تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چطور با طب سنتی سردردهای میگرنی را درمان کنیم

image چطور با طب سنتی سردردهای میگرنی را درمان کنیم

نسخه های گیاهی سردرد در طب سنتی

* یک فنجان عرق اسطوخودوس را با همان مقدار عرق سنبل الطیب و آب مخلوط کرده و روزی یک تا دو لیوان میل کنید. مصرف این عرق گیاهی به مرور زمان شدت دردهای میگرنی را کاهش می دهد. البته این عرق ترکیبی بانام "عرق جادویی درمان قطعی میگرن" در بسیاری از عطاری ها به فروش می رسد، اما توصیه ما این است که خودتان این عرق ها را باهم ترکیب کنید تا از نتیجه درمانی مطمئن باشید.

* مخلوط کردن چند قطره آب با بادام تلخ کوبیده شده و ماساژ سر با این ضماد گیاهی، قرار دادن برش های نازک لیمو روی پیشانی، ماساژ پیشانی با سرکه و بو کردن ریحان و برگ نعناع انواع سردردهای عصبی و میگرن را تسکین می دهد. ماساژ با روغن زنبق هم در تسکین درد و کاهش مدت آن تأثیر بسزایی دارد و همچنین یک قطره از این روغن را داخل بینی بریزید.

* ۵۰ گرم گل بابونه را با همین مقدار چای کوهی (گل راعی) و ۲۵ گرم سنبل الطیب و ۲۵ گرم اسطوخودوس مخلوط کنید و حدود یک مشت از این مخلوط را با آب سرد بشویید و سپس با یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و روزی ۲ لیوان میل کنید. البته درصورتی که دیابت ندارید می توانید با تکه ای نبات طعم این دم نوش را شیرین کنید.

تکفارس آی آر

* پنج تا ۱۰ گرم ریحان تازه را در یک فنجان آب جوش بریزید تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. بعد آن را صاف و با عسل یا شکر شیرین کرده و بعد از غذا یک فنجان از آن را میل کنید. مصرف روزانه این دم نوش تا حد زیادی از بروز سردردهای میگرنی پیشگیری میکند و در صورت بروز هم میزان درد خفیف خواهد بود.

* دو عدد برگ سوسن تازه را در یک فنجان آب جوش یا ۱۵ گرم برگ خشک سوسن را در یک لیتر آب جوش بریزید و ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با عسل شیرین کنید و هر روز دو تا سه فنجان از آن را بنوشید.

* ۱۰ تا ۱۵ گرم آویشن تازه یا خشک را در یک لیتر آب بریزید تا برای مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. نوشیدن این دم نوش در عرض ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درد شمارا آرام خواهد کرد.

* ۱۰۰ گرم برگ خشک درخت گلابی را در یک لیتر آب جوش بریزید و ۲۰ دقیقه بگذارید تا کامل دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و یک گلابی را بدون آنکه پوست بکنید به قطعات نازکی ببرید و داخل آن بریزید و زمانی که درد میگرنتان شروع شد، یک فنجان از آن را میل کنید.

در طب سنتی یکی از علل مهم میگرن، سمومی است که به طور کامل از بدن دفع نمی شود.

www.takfars.ir

در این افراد معمولاً روده ها خوب کار نمیکنند و فرد با مشکل یبوست مواجه است. برای دفع سموم، هم از طریق سیستم گوارش (به وسیله خوراکی های دفع سموم مثلاً مصرف آش گشنیز در سه روز متوالی) و هم از طریق حجامت اقدام می شود تا هم از شدت دردها کاسته شده و هم فاصله حمله های میگرنی کمتر شود.

ناراحتی کبد، داشتن دندان خراب، ابتلا به ضعف چشم، انجام کار زیاد و خسته کننده، برانگیختن عواطف منفی در خود از قبیل کینه، نفرت و حسادت، بی نظمی عادت ماهانه، زیاده روی در نوشیدن چای پررنگ و عامل وراثت میتوانند باعث بروز سردردهای میگرنی شوند.

نخوردنی های میگرن در طب سنتی

در طب سنتی گفته می شود بیشتر افرادی که میگرن دارند، افرادی سردمزاج هستند که زود عصبی می شوند و به واسطه این عصبانیت، تغییراتی در طبع آن ها ایجاد می شود که می تواند زمینه ساز بروز سردردهای میگرنی باشد. به همین دلیل در اولین اقدام درمانی، طبع این افراد باید گرم تر شود

اگر سردرد هایی مداوم دارید توصیه می کنیم از خوردن ترشی ها و خوراکی هایی که سرکه دارند خودداری کنید چون محرک اعصاب هستند و به سلامتی تان آسیب وارد میکنند و اعضای عصبی بدنتان را آزار می دهند؛ معده، دهانه رحم، مثانه، دهانه معده، شریان ها و رباط ها جزو اعضا عصبی هستند.

مصرف سرکه سردردهای میگرنی را افزایش می دهد و ترشی ها نیز به اعصاب آسیب می رساند

غیر از آب نارنج که به اعصاب سالم آسیبی وارد نمیکند ولی به اعصاب ناسالم آسیب وارد میکند؛ آب نارنج را نباید صاف کرد و باید همراه با پالپ مصرف شود.

در عوض سکنجبین که با سرکه و عسل تهیه می شود و نعناعی که به آن اضافه می شود، محافظ اعصاب است. البته بهتر است که سبزی نعناع تازه در تهیه سکنجبین استفاده شود. سکنجبینی که ترش باشد، راه های هوایی را تحریک میکند. همچنین در سکنجبینی که در زمستان مصرف می شود باید عسل بیشتری زده شود و شیرینی بیشتر داشته باشد ولی سکنجبینی که در تابستان مصرف می شود، باید ترش تر باشد.

مصرف بسیاری از مواد غذایی دیگر نیز می تواند باعث بروز یا تشدید سردردهای دردناک دوره ای یا همان میگرن شود که پنیر، گوجه فرنگی، فلفل قرمز و سیاه، غذاهای سرخ شده و ادویه دار، ماهی دودی، ماهی تن، پیازداغ، باقلا، آجیل، نان سفید، شکر، حبوبات، کلم، چای پررنگ و … ازجمله این خوراکی ها هستند. بنابراین درصورتی که میگرن دارید، باید دور آن ها یک خط قرمز بکشید.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر