تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور بفهمم مثانه ام بیش فعال است یا عادی

image چطور بفهمم مثانه ام بیش فعال است یا عادی

عملکرد عادی مثانه

کلیه‌های شما مواد سمی و آب اضافی بدن را فیلتر کرده و ادرار را می‌سازند. ادرار از دو لوله به نام حالب به سمت پایین رفته و در عضوی ماهیچه‌ای و بالون شکل به نام مثانه ذخیره می‌شوند. مثانه زمانی که پر است ملتهب شده و زمانی که خالی است کوچک‌تر می‌شود. وقتی که ادرار از مثانه خالی شد از طریق مجرای ادرار جریان یافته و از بدن شما خارج می‌شود. در زنان مجرای ادرار در بالای واژن قرار دارد و در مردان در نوک آلت تناسلی.

زمانی که مثانه پر می‌شود سیگنال هایی را به مغز می‌فرستد و آن را تحریک به اعلام نیاز به دفع ادرار می‌کند. زمانی که شما ادرار می‌کنید سیگنال های عصبی ماهیچه‌های کف لگن و مجاری ادراری را آزادسازی می‌کنند. ماهیچه‌های مثانه سفت شده و ادرار را به سمت بیرون می‌فرستد.

اگر این اتفاقات در طول شبانه‌روز برای هشت بار یا بیشتر تکرار شوند شاید شما دچار مشکلی شده‌ باشید.

تکفارس آی آر

چند بار در روز برای دفع ادرار می‌روید؟ بیشتر افراد نیاز دارند روزانه ۶ تا ۸ بار به دست‌شویی بروند. مواردی هستند که می‌توانند روی این مقدار تأثیرگذار باشند مانند میزان مصرف مایعات، خصوصاً نوشیدن قهوه و الکل، و برخی داروها. اما در کل ۶ تا ۸ بار دفع ادرار در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز حالت عادی است.

مثانه‌ی بیش‌فعال چیست؟

بیش فعالی مثانه زمانی اتفاق می‌افتد که مثانه به طور غیرارادی شروع به انقباض می‌کند، حتی اگر ادرار زیادی در آن نباشد. این انقباض غیرارادی باعث احساس نیاز فوری فرد به دفع ادراری می‌شود که برای او غیرقابل‌کنترل یا توقف است و در نهایت شاید باعث ریزش غیرارادی ادرار شود. ( بی‌اختیاری ادرار)

اگر فکر می‌کنید مثانه‌ی بیش‌فعال دارید بهتر است نزد پزشک بروید. پزشک چک می‌کند شما دچار عفونت ادراری نبوده یا در ادرارتان خون دیده نشود. همچنین شاید از شما بخواهید در زمان ادرار کاملاً مثانه را تخلیه کنید – اجتناب از این کار باعث بروز علائم مثانه‌ی بیش‌فعال خواهد شد زیرا فضای کمی برای نگه‌داری ادرار باقی مانده است. پزشک به دنبال سرنخ‌هایی برای کمک به شما خواهد بود. شاید او از شما بخواهد:

· از سابقه‌ی پزشکی‌تان سؤال کند

www.takfars.ir

· تست های فیزیکی انجام داده و روی شکم و اندام تناسلی تمرکز خود را بگذارد

· نمونه‌ی ادرار برای تست عفونت، وجود خون یا اختلال غیرعادی در ادرار بگیرد

· آزمایش‌هایی عصبی انجام دهد تا مشکلات حسی یا واکنش‌های غیرعادی را تشخیص دهد

· تست ارودینامیک انجام دهد تا ببیند مثانه، ماهیچه‌ی باسطه و مجرای ادرار چگونه ادرار را نگه داشته و آزاد می‌کنند.

بیشتر تست های ارودینامیک روی توانایی مثانه برای نگهداری ادرار و تخلیه‌ی کامل و پیوسته‌ی آن تمرکز دارند. تست های ارودینامیک همچنین نشان می‌دهند آیا مثانه انقباضات غیرارادی که منجر به ریزش ادرار می‌شوند را دارد یا نه.

بیشتر تست های ارودینامیک نیاز به آمادگی خاصی ندارند. با توجه به نوع تست شاید از شما خواسته شود با مثانه‌ی پر بروید. برای چند ساعت پس از تست شاید کمی در زمان ادرار احساس ناراحتی داشته باشید. در طول این مدت هر نیم ساعت حدود ۲۰۰ گرم آب بنوشید تا به تسکین شما کمک کند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر