تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور بچه ها را از کودکی به آشپزی علاقمند کنیم

image چطور بچه ها را از کودکی به آشپزی علاقمند کنیم

هرچه کودک سنش کمتر باشد زودتر نیز یاد میگیرد، یا حداقل این کار باعث میشود زودتر هنر صبر و شکیبایی را یاد بگیرید. با وجود هزاران سوالی که کودک ممکن است بپرسد و مجادله سر شکستن تخم مرغ ها به نظر میرسد پخت و پز با این آشپز کوچولو ها ساعت ها طول بکشد. اما حتی اگر سرتان شلوغ است نیز زمانی را برای کودک خود در نظر بگیرید با این کار مطمئن میشوید او زندگی سالمی خواهد داشت.

تحقیقات نشان داده کودکانی که آموزش آشپزی میبینند علاقه ی بیشتری به امتحان کردن غذاهای جدید دارند – معمولا از نوع سالم. به کودک اجازه دهید کنترل بخشی از وعده را به عهده بگیرد، حتی به او اجازه دهید یکی از مواد مورد استفاده در غذا را انتخاب کند مثلا هویج یا نخود فرنگی، این کار کمک میکند کودک سر خوردن غذاهای سالم لج نکند.

تغییرات کوچکی در روتین آشپزی خود ایجاد کنید از دستور غذاهایی که کودکان دوست دارند استفاده کنید تا کودک هم با میل بیشتر در آماده کردن غذا کمکتان کند.

قبل از اینکه آموزش نکات و ترفندها را آغاز کنید آشپزخانه را برای حضور کودک امن کنید.

تکفارس آی آر

قبل از پخت و پز و بعد از دست زدن به گوشت خام، تخم مرغ و مرغ همیشه دستها را بشویید. این بهترین زمان است تا به کودک ایمنی مواد غذایی را آموزش دهید. هرگز از یک چاقو، بشقاب یا دیگر ظروف برای مواد غذایی خام و پخته استفاده نکنید، همچنین برای گوشت تخته ی خرد کردنی جدا از سبزیجات داشته باشید. برای مزه چشه هر بار از یک قاشق یا چنگال تمیز استفاده کنید، و هیچ وقت انگشت خود را در غذایی که میپزید نبرید.

وقتی روی اجاق گاز غذا میپزید، دسته ی تمام ماهی تاپه ها و قابلمه ها را به طرف پشت اجاق گاز بچرخانید، تا از برخورد دست یا سر کودک با آنها جلوگیری شود.

پیش بند استفاده کنید، آستین ها را بالا بزنید و موها را از پشت ببندید تا مشکلات را کاهش دهید.

آموزش درست مهارت های بریدن بسیار مهم است، با یک چاقوی پلاستیکی شروع کنید و با استفاده از دستهای خوده کودک به او نشان دهید چگونه برش بزند.

یک چهار پایه کوچک نزدیک خود قرار دهید، تا کودک بتواند خود را به قفسه ها برساند.

www.takfars.ir

دستمال هایی مانند دستکش را در اختیار کودک قرار دهید، خیلی از چیزهایی که از نظر شما اصلا داغ نیستند ممکن است برای کودک خیلی داغ باشند.

اگر کسی دستش را سوزاند همان لحظه دستش را زیر آب سرد ببرید، کره یا روغن روی محل سوختگی نمالید.

فکر نکنید که کودک میداند چگونه از وسائل آشپزخانه استفاده کند، ابتدا باید کار با کنسرو باز کن ها، پوست کن ها و حتی میکسر ها را یاد بگیرد، در این راه قدم به قدم کودک را همراهی کنید تا مطمئن شود تمام موارد ایمنی را رعایت میکند.

حالا آشپزخانه ایمن است، جایی را در آشپزخانه به کودک اختصاص دهد تا خود بفهمد آنجا برای اوست، این کار کمک میکند کودک در حال پخت و پز احساس کند جایگاهی خاص دارد.

بهترین کاری که میتوانید به کودکان خرد سال ( ۲ تا ۳ سال ) بدهید شستن میوه ها و سبزیجات، پوره کردن مواد تشکیل دهنده ی یک غذا در یک کاسه یا ماهی تابه، بهم زدن مواد یا تکه تکه کردن کاهو است. وقتی به کودک اجازه میدهید مواد را بهم بزند بهتر است مطمئن شوید تمام موادی که خشک هستند ( آرد، شکر و غیره ) به اندازه ی کافی مرطوب شده اند که از کاسه بیرون نریزند. این کار از کثیف شدن کودک و آشپزخانه جلوگیری میکند.

کودکان بزرگتر ( ۴ تا ۵ سال ) که کنترل بیشتری روی عضلات و هماهنگی اعضای بدن دارند میتوانند وظایف بزرگتری را بر عهده بگیرند. گرفتن آب لیمو یا لیموشیرین، شکستن تخم مرغ، بریدن مواد غذایی نرم مانند قارچ یا پنیر با چاقوی پلاستیکی یا نرم کردن میوه ها و سبزیجات با یک چنگال.

به کودک بیآموزید چگونه با گوشت کوب، رنده یا هم زن کار کند. وظایف کوتاه و ساده برای کودکان بسیار عالی است. دامنه توجه شان روی وظیفه ای که بر عهده شان گذاشتید متمرکز میشود. و میتوانید وقتی مشغول هستند کارهای مشکل وعده ای که میخواهید آماده کنید را انجام دهید.

به آشپز کوچولوی خود بیآموزید کار آشپزی با دینگ صدا دادن تایمر به پایان نمیرسد. تمیز کردن به اندازه پخت و پز مهم است. از کودکتان بخواید قفسه ها یا روی میز را تمیز کند، ظروف را دستمال بکشد، زباله ها را جمع کند یا موادی را که هنگام آشپزی استفاده کردید را جمع کند.

برای مثال دستور پختی را به شما آموزش میدهیم تا آن را همراه کودک خود امتحان کنید.

ناگت ترد و سالم (برای ۴ نفر)

تک فارس

نکات و ترفندهایی برای آموزش آشپزی به کودکان

یک عدد تخم مرغ

دو قاشق غذا خوری شیر کم چرب

سه و یک دوم فنجان کورن فلکس سبوس دار

۴۵۰ گرم گوشت سینه مرغ، بدون پوست و بدون استخوان

فر را تا دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت گرم کنید.

آشپزان کوچک و بزرگ: کورن فلکس ها را در یک کیسه پلاستیکی بزرگ قرار دهید و قرچ قرچ قرچ با فشار دست خردش کنید!

والدین: روی یک تخته برش تمیز مرغ را تکته تکه کنید ( به کودکان دبستانی زیر نظر خود میتوانید اجازه استفاده از چاقو را بدهید )

آشپزان متوسط و بزرگ: تخم مرغ و شیر را در یک کاسه با هم ترکیب کنید.

تمام آشپزان: قطعات مرغ را در میکس تخم مرغ و شیر فرو ببرید، سپس به کورن فلکسی که خرد کردید بزنید ( به یاد داشته باشید کودکان بعد از دست زدن به گوشت خام حق ندارند دست خود را داخل دهان ببرند ) مرغ های آغشته شده را روی سینی پخت بخوابانید و به مدت ۱۵ دقیقه بپزید. اگر دوست داشتید با سس مورد علاقه خود سرو کنید و از آن لذت ببرید.

T A K F A R S

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر