تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور در کار و حرفه خود سریع موفق شوید

هدفتان از شروع کار را بدانید

شاید فکر کنید که هیچ کسب و کاری بدون هدف شروع نمی‌شود. بله درست است، بدون هدف شروع نمی‌شود اما در طول مسیر آنقدر موضوعات مختلف به وجود می‌آید که هدف اصلی کاملا فراموش می‌شود. قبل از هر کاری با خودتان روراست باشید. واقعا هدفتان از شروع این کار چیست و در نهایت به چه چیزی می‌خواهید برسید؟ برای یک نفر پول مهم است و می‌خواهد به ثروت برسد، برای شخص دیگری شهرت مهم است و می‌خواهد معروف شود.

بله ممکن است که هر کدام از آنها دیگری را به همراه داشته باشد، اما مسیر رسیدن به هرکدام از اهداف کاملا می‌تواند متفاوت باشد و اگر واقعا هدفتان را ندانید، هرگز به آن نمی‌رسید. در مطلب چطور هدف بسازیم توضیحات کاملی از مشخصاتی که یک هدف واقعی باید داشته باشد پرداختیم. با استفاده از آن می‌توانید هدفتان را مشخص کنید و آن را بزرگ روی کاغذ بنویسید و همیشه همراه خود داشته باشید.

هدف با انگیزه فرق می‌کند

خیلی مهم است که بدانید هدف و انگیزه دو مورد متفاوت از هم هستند. هدف می‌تواند برای همه یکسان باشد اما هر شخصی برای رسیدن به آن انگیزه‌ای متفاوت دارد. مثلا شما و دوستتان تصمیم می‌گیرید که یک کتاب را کامل بخوانید. هدف کامل خواند کتاب است که برای هر دوی شما یکی است. اما شما برای اینکه زودتر سراغ کتاب دوم آن نویسنده بروید آن را می‌خوانید و دوستتان برای اینکه بتواند مقاله‌اش را کامل کند. و هر کدام از این موارد انگیزه‌های شما هستند که با هم متفاوت است.

تکفارس آی آر

وقتی از تعیین هدف برای کسب و کارتان صحبت می‌کنیم باید توجه کنید که آن را با انگیزه اشتباه نگیرید. چون هدف باید بین همه‌ی اعضای تیم متحد باشد اما انگیزه برای رسیدن به‌ آن متفاوت است.

اهدافتان را برای تیم توضیح دهید

یکی از بزرگترین دلایل شکست استارتاپ‌ها و البته کسب و کارها این است که فقط مدیر هدف کسب و کارشان را می‌داند. یادتان باشد که اعضای تیم هستند که کسب و کارتان را به دیگران معرفی می‌کنند و آنها در واقع مثل ویترین مغازه هستند. اگر آنها ندانند که دقیقا در نهایت می‌خواهید به چه چیزی برسید، چطور به مردم معرفی کنند؟

برای داشتن کسب و کار موفق به هر کدام از اعضای تیمتان جداگانه هدفتان از شروع کار را توضیح دهید و بگویید که قرار است به چه چیزی برسید. با این کار اگر فرد با شما یا اهدافتان هماهنگ نباشد خیلی سریع هر دو طرف آن را تشخیص می‌دهید و بدون اینکه انرژی زیادی صرف کنید از تیم جدا می‌شود.

یادتان باشد که این موضوع به قدری مهم است که شرکت‌های بزرگ هر دو ماه جلسه‌ای برگزار می‌کنند و از تک‌تک کارمندانشان در مورد اهداف سازمان می‌پرسند. اگر تیم شما بداند که می‌خواهد به چه چیزی برسد سریعرین راه را در حوزه خودش پیدا می‌کند و در نتیجه زودتر به موفقیت می‌رسید.

www.takfars.ir

انگیزه هر یک از اعضای تیم را پیدا کنید

همان طور که اشاره کردم، تیم شما ویترین کار شماست و مهمترین چیزیست که کسب و کار شما را معرفی می‌کند. اگر می‌خواهید کسب و کار موفق داشته باشید باید یک تیم موفق داشته باشید. به عنوان مدیر انگیزه هر یک از اعضای تیم را پیدا کنید. مثلا یکی با تعریف از کارش، انگیزه پیدا می‌کند، یکی باید حتما در طول ماه یک سفر یک روزه داشته باشد تا راندمان بالایی داشته باشد و… اگر انگیزه هر کدام را به خوبی بدانید بیشترین بهره‌وری از تیم را خواهید داشت علاوه بر اینکه اعضای تیم هم از شما و کارشان احساس رضایت خواهند داشت.

چرایی وظیفه هر شخص را به او بگویید

اگر به شخصی وظیفه‌ای می‌سپارید حتما دلیل آن را هم بگویید. مثلا اگر از کسی می‌خواهید هر هفته راس ساعت ۱۰ گزارشی به شما تحویل دهد. به او بگویید که چه استفاده‌ای از این گزارش دارید و چرا می‌خواهید راس ساعت ۱۰ آماده باشد. با این کار علاوه بر اینکه فرد به خاطر شریک شدن در اطلاعات شما احساس مهم بودن می‌کند. گزارشی هم که تحویل می‌دهد دقیقتر خواهد بود. و شما بیشترین استفاده از آن را خواهید داشت.

دائم مسیرتان را تغییر ندهید

کسب و کار موفق از ثبات قدم به نتیجه می‌رسد. البته اگر یک استارتاپ دارید، تغییر در کارتان کاملا طبیعی است. چون هرچه پیش می‌روید اطلاعات بیشتری به دست می‌آورید که به بهبود کمک می‌کند و منجر به تغییر مسیر می‌شود. اما یادتان باشد که تغییر بیش از اندازه می‌تواند شما را محکوم به شکست کند.

مثلا با هر صحبتی که از دیگران یا منتورها می‌شنوید مسیرتان را تغییر ندهید. همه حرف‌ها را بشنوید. آنها را با هدفتان مقایسه کنید و ببینید که آیا هم راستا هستند؟ و بعد بررسی کنید که این مسیر شامل چه کارهایی می‌شود و آیا توانایی انجام آن را دارید؟ در نهایت اگر واقعا شما را به موفقیت بیشتر نزدیک می‌کرد تغییر مسیر دهید.

کسب و کارهایی که دائما در حال تغییر هستند فرصتی برای حرکت رو به جلو پیدا نمی‌کنند و خیلی زود شکست را تجربه می‌کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر تصمیم به تغییر مسیر گرفتید تمام اعضای تیم را در جریان بگذارید و نظرات آنها را جویا شوید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر