تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور بفهمم ویندوز ۱۰ بهتر است یا ویندوز ۸

image چطور بفهمم ویندوز ۱۰ بهتر است یا ویندوز ۸

ویندوز ۱۰ قطعا از ویندوز ۷ بهتر است، اما بدون مشکل هم نیست. فعلا برای ارتقای رایگان ویندوز تا ۲۹ جولای سال آینده (۸ مرداد ۱۳۹۵) مهلت دارید. پس به اندازه‌ی کافی فکر کنید و با در نظر گرفتن تمام قابلیت‌های ویندوز ۱۰، نسبت به نصب آن تصمیم بگیرید.

استارت منو بازگشته است

ویندوز ۱۰ منوی استارت را بازگردانده است. این منو هم در عین اینکه مثل استارت منوهای قبلی کارآمد است، امکان شخصی‌سازی زیادی هم دارد.

رایگان است

تکفارس آی آر

یکی از مهم‌ترین دلایل برای ارتقا به ویندوز ۱۰ ، رایگان بودن آن است؛ البته فقط تا ۲۶ام جولای سال ۲۰۱۶. اگر کامپیوترتان ویندوز ۷ دارد، پس ویندوز ۱۰ هم روی آن اجرا می‌شود. البته ممکن است برخی از اسکنرها یا پرینترها کمی ادا و اطوار از خود در بیاورند، اما به طور کلی هر چیزی که روی ویندوز ۷ کار می‌کند، با ۱۰ هم هماهنگ خواهد بود.

سریعتر است

ویندوز ۱۰ (و حتی ۸) سرعت بیشتری روی کامپیوترتان خواهند داشت. ویندوز سریعتر اجرا می‌شود و میزان مصرف انرژی هم کمتر است. البته اجرای بازی‌ها سریعتر نخواهد بود و این موضوع، به سخت‌افزارتان ربط خواهد داشت. البته اگر کنسول‌باز باشید، ویندوز ۱۰ قابلیت‌هایی درست و حسابی به کسانی که Xbox دارند ارایه می‌کند.

دسکتاپ منظمی دارد

ظاهر ویندوز ۱۰ هم مثل ۸، تخت و ساده است. یعنی مثل ویندوز ۷ خبری از پنجره‌های شفاف نیست. این موضوع باعث می‌شود تا سخت‌افزارتان کمتر تحت فشار باشد و از آن برای دیگر نر‌م‌افزارها استفاده کنید.

www.takfars.ir

ابزارهای دسکتاپ‌اش بیشتر هستند

ویندوز ۱۰ برخی از قابلیت‌های ویندوز ۷ مثل Aero Peek را دارد. با استفاده از Task View هم می‌توان تمام پنجره‌ها را روی دسکتاپ‌های مجازی جداگانه باز کرد. منوی Action Center هم در سمت راست ویندوز تمام هشدارها (Notification) را در دسترس نشان می‌دهد.

بخش‌های خوب ویندوز ۸ را دارد

مرورگر فایل (File Explorer) ویندوز ۸ در ویندوز ۱۰ هست. امکان File History هم اجازه می‌دهد تا از فایل‌های‌تان به راحتی نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید. البته اگر با قابلیت پشتیبان‌گیری ویندوز ۷ راحت‌تر هستید، آن هنوز هم در ویندوز ۱۰ وجود دارد.

بخش‌های بد ویندوز ۸ درست شده‌اند

اپ‌هایی که در فروشگاه ویندوز (Windows Store) وجود دارند، دیگر مثل ویندوز ۸ تمام صفحه را پر نمی‌کنند و در پنجره‌ای اجرا می‌شوند. با این حال، هنوز هم امکان اجرای آن‌ها به‌صورت تمام صفحه وجود دارد. فقط کافی است Tablet Mode را از Action Center روشن کنید.

جستجو کردن راحت‌تر شده است

ابزار جستجوی استارت منو به نوار پایین دستکاپ (Taskbar) انتقال داده شده است. با استفاده از این ابزار جستجو می‌توان نه‌تنها تمام کامپیوتر را گشت، بلکه می‌توان از آن سوال پرسید و پاسخ‌های خوبی هم گرفت.

جستجوی ویندوز ۱۰ کورتانا را هم در خود دارد که می‌تواند کارهای روزانه‌تان را دسته‌بندی کند.

چرا نباید به ویندوز ۱۰ ارتقا دهید:

تک فارس

امنیت‌اش سوال‌ برانگیز است

ویندوز ۱۰ بیش از هر ویندوز دیگری داده‌های شما را جمع‌آوری می‌کند. البته امکان غیرفعال کردن آن‌ها وجود دارد، اما تنظیمات آن‌ها در گوشه و کنار ویندوز پخش و پلا شده‌اند و برای غیرفعال کردن هر کدام باید تنظیمات مخصوص‌اش را پیدا کنید.

آپدیت‌ها اجباری هستند

تمام آپدیت‌ها به محض آمدن دانلود و نصب می شوند. اگر ویندوز ۱۰ نسخه‌ی Pro داشته باشید می‌توانید تنها برای یک ماه،‌ آپدیت‌های غیرامنیتی را به عقب بیاندازید، اما کاربران نسخه‌ی Home برای غیرفعال کردن آپدیت‌ها باید به روش‌های غیرمعمول روی بیاورند.

به مایکروسافت اکانت نیاز دارد

داشتن حساب کاربری مایکروسافت برای اجرای برخی از نرم‌افزارهای اجباری است. البته هنوز هم می‌تواند از همان حساب کاربری ویندوز استفاده کرده، اما برخی از نرم‌افزارها بسیاری از امکانات‌شان را از دست می‌دهند.

قابلیت‌های قدیمی ویندوز حذف شده‌اند

برخی از قابلیت‌ها و بخش‌های ویندوز از آن حذف شده‌اند. برای مثال Windows Media Center دیگر وجود ندارد. گجت‌های دسکتاپ کاملا حذف شده‌اند و از همه مهم‌تر، بازی‌های ویندوز (حتی Minewseeper) دیگر در آن وجود ندارند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر