تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چرا نوشابه برای سلامتی خوب نیست با ذکر علل

image چرا نوشابه برای سلامتی خوب نیست با ذکر علل

نوشابه های گازدار دارای عوارض متعددی می باشد که از جمله آن

پـوسیدگی دندانها :

به علت خاصیت اســیدی سبب فرسایش مینای دندانها میگردند. و مواد قندی آن روند پوسیدگی را تشدید میکند.

چاقی :

تکفارس آی آر

نوشابه های گازدار عمدتا فاقد هرگونه ارزش تغذیه ای بوده و تنها به خاطر میزان قند بالایشان دارای کالری زیادی میباشند که سبب چاقی در فرد مصرف کننده میگردند. در نوشابه های رژیمی نیز جای شکر معمولی از آسپارتام استفاده میکنند که برای سلامتی نیز مضر بوده و مصـرف آن می تواند باعث افزایش اشتها و مصرف بیشتر مواد غذایی گردد.

تاثیر بر روی کلیه ها :

میزان اسید فسفریک نوشابه ها بالا است و کلیه ها قادر بدفع سریع آن نمیباشند بنابراین فشار مضاعفی بروی کلیه ها تحمیل میگردد. مصرف نوشابه های گازدار سبب میگردد تا کلسیم از استخوانها برداشته شده و درون خون جریان یابد این امر موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه ها گردیده که در نهایت منجر به سنگ کلیه میگردد.

تاثیر بروی استخوانها :

اسید فسفریک موجود در نوشابه های گازدار ماده ای بسیار سمی میباشد. اسید فسفریک در بدن سبب زدودن کلسیم و منیزیوم از استخوان می شود یعنی یون کلسیم را از استخوانها بر داشته و پوکی استخوانها را سبب میگردد.

www.takfars.ir

تاثیر کافئین :

کافئین موجود در نوشابه های گازدار با سرعت بیشتری نسبت به دیگر نوشیدنیهای حاوی کافئین مانند قهوه و چای جذب بدن میگردد. کافئین سبب برهم خوردن نظم خواب گردیده، علائم پیش از قاعدگی را تشدید کرده و سبب کم آبی در بدن میگردد.

مصرف نوشابه های گازدار را به حداقل ممکن رسانده و در عوض به نوشیدن آب و آب میوه های طبیعی و نوشیدنیهای سالم روی آورید.

یکی از نوشیدنیهای سالم که می توان جایگزین نوشابه شود ،نوشیدنی است که از هویج بنفش استخراج می گردد . این نوشیدنی یک نوع نوشیدنی تخمیری می باشد که از هویج بنفش بدست می آید و به دلیل اینکه از پروسه تخمیر در تولید آن استفاده می شود سرشار از ویتامینهای گروه B می باشد . همچنین دارای آنتوسیانین ها و املاحی نظیر آهن ،سدیم ،کلسیم ،پتاسیم و ید می باشد و به خاطر داشتن فلاوونوئید ها و آنتوسیانین ها دارای خاصیت ضد سرطانی می باشد . از دیگر مواد مغذی این نوشیدنی ویتامین C می باشد .

این نوشیدنی از نظر مقدار کربوهیدرات ،پروتئین و چربی بسیار ناچیز می باشد و دارای کالری کمی ( ۲۰ کیلوکالری در ۱۰۰ میلی ) است لذا مصرف آن در رژیم های کاهش وزن مناسب است .

پس بهتر است برای حفظ سلامت و کاهش بیماریهای متابولیک مصرف نوشیدنیهای مضر مثل نوشابه های گازدار را حذف و از نوشیدنیهای سالم مثل آب و آب میوهای طبیعی استفاده نماییم . نوشیدنی هویج بنفش با نام الگور در ایران قابل دسترس می باشد. مصرف انواع دلستر ها هم به دلیل قند بالا و اثرات چاق کنندگی توصیه نمی شود .

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر