تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور برای مهمانی های مهم از دست جوش های صورت خلاص شوید

بیشتر بخوابید

با توجه به تحقیقی در مورد خواب، خطر ابتلا به فشار روانی به ازای هر یک ساعت خوابی که در شب از دست می‌دهید، ۱۴ درصد افزایش می‌یابد. اما این مساله چه ربطی به آکنه دارد؟ سونیا باردشیا، یک متخصص پوست در دنویل می‌گوید: استرس، تولید گلوکوکورتیکوئید را افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به اختلال در ساختار و عملکرد پوست شود و این مساله می‌تواند مشکلاتی مانند آکنه را بدتر کند.

برای اینکه راحت بخوابید، درجه حرارت را بین ۱۸ تا ۲۲ درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید. محققان فرانسوی دریافته‌اند که دمای خنک‌تر، باعث می‌شود بعد از رفتن به رختخواب، راحت‌تر به خواب بروید.

رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید

بعضی از مواد غذایی باعث شده تا قند خونتان به سرعت بالا رفته، در نتیجه منجر به افزایش تولید انسولین شوند. انسولین زیاد در خون شما، می‌تواند باعث تغییراتی در بدن شده که ممکن است منجر به رشد سلول‌های مسدود کننده‌ی منافذ شود.

تکفارس آی آر

همچنین می‌تواند فعالیت غدد چربی شما را افزایش دهد. بنابراین وعده‌های غذایی‌تان را تغییر دهید. یک مطالعه در مجله‌ی آمریکایی تغذیه نشان می‌دهد که اگر غلات کامل، حبوبات و سبزیجات بیشتری به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، و پاستا، برنج سفید، نان سفید، و شکر را کاهش دهید، ممکن است کمتر جوش بزنید.

ورزش کنید

ورزش به کاهش استرسی که ممکن است با بروز آکنه مرتبط باشد، کمک می‌کند. همچنین فعالیت‌های فیزیکی با افزایش گردش خون، که باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به سلول‌های پوستتان فرستاده شده، و مواد زاید از سلول‌ها دور شوند، به پوستتان کمک می‌کند.

اما به یاد داشته باشید که تعریق ناشی از ورزش می‌تواند با تحریک پوست شما منجر به جوش شود. بنابراین مهم است که بلافاصله بعد از ورزش، دوش بگیرید.

آب بنوشید

www.takfars.ir

افزایش مقدار آبی که می‌نوشید، یک راه عالی برای دفع سموم داخلی و هیدراته کردن پوست شما از درون است. با وجود اینکه هیچ تحقیقی که نشان دهد سموم باعث جوش می‌شوند وجود ندارد، اما محققان دانشگاه میسوری کلمبیا دریافتند که نوشیدن حدود ۲ فنجان آب، جریان خون در سراسر بدن و پوست را بطور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

از ضد آفتاب استفاده کنید

ممکن است شما در استفاده از ضد آفتاب روی صورتتان مردد باشید، چرا که متوجه شده‌اید بعد از یک روز ماندن زیر آفتاب، پوستتان صاف و بدون جوش بنظر می‌رسد.

اما التهاب ناشی از آفتاب سوختگی می‌تواند آکنه‌ی شما را بدتر کند یا باعث لکه‌های تیره‌ی بیشتر شود. بعلاوه، ماندن زیر آفتاب بدون ضد آفتاب، ریسک ابتلا به سرطان پوست را در شما افزایش می‌دهد.

هر زمانی که زیر آفتاب هستید، از ضد آفتاب استفاده کنید. لیست مواد تشکیل دهنده‌ی پشت ضد آفتاب را بخوانید و اگر مستعد آکنه هستید، به دنبال مواد شیمیایی سبک‌تری مانند آووبنزن، اکسی بنزن، متوکسی سینامات، اکتوسریلن و اکسید روی باشید.

اگر آکنه دارید، بدنبال کلمه‌ی noncomedogenic روی برچسب باشید. این کلمه بدین معنی است که آن محصول نباید منافذ پوست شما را مسدود کند.

از اسیدهای چرب امگا-۳ استفاده کنید

ثابت شده که اسیدهای چرب امگا-۳، تولید لوکوترین B4، مولکولی که می‌تواند سبوم را افزایش دهد و باعث آکنه‌ی التهابی شود را کنترل می‌کند. امگا ۳ در مکمل‌ها یا مواد غذایی مانند گردو، آووکادو، روغن بذر کتان و سالمون پیدا می‌شود.

صورتتان را دو بار در روز بشویید

دکتر کارولین جاکوب، متخصص پوست در شیکاگو می‌گوید که صورت، نسبت به بقیه‌ی قسمتهای بدن، غدد تولید کننده‌ی چربی بیشتری دارد.

تک فارس

همچنین در روز، آرایش، عرق، هوای آلوده، گرد و خاک و کثیفی نیز روی پوستتان می‌نشیند، و یک ترکیب مسدود کننده ایجاد می‌کنند که اگر بطور منظم شسته نشود، به داخل منافذ نفوذ کرده و آن‌ها را پر می‌کنند، در نتیجه باعث بوجود آمدن دانه‌های سر سیاه و جوش خواهند شد.

حتی اگر روزی دو بار دوش نمی‌گیرید، مهم است که صورتتان را بطور کامل و به آرامی در صبح و شب بشویید. به دنبال مواد پاک کننده‌ای باشید که روی بطری‌شان نوشته شده noncomedogenic.

لایه برداری کنید

مطمئنا غدد چربی ملتهب می‌توانند باعث جوش شوند، اما غدد چربی که درست کار نکنند نیز منجر به جوش می‌شوند. پوست خشک دارای ترک‌های ریزی است که باکتری‌ها می‌توانند در آن رشد کنند. بعلاوه، پوسته پوسته شدن بیش از حد می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ شود.

راه حل: با یک اسکراب که برای صورت طراحی شده، چندین بار در هفته و به آرامی پوستتان را لایه برداری کنید و سپس از یک مرطوب کننده noncomedogenic استفاده کنید.

میکروب‌های تلفن همراهتان را از بین ببرید

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که تلفن‌های همراه، منبع میکروب هستند. در طول هر روز، گوشی شما می‌تواند در معرض هزاران باکتری باشد که از انگشتان شما (از طریق فرستادن پیام کوتاه) به صورتتان (از طریق صحبت با گوشی) منتقل می‌شود و بر عکس.

علاوه بر این، حرارت تولید شده توسط گوشی شما می‌تواند به تکثیر باکتری‌ها کمک کند. برای اینکه مانع قرارگیری میکروب‌ها روی صورتتان شوید، هر روز سطح گوشی‌تان را با کمی پاک کننده‌ی دست تمیز کنید. همچنین بهتر است از هدفون استفاده کنید.

موهایتان را با برنامه ریزی حالت دهید

آکنه‌ی روغنی جوشی است که بوسیله‌ی محصولات مراقبت از مو از جمله نرم کننده، شامپو، ژل و اسپری مو بوجود می‌آید. این شکل از آکنه، هنگامی ایجاد می‌شود که روغن‌های موجود در محصولات حالت دهنده به داخل پوست و معمولا اطراف خط مو نفوذ می‌کنند، و باکتری‌های مسبب آکنه را در منافذ، گیر می‌اندازند.

T A K F A R S

برای مقابله با این مشکل، قبل از شستن صورتتان از محصولات مو استفاده کنید تا هر ماده‌ی باقی مانده مولد جوش، بتواند با شستشوی صورت از بین برود، یا محصولات موی بدون روغن را انتخاب کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر