تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور به کودک خود نهایت محبت را داشته باشیم اما لوس نشود

محبت به فرزند باعث رشد و بالندگی او شده، به وی امنیت و سلامت روانی می‌بخشد و از او فردی مستقل بار می‌آورد اما اگر حرف از لوس کردن باشد نه تنها مانعی برای پیشرفت او خواهد بود بلکه آینده او را با سستی در روابط اجتماعی مواجه می‌کند، شخصیت او را متزلزل و وابسته منفی می‌کند و راه موفقیت را به روی او می‌بندد.

اما برخی نکات که توجه به آنها در این امر بسیار مهم است:

انجام کارها توسط فرزندان

اگر فرزند شما از پس انجام کارهای جسمی بر‌می‌آید باید اجازه دهید خودش کارهایش را انجام دهد. اگر از شدت علاقه‌ای که به او دارید کارهایش را انجام دهید هم باعث تنبلی او و هم مانع رشد مسئولیت‌پذیریش شده‌اید. از همه بدتر او با این عادت بزرگ شده و زمانی که شما دیگر قادر به انجام امورش نباشید شاکی شده و حتی در رویتان می‌ایستد.

دیدن نتایج کارها

تکفارس آی آر

به طور مثال بچه شب تا دیر وقت بیدار می‌ماند و اصرار مادر برای خوابیدن او با این دلیل که فردا صبح زود باید به مدرسه یا مهد برود بی‌فایده است. اگر شما اهل لوس کردن بچه باشید با بد خلقی صبح زود او سریع کوتاه آمده و اجازه می‌دهید بیشتر بخوابد یا اصلا آن روز را به مدرسه یا مهد نرود اما اگر اهل محبت کردن باشید او را به زور البته با مهربانی بیدار کرده و به او گوشزد می‌کنید اگر شب قبل زود می‌خوابید الان تا این حد اذیت نمی‌شود. پس فرزند شما با دیدن تبعات و نتایج کارش هم قانون‌مند‌تر شده و هم زندگی منظم‌تری را در پیش خواهد گرفت.

اینجاست که اگر راه محبت را در پیش گرفته باشید به تکامل شخصیت او کمک کرده‌اید در غیر این صورت او را فردی ضعیف بار آورده که از پس کوچکترین کارهایش بر‌نمی‌آید و همیشه منتظر خواهد ماند تا کسی به کمکش بیاید.

فرزند جدای از کارهایش

وقتی فرزندتان را تنبیهی عادلانه و از روی حساب و کتاب می‌کنید ممکن است او با این الفاظ که “دیگه منو دوست نداری” یا “از من بدت میاد” شما را تحت تأثیر قرار داده و مجبورتان کند از مواضع خود کوتاه بیایید. شما باید با زیرکی بگویید شخص خودش را بی‌نهایت دوست دارید چرا که او بهترین هدیه‌ای است که خداوند به شما و همسرتان داده و این یعنی محبتی بی‌قید و شرط اما این ربطی به رفتار اشتباه او نداشته و دلیل نمی‌شود روی کارهای غلط او چشم ببندید.

در حقیقت اگر فرزندتان را لوس کنید یعنی فرصت بیشتری را برای انجام کارهای بد به او داده‌اید اما اگر روش تربیتی انتخابی شما محبت بی‌قید و شرط اما روی اصول و قاعده باشد به او کمک می‌کنید دست از کار اشتباهش بر‌دارد و آموزش کار صحیح را فرا بگیرد.

www.takfars.ir

محبت فقط خریدن هدیه نیست. بازی با او، همراهیش در دیدن کارتون مورد علاقه‌اش، نوازش، در آغوش گرفتن، بوسیدن و تعریف و تمجید از کارهای خوبی که کرده با رعایت توازن و تعادل هم از دیگر وجوه محبت است که با تنوعی که دارد روی کودک اثر مثبتی می‌گذارد.

اگر در مقابل خواسته‌های نا‌معقول فرزندتان کوتاه نیایید به مرور زمان یاد می‌گیرد زندگی همیشه آنچه می‌خواهد نبوده در نتیجه زندگی در شرایط سخت را یاد گرفته و آستانه تحملش نیز بالاتر می‌رود.

فراموش نکنید سرنوشت فرزندتان مهمتر از رضایت اوست پس اگر رضایت او را در انجام کارهایش دیدید لحظه‌ای به سرنوشت او فکرکنید که چطور با همین اتفاقات ساده شکل گرفته و او را از مسیر پیشرفت و موفقیت به سمت رکود و درجا زدن می‌کشاند.

بنابراین از این موهبت بی‌بدیل خود یعنی محبت به فرزند بیشترین استفاده را ببرید و از آن در راستای تعالی تربیت او کمک بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر