تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور بدون خراب شدن پارکت آن را تمیز کنید

image چطور بدون خراب شدن پارکت آن را تمیز کنید

با رعایت دستورالعمل‌های ساده‌ی زیر هنگام تمیز کردن پارکت می‌توانید کفپوش خانه‌ی خود را به‌خوبی تمیز کنید، بدون اینکه به دوام و طول‌ عمر آن صدمه‌ای بزنید.

به چه چیزهایی نیاز دارید

جاروبرقی؛

جارو یا طِی؛

تکفارس آی آر

زمین‌شوی؛

آب؛

شوینده و تمیزکننده‌ی مخصوص پارکت؛

حوله.

مراحل تمیز کردن پارکت

www.takfars.ir

با جاروبرقی شروع کنید و تمام سطح کف را جارو کنید تا بیشتر خاک و گردوغبار روی آن پاک شود. بسیاری از جاروبرقی‌ها قابلیت جارو کردن سطوح سخت را نیز دارند و با عوض کردن سر آنها می‌توان سطوح سخت را نیز جارو کرد. ولی اگر جاروبرقی شما این ویژگی را ندارد، از آن استفاده نکنید؛ چون برس چرخشی موجود در سر جاروبرقی روی سطح پارکت خراش ایجاد می‌کند. در این موارد بهترین کار استفاده از لوله‌ی خرطومی جاروبرقی با یک سَریِ نرم است؛

سپس از جارو برای زدودن ذرات ریزتر استفاده کنید. قبل از تمیز کردن پارکت حتما باید تمام گردوخاک و کثیفی سطح آن را پاک کنید. چون ذرات گردوخاک هنگام شست‌و‌شو مانند ساینده عمل می‌کنند و باعث ایجاد خراش روی پارکت می‌شوند؛

در پایان، پارکت را با زمین‌شوی مرطوبی تمیز کنید. نکته‌ی مهم در تمیز کردن کفپوش‌های چوبی سخت، استفاده از حداقل رطوبت ممکن است. بیشتر اوقات استفاده از آب به‌تنهایی برای تمیزکاری‌های معمول و روزانه کافی است. حتما هر بار که زمین‌شوی را خیس می‌کنید، آن را خوب بچلانید و آبش را بگیرید؛

اگر پارکت خیلی کثیف است به‌طوری‌که با آب ساده تمیز نمی‌شود، مقداری شوینده‌ی مخصوص کفپوش پارکت به آن اضافه کنید؛

درصورت لزوم، مواد شوینده‌ی روی سطح پارکت را با آب تمیز بشویید؛

پارکت را با حوله خشک کنید تا آب برای مدت زیادی روی سطح آن باقی نماند.

از چه شوینده‌هایی برای تمیز کردن پارکت استفاده کنیم

در بازار شوینده‌هایی وجود دارد که به‌طور خاص برای تمیز کردن پارکت تولیده شده‌اند و استفاده از آنها به پارکت آسیبی نمی‌رساند. به‌علاوه می‌توانید از پاک‌کننده‌ی کف‌های چوبی که برای پارکت نیز مناسب هستند، استفاده کنید. بعضی از شوینده‌های موجود در بازار که برای سطوح چوبی بی‌ضرر هستند، نیازی به شست‌و‌شو با آب ندارند و به موم یا هرگونه پوشش روی پارکت آسیبی نمی‌رسانند. شوینده‌هایی نیز وجود دارد که برای پارکت‌های قدیمی و کدر مناسب هستند و رنگ و درخشش اولیه‌ی پارکت را برمی‌گردانند و حتی خراش‌های ریز روی آن را نیز پر می‌کنند. شوینده‌های مختلف مخصوص پارکت را می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین، سوپرمارکت‌ها یا فروشگاه‌های ابزارآلات تهیه کنید.

آیا تمیز کردن پارکت با بخار صحیح است؟

image چطور بدون خراب شدن پارکت آن را تمیز کنید

تک فارس

استفاده از بخار برای تمیز کردن پارکت به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. درست است که در بخارشوی از حداقل میزان رطوبت استفاده می‌شود، ولی یکی از بخش‌های اصلی پارکت، چسبی است که برای چسبادن تکه‌های چوب استفاده شده است. ازآنجاکه تکه‌های چوب به‌کاررفته در پارکت بسیار نازک هستند، از چسب زیادی برای چسباندن آنها استفاده شده است و گرمای بخارشوی باعث شل شدن چسب می‌شود.

نکات و توصیه‌های تکمیلی

در تمیزکننده‌های پارکت مواد خاصی وجود دارد که باعث می‌شود کفپوش، کیفیت، شکل و ظاهر خود را حفظ کند.

برای محافظت قسمت‌هایی از پارکت که رفت‌و‌آمد بیشتر است (مانند ورودی ساختمان و مسیرهایی که بیشتر از آنجا عبور می‌کنید) از قالیچه‌های تزئینی استفاده کنید.

از شوینده‌های خشن برای تمیز کردن پارکت استفاده نکنید. این شوینده‌ها به پوشش و پرداختِ روی پارکت آسیب می‌رسانند و درخشش اولیه‌ی آن را ازبین می‌برند.

چوب و آب درکنار یکدیگر ترکیب خوبی نیستند. در زمان تمیز کردن پارکت از حداقل آب ممکن استفاده کنید و حتما پس از پایان کار، سطح پارکت را کاملا خشک کنید.

اگر آبی که برای تمیز کردن پارکت استفاده می‌کنید آب سخت است، بهتر است از آب مقطر استفاده کنید تا از رسوب و تجمع تدریجی مواد معدنی روی سطح پارکت جلوگیری کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر