید بودن اوضاع و شرایط، کم کم کنار می رود و سبک زندگی آرام تر و یکنواخت تر شروع می شود. شاید در این مرحله احساسی شبیه ندامت را تجربه کنید و دائم از خود بپرسید چرا این اتفاق افتاد؟ چرا کارم را رها کردم؟ کاش شغلم ادامه پیدا می کرد و باز سر کار می رفتم.

در مرحله ی بعد اضطراب و بی حوصلگی به سراغتان می آید. حتی ممکن است به این دلیل که از بازنشستگی خود لذت کافی نمی برید، احساس گناه کنید. این احساسات هم کاملا طبیعی است. مطمئن باشید که شما در تجربه کردن این احساس، تنها نیستید.

تکفارس آی آر

سرکوب کردن این احساسات یا نادیده گرفتن آن ها باعث می شود که به روش های نامناسبی برای کنار آمدن با آن روی بیاورید؛ مثلا شاید به مصرف الکل یا غذاهای سالم تمایل پیدا کنید. در این دوران به خودتان زمان کافی بدهید تا احساسات متفاوتی را تجربه کنید. این احساسات هر چیزی ممکن است باشد؛ از خشم گرفته تا اندوه، پشیمانی و احساس گناه.

به دنبال روش های سالم باشید برای اینکه با این احساسات متنوع و گاهی متناقض کنار بیایید. مثلا کارهایی مثل پیاده روی، مطالعه، نوشتن، صحبت کردن با دیگران، یوگا و… می توانند در این شرایط مفید باشند. صحبت کردن با همکاران دیگر که مثل شما بازنشسته شده اند، کمک می کند که احساس بهتری پیدا کنید. می توانید از راهکارهای آن ها الهام بگیرید.

برنامه ریزی روزانه

قبل از بازنشستگی هر روز برنامه ی مشخصی را دنبال می کردید؛ در ساعت مشخصی بیدار می شدید، صبحانه می خوردید و از خانه خارج می شدید و همین طور در ادامه ی روز این برنامه های از پیش تعیین شده ادامه داشتند تا به آخرین برنامه که رفتن به رختخواب بود برسید.

اگر قبل از بازنشستگی با یک برنامه ی مشخص زندگی کرده باشید، می توانید در دوران بازنشستگی هم برای روزهای خودتان برنامه ریزی کنید. در ساعات مختلفی از روز فعالیت های متفاوتی را تجربه کنید تا بتوانید گزینه های مناسب را برای گنجاندن در برنامه ی روزانه پیدا کنید.

www.takfars.ir

شاید از مطالعه ی روزنامه و نوشیدن یک فنجان چای بسیار لذت ببرید و بخواهید زمان بیشتری را به این کار اختصاص دهید اما سعی کنید برای ورزش، فعالیت های اجتماعی و جمع های خانوادگی هم به اندازه ی کافی وقت بگذارید و برای این کارها هم برنامه ریزی داشته باشید.

در حالی که نیاز نیست مانند زمانی که شاغل بوده اید به شکلی کاملاً منظم از برنامه ی خود پیروی کنید اما داشتن یک برنامه ی مشخص و کمی منعطف می تواند به شما کمک کند احساس عادی تری به این برهه از زندگی داشته باشید. در واقع برنامه ریزی کردن به زندگی شما نظم می دهد و شما را از سردرگمی نجات می دهد. برای فردای خود برنامه ی مشخصی دارید و از بی برنامگی، دچار بی حوصلگی و رخوت نمی شوید.

تعیین اهداف کوچک

قبل از بازنشستگی، زندگی شما در حالی طی می شد که دائماً برای رسیدن به نقاط عطف زندگیتان تلاش می کردید؛ به دنبال ایجاد فرصت های جدید بودید، می خواستید پروژه های مختلف را با موفقیت به اتمام برسانید، شرایط را برای ارتقاء شغلی فراهم می کردید و…

در دوران بازنشستگی هم می توانید روی رسیدن به اهدافتان تمرکز کنید، اگر چه ممکن است این اهداف با هدف های قبلی شما کمی متفاوت باشند. با تلاش برای رسیدن به یک هدف و انجام کارهای جدید می توانید دوباره احساس مفید بودن و موفقیت را تجربه کنید و این می تواند انگیزه ی لازم برای ادامه دادن را فراهم کند.

درباره ی این موضوع فکر کنید که یک ماه، شش ماه یا یک سال بعد از بازنشستگی می خواهید به چه نقاط عطفی در زندگیتان برسید و نتایج تفکرتان را یادداشت کنید. آیا می خواهید وزنتان را کم کنید، به مسافرت خاصی بروید یا مطالعه ی کتاب هایی را که دوست داشتید اما نتوانستید مطالعه کنید به پایان برسانید؟ اهدافی که می توانید تعیین کنید بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنید و به تعدادی هدف سرگرم کننده محدود نمی شود.

گسترش روابط دوستانه

در دوران بازنشستگی خطر منزوی شدن وجود دارد. پس از ۳۰ سال ملاقات روزانه ی دوستان در محیط های کاری، شاید نتوانید به راحتی با دوستانتان در ارتباط باشید.

ارتباط با دوستان قدیمی را در برنامه ی خودتان بگنجانید. با دوستانتان برای رفتن به پیاده روی، یک وعده ناهار در رستوران یا دیدارهای دست جمعی برنامه ریزی کنید. اگر نمی توانید این برنامه ها را به صورت هفتگی اجرا کنید، به صورت ماهانه برای آن ها برنامه ریزی کنید. اگر شما و همسرتان با زوج های دیگر ارتباط دوستانه ای دارید، سعی کنید در طول ماه حداقل یک بار آن ها را برای صرف شام یا انجام بازی های رومیزی دعوت کنید.

اگر احساس می کنید تعداد افرادی که با آن ها ارتباط دارید کمتر از آن است که به اندازه ی کافی در اجتماع حضور داشته باشید، از فرصت های به وجود آمده در دوران بازنشستگی برای پیدا کردن دوستان جدید استفاده کنید. برنامه هایی را که مساجد، مجموعه های ورزشی و مراکز فرهنگی پیشنهاد می دهند بررسی کنید. با گروهی از بازنشستگان که تفریح مورد علاقه ی شما را دنبال می کنند ارتباط برقرار کنید. بسیاری از بازنشستگان گروه های چندنفره ای تشکیل می دهند و به تفریحات مورد علاقه ی خودشان می پردازند. گروه های پیاده روی نمونه ای از این ارتباطات دوستانه در دوران بازنشستگی است. حتی بعضی از بازنشستگان با همکاران قدیمی خود و سایر بازنشستگانی که حرفه ی شغلی یکسانی دارند گروه های شغلی ایجاد می کنند.

تک فارس

راه اندازی یک شغل

بازنشستگی از یک شغل، به این معنا نیست که شما مجبورید به طور کامل، کار کردن را ترک کنید. برخی از افراد بعد از بازنشستگی، یک شغل کوچک و کم استرس را به عنوان شغل دوم خود انتخاب می کنند. بعد از بازنشستگی از شغل اول خود، یک کار پاره وقت ساده در یک زمینه ی دیگر پیدا کنید. اگر می توانید، خودتان برای خودتان یک شغل ساده و خانگی دست وپا کنید.

افرادی که بعد از بازنشستگی، شغل ساده ای را انتخاب می کنند و ادامه می دهند، بسیار کمتر دچار مشکلات روحی و فیزیکی ناشی از بازنشستگی می شوند و بیشتر از بقیه، احساس رضایت از زندگی را تجربه می کنند. برای پیدا کردن شغل جدید، در اینترنت یا محله ی خود دنبال آگهی استخدام باشید. اگر می توانید یک کسب وکار کوچک یا حتی یک کسب وکار خانگی راه بیاندازید.

افسردگی شغلی چیست و چطور می توان از آن پیشگیری کرد؟

برنامه ریزی مالی جدید

حتی بهترین پس اندازکننده ها هم لازم است که بعد از بازنشستگی تغییراتی در برنامه ریزی مالی خود ایجاد کنند. بعد از بازنشستگی درآمد شما کمتر می شود و ممکن است هزینه های شما نیز افزایش پیدا کند. البته بعضی هزینه ها نیز تغییر می کنند. مثلا هزینه ای که قبلا برای خرید لباس کار می پرداختید، بعد از بازنشستگی می توانید خرج کلاس های آموزشی یا مراکز فرهنگی کنید که دوست دارید در آن ها عضویت داشته باشید.

در برنامه ریزی جدید خود حتما مقداری پول برای سرگرمی و تفریح خود در نظر بگیرید. در دوران بازنشستگی وقت آزاد بیشتر و نیاز بیشتری به سرگرمی دارید. شاید با بررسی برنامه ریزی مالی خود به این نتیجه برسید که برای تامین هزینه های زندگی به شغل دوم احتیاج دارید. یا شاید متوجه شوید که پول و درآمد کافی برای یک سفر خارجی دارید.

انجام کارهای داوطلبانه

بعد از بازنشستگی شاید نخواهید مثل همیشه سر ساعت جایی بروید و برگردید و این کاملا قابل درک است. می توانید کارهای داوطلبانه را شروع کنید و ساعت رفت و برگشت را خودتان مشخص کنید.

انجام کارهای داوطلبانه ی اجتماعی که باعث حضور بیشتر شما در بین مردم و جامعه می شود، مزایای فراوانی برای دوران بازنشستگی دارد. با این کارها احساس می کنید که هنوز بخشی از جامعه هستید و حضور شما مفید است. علاوه بر این، وضعیت سلامت روحی و جسمی شما بهبود پیدا می کند. شاید باور نکنید ولی سلامت قلب و عروق تنظیم می شود به تنش ها و اضطراب ها دچار نمی شوید.

T A K F A R S

این کارهای داوطلبانه تنوع زیادی دارند. از آموزش دادن هنری که در آن تخصص دارید تا کمک کردن به پرستاری از نیازمندان؛ همگی از جمله کارهای مفیدی است که می توانید در دوران بازنشستگی انجام دهید.

تحقیقات نشان داده است افراد سالمندی که در کارهای اجتماعی و داوطلبانه مشارکت می کنند، بیشتر از بقیه احساس رضایت از زندگی دارند و کمتر علائم افسردگی را تجربه می کنند.

انعطاف پذیری و صبر

به خودتان فرصت بدهید تا شرایط را کاملا درک کنید و با سبک زندگی جدید تطبیق پیدا کنید. در تمام سال هایی که کار می کنید شاید همیشه دنبال فرصتی بودید که بیشتر در مورد علایق خود فکر کنید. اکنون وقت آن رسیده که با صبر و حوصله، کار و سرگرمی مورد علاقه ی خود را پیدا کنید.

در این مدت، انعطاف پذیر باشید و چیزهای مختلف را امتحان کنید. در این دوران با وجود فراغت بال، چیزهای زیادی برای امتحان کردن وجود دارد. لازم نیست سریع به یک نتیجه برسید و راهی را دنبال کنید. می توانید به اندازه ی کافی وقت بگذارید و تمامی جوانب را بسنجید.

در نهایت، اینکه بفهمید چه کاری را دوست دارید یا اینکه می خواهید چه برنامه ای را برای ادامه ی زندگی داشته باشید، زمان می برد. در هر صورت هر زمانی که بخواهید می توانید برنامه ی زندگی خود را تغییر دهید و در این دوران، هیچ چیز مانع شما نمی شود. یکی از مهم ترین ویژگی ها و مزایای دوران بازنشستگی، همین آزادی و رهایی برای تجربه کردن کارهای تازه است.

ارتباط بیشتر با اعضای خانواده

وقتی مشغول کار و فعالیت هستیم، فرصت کمی برای روابط خانوادگی و فامیلی داریم. بسیاری از مهمانی های خانوادگی را شرکت نمی کنیم و برای سفرهای خانودگی فرصت نداریم. دوران بازنشستگی بهترین موقعیت برای ارتباط بیشتر با اعضای خانواده و فامیل است.

نه فقط فامیل، حتی اعضای نزدیک خانواده هم ممکن است در دوران کار و فعالیت، از هم فاصله بگیرند. زمان هایی را برای گشت وگذار خانوادگی در طبیعت، غذا خوردن در رستوران، تفریحات خانوادگی جذاب و… در نظر بگیرید. یکی دیگر از ویژگی های دوران بازنشستگی این است که معمولا خانواده، بزرگ تر می شود و اعضای جدیدی مثل عروس و داماد و نوه به آن اضافه می شود. خوشبختانه فرصت کافی برای وقت گذراندن با آن ها دارید.

تک فارس www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر