تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چرا ناگهان پشت سر هم عطسه میکنید

image چرا ناگهان پشت سر هم عطسه میکنید

عطسه‌های چندتایی ممکن است بیش از حد باشند اما در واقع به مردم کمک می‌کند تا چیزهای محرک را از مسیر جریان تنفس خود دور کنند.

معمولاً عطسه به دلیل وجود شیء خارجی در بینی رخ می‌دهد. بنابراین، شما عطسه می‌کنید تا آن را از مجرای تنفسی خود خارج کنید.

چندین محرک هستند که عطسه کردن در شما را بیشتر تحریک می‌کنند. عفونت‌های دستگاه تنفسی، مانند سرماخوردگی معمولی، می‌تواند غشای مخاط بینی را آزار دهد. همین طور هوای سرد، مواد حساسیت‌زا، مانند آلاینده‌ها، کُرک، پرز و موی حیوانات خانگی، محرک‌های فیزیکی شامل دود سیگار و آلودگی هوا و نیز ذرات محیطی مانند گرد و خاک، کپک و قارچ.

اما همه عطسه‌ها به محرک‌ها مربوط نمی‌شوند. برخی از مردم وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند هم عطسه می‌کنند که به این حالت عطسه نوری می‌گویند؛ این مشکل در بین ۱۰ تا ۳۵ درصد از مردم دنیا رخ می‌ دهد. افرادی هم هستند که وقتی شکمشان پر می‌شود عطسه می‌کنند؛ عارضه‌ای که به اشباع معروف است.

تکفارس آی آر

اینکه دلیل تحریک و عطسه شما چیست مهم نیست. چیزی که حائز اهمیت است این است که هنگام عطسه کردن جلوی بینی و دهان خود را بگیرید تا از انتشار میکروب جلوگیری کنید.

توصیه می‌شود اگر در دست‌های خود عطسه می‌کنید، حتماً دست‌هایتان را بشویید؛ حتی اگر با آرنجتان جلوی عطسه را می‌گیرید. اما خب، در این صورت لباس شما به دستمال گردگیری آشپزخانه بیشتر شباهت خواهد داشت تا لباس پلوخوری J

بهترین راه این است که همیشه با خودتان دستمال کاغذی داشته باشید و هنگام عطسه کردن، آن را جلوی بینی و دهان خود بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر