تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چرا ماشین های ما رنگی رنگی نیستند

چند سال پیش خودروسازان داخلی به سمت تنوع رنگ خودروهای تولیدی حرکت کردند به‌گونه‌ای که گروه بهمن خودروی مزدا ۳ را در رنگهای قهوه‌ای، زرد، صورتی، بنفش و آبی تولید و به بازا روانه کرد.

ایران خودرو نیز در مقطعی به تولید ۲۰۶ با رنگهایی چون قرمز و قهوه‌ای روی آورد. با این حال چنین اقداماتی مقطعی و محدود بود و ادامه نیافت.

در این زمینه کارشناسان معتقدند که وجود بازار انحصاری و تضمین شده برای خودروسازان موجب شده تا توجه به تنوع رنگ به اولویت‌ آخر آنها تبدیل شود به‌گونه‌ای که در شرایطی که برخی از مشتریان امکان خرید خودرو به قیمت رسمی با رنگهای محدود فعلی را هم ندارند خودروسازان دلیلی برای حرکت به سمت تنوع رنگ تولیدات نمی‌بینند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این باره می‌گوید: خودروسازان ایرانی به دلیل بالا بودن تعرفه واردات و وجود بازار انحصاری و تضمین شده، توجهی به نیاز و خواست مشتری در تولید محصولات ندارند.

امرالله امینی خاطرنشان می‌کند: تولید خودرو با رنگ سفید راحت‌تر و ارزان‌تر بوده و خودروسازان ترجیح می‌دهند بخش قابل توجهی از محصولات را با این رنگ تولید کنند. به دلیل سخت و پرهزینه بودن تعویض رنگ در اتاق رنگ تولید خودرو، تولیدکنندگان به سمت تنوع رنگ محصولات حرکت نکرده‌اند.

تکفارس آی آر

وی به عرف خودروسازان جهانی در تولید خودرو به رنگهای متنوع اشاره کرده و می‌گوید: در ایران علاوه بر اینکه به این عرف عمل نمی‌شود بلکه در مواردی مشتری حق انتخاب از بین چند رنگ محدود فعلی را هم ندارد به عنوان مثال خریدار برای دریافت خودرویی با رنگ سفید ثبت نام کرده اما به دلیل نبود خودرو به آن رنگ مجبور به گرفتن خودرویی با رنگ نقره‌ای می‌شود.

در برابر این انتقادات اما معاون مهندسی یکی از خودروسازان داخلی می‌گوید: در تمام دنیا تولید خودرو به رنگهای غیراصلی مانند قرمز، زرد و قهوه‌ای به درخواست خریدار و در صورت دریافت سفارش انجام می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه خودروسازان داخلی حتی در صورت درخواست مشتری نیز خودرو را با رنگهای خاص تولید نمی‌کنند، اظهار می‌کند: چند سال پیش که وضعیت صنعت خودرو مناسب بود این کار صورت می‌گرفت اما در حال حاضر مشکلات کاهش تولید و دیگر مشکلات داخلی و خارجی صنعت خودرو در حدی است که دیگر مجالی برای این کارها وجود ندارد.

البته این مدیر صنعت خودرو معتقد است که در تمام دنیا خودروهای سفید مشتری بیشتری داشته و در ایران نیز با توجه به فرهنگ موجود، مصرف‌کنندگان خودروهایی به رنگ سفید، نوک مدادی و نقره‌ای را بیشتر می‌پسندند. به گفته وی مشتریان خودرو با رنگهای خاصی چون قرمز، زرد و قهوه‌ای محدود هستند.

به هر حال سرازیر شدن سواری‌های سفید، نوک مدادی، نقره‌ای و خاکستری به خیابانهای کشور در حالی است که تولید خودرو در تنوع رنگ بالا از یک سو احترام به خواست مشتریان و مصرف‌کنندگان ایرانی بوده و از سوی دیگر تاثیر مثبتی بر زیبایی بصری خیابانها و ایجاد احساس شادی در میان شهروندان دارد.

www.takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر