تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چرا شما فکر میکنید زندگی شادی ندارید و راه حل

image چرا شما فکر میکنید زندگی شادی ندارید و راه حل

نداشتن ارتباط‌های عمیق و معنا دار (مانند ازدواج، دوستان صمیمی و حفظ روابط خانوادگی)

بیشتر تجربیات بشر، در ارتباط با سایر افراد شکل می‌گیرد. ارتباط داشتن چیزی است که به ما ارزش و اعتبار داده و زندگی‌مان را معنا دار می‌کند. مغز انسان برای ارتباط‌ها و تعاملات اجتماعی برنامه ریزی شده و به دنبالش هم می‌گردد.

آنهایی که مراودات اجتماعی خوب و محکمی دارند، سالم‌ترند و احتمال مرگ و میرشان هم پایین‌تر است. ضمنا، تحقیقات علمی نشان داده با افزایش سن، افرادی که پیوندهای اجتماعی محکم‌تری دارند، طول عمرشان هم بیشتر است. اینطور که یافته‌ها نشان داده، روابط دوستانه حتی با سرطان نیز می‌تواند مبارزه کند.

فواید روابط عمیق، در ازدواج هم به خوبی جلوه می‌کند؛ داشتن رابطه‌ای طولانی مدت، ریسک افسردگی، خود کشی و اعتیاد به مواد مخدر را کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای که روی ۶۰۰۰ نفر صورت گرفت دریافت، ازدواج منجر به طول عمر می‌شود، در حالیکه مجرد ماندن و هرگز ازدواج نکردن، یکی از عوامل مرگ زودرس است. روابط خانوادگی مستحکم، یکی از دلایل اصلی طول عمر زیاد مردم ژاپن است.

تکفارس آی آر

حال این همه پژوهش‌ها و تحقیقات چه می‌گویند؟ ارتباط و احساس تعلق داشتن، برای یک زندگی سالم و شاد، ضروریست. نوع بشر برای حفظ سلامت خود به روابط عمیق نیاز دارد.

تمام روز را نشسته‌اید

شاید این دلیل شما را از جای‌تان بلند کند. تحقیقات علمی نشان داده تمام روز را یک جا نشستن، تاثیرات مضری روی سلامتی‌تان دارد که فراتر از انتظار شماست. ساعت‌ها پای تلویزیون نشستن، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ را افزایش می‌دهد، حتی اگر فعالیت بدنی داشته باشید. پس روشن است که پشت میز کار نشستن هم برای‌تان خوب نیست. یافته‌ها و اطلاعات جمع آوری شده، از نمونه‌های کوچکی نیستند.

یادتان می‌رود گاهی هم نفس عمیق بکشید

خیلی از افراد عاشق کلاس یوگا هستند چون تنها زمانی است که می‌توانند فقط بنشینند و نفس بکشند. تنفس عمیق، غذایی لذیذ برای روح و روان است. از زمانی که شما از خواب بیدار می‌شوید تا وقتی که به رختخواب بروید، تا به حال شده که ۱۵ دقیقه فقط بنشینید و نفس بکشید؟ اگر این کار را نمی‌کنید، ظلم بزرگی به خودتان است؛ زیرا فوایدی که مدیتیشن و خود آگاهی برای شما دارد، شگفت انگیز و غیرقابل چشم پوشی است.

www.takfars.ir

مدیتیشن، استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد، کیفیت زندگی‌تان را بالا می‌برد و سیستم ایمنی‌تان را تقویت می‌کند.

عضو هیچ انجمن و گروهی نیستید

شواهد و پژوهش‌های فراوانی وجود دارد که ثابت کرده، فعالیت‌های معنوی و تعلق داشتن به انجمن‌های حمایت‌گر، تاثیرات فوق‌العاده مثبتی بر سلامت روح و جسم دارد. فرقی نمی‌کند عضو یک انجمن مذهبی باشید یا یک گروه حامی و فعال اجتماعی؛ امتیازاتی که این گونه فعالیت‌ها برای شما دارد، تفاوت‌های بزرگی در زندگی‌تان ایجاد می‌کند.

مثلا حتما شما هم افرادی را دیده‌اید که ایمان محکمی دارند و معمولا به خوبی و با اراده‌ای محکم می‌توانند بر نگرانی‌ها و چالش‌های زندگی‌شان غلبه کنند و کمتر دچار استرس‌های دست و پاگیر می‌شوند. گروه‌های معنوی، منبعی از دوستی و ارتباط‌های با ارزش هستند که برای شادی و سلامتی بسیار مفیدند.

حتی اگر فکر می‌کنید آدم ِ چندان مذهبی نیستید، طبق یافته‌های تحقیقاتی، کافیست حسی از تعلق و ارتباط موثر را با عضویت در سایر گروه‌ها تجربه کنید. در میان این گروه‌ها می‌توانید عقاید و نگرش‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از افکار آنها نیز باخبر شوید، خواهید دید نسبت به آنهایی که حامی خاصی ندارند، چقدر شادتر و سالم‌تر خواهید بود.

توانمندی‌های خلاقانه‌ی خود را نادیده می‌گیرید

نشان دادن خلاقیت‌ها و ابتکارهایی که دارید، ریسک بیماری را کاهش داده و سلامت و تندرستی‌تان را تقویت می‌کند. مثلا طبق تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شد، هنر برای کاهش اضطراب و استرس سودمند است، هیجانات مثبت را بیشتر می‌کند و احتمال افسردگی را کم می‌کند.

تمام روز را در خانه سپری می‌کنید

کشف دنیای اطراف، چه از طریق مسافرت به دوردست‌ها و چه قدم زدن در جنگل یا کوهنوردی، طیف گسترده‌ای از فواید جسمی و روحی را نصیب‌تان می‌کند. مخصوصا قرار گرفتن در معرض روشنایی آفتاب، بر خلاف تاثیرات منفی نورهای مصنوعی، روح و روان‌تان را تازه می‌کند. دانشمندان دریافتند طبیعت گردی و گشت و گذار در جنگل و بیان و صحرا و …، می‌تواند به کاهش وزن، افزایش اعتماد بنفس در بیماران روحی و حتی کاهش ارتکاب جرایم ج.ن.س.ی کمک کند؛ به این شیوه‌ی درمانی Adventure Therapy یا ماجراجویی درمانی گفته می‌شود.

مضمون اصلی موجود در تمام این مطالعات این است که، کشف دنیای بیرون و وقت گذراندن در طبیعت می‌تواند اعتماد به نفس را بالا برده و باوری که نسبت به خود دارید را تقویت کرده و در نتیجه توانایی‌تان برای تعاملات با دیگران هم بیشتر شود.

تک فارس

به جای اینکه وقت‌تان را موثر سپری کنید، تلف می‌کنید

ارزش وقت را دانستن و موثر سپری کردن آن، بخشی ضروری از یک زندگی شاد و سالم و معنی دار است. ما بیشتر وقت‌مان را صرف روزمرگی‌هایی می‌کنیم که خودمان خلق‌شان نکرده‌ایم، برای فعالیت‌های بی‌کیفیت و کم ارزش، بیش از حد وقت می‌گذاریم و عادت کرده‌ایم به یک جا نشستن، غذا خوردن، تماشا کردن و غرق اطلاعات غیر ضروری شدن. در صورتی که باید طبق افکار و ابتکارات خودمان، دست به خلق کارهایی بزنیم که معنی بیشتری برای‌مان داشته باشد و حتی برای روزمرگی‌های ضروری‌مان نیز، ارزش‌هایی تعریف کنیم.

شما نمی‌توانید مدت زمانی را که روی این سیاره هستید مشخص کنید، اما می‌توانید کارهای را که روی این سیاره انجام می‌دهید کنترل کنید. لازم نیست کارهایی که می‌کنید خیلی سخت و بزرگ باشند. مثلا به جای اینکه غذا را از بیرون بخرید، خودتان بپزید، به جای تماشای بازی، خودتان بازی کنید، گاهی به جای خواندن، خودتان دست به قلم شوید. فقط کافیست هر روز، کارهای کوچکی که بوی زندگی می‌دهند انجام دهید.

شغلی را دارید که علاقه‌ای به آن ندارید

حتما می‌دانید که خیلی کار کردن و درگیر استرس‌های مداوم شغلی شدن چه ضرری برای‌تان دارد. شغل شما، به هر طریقی که استرس زیادی به شما بدهد، برای‌تان بد است؛ تنش‌های ناشی از مسئولیت‌های سنگین، ناسازگاری با مدیر و مافوق، احساس بی‌ارزش تلقی شدن و عدم رضایت شغلی و حتی زمان‌های طولانی کار کردن، ریسک ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری را، بدون در نظر گرفتن عوامل بیرونی، افزایش می‌دهد. چه کار باید بکنید؟ هیچ استراتژی واحدی وجود ندارد که برای همه مفید باشد. خودتان با توجه به شرایط و امکانات و نگرشی که دارید باید راهی برای کاهش استرس‌های حرفه‌ای‌تان پیدا کنید.

تنهایی غذا می‌خورید

دکتر برایان وانسینک، نویسنده‌ی کتاب Mindless Eating در کتابش می‌نویسد، وقتی افراد تنهایی غذا می‌خورند، معمولا در خوردن زیاده روی می‌کنند. ضمنا، اگر تحت رژیم باشید و تنهایی غذا بخورید، احتمال اینکه به رژیم‌تان خیانت کنید بیشتر است.

تنهایی غذا خوردن، احتمال خوردن ِ سبزیجات ِ بیشتر و غذای سالم را کاهش می‌دهد. به نظر می‌‌رسد وقتی تنهایی غذا می خوریم، اهمیت کمتری به سلامت تغذیه‌مان می‌دهیم تا زمانی که با فرد یا افراد دیگری غذا می‌خوریم.

فکر می‌کنید لیاقت سلامتی و شادی و عشق را ندارید

تنها یک چیز است که بین آنهایی که خودشان را واقعا دوست دارند و آنهایی که هنوز عشق به خود را باور نکرده‌اند وجود دارد و آنهم این است که باور دارند لیاقت دوست داشتن خودشان را دارند.

T A K F A R S

اگر اجازه دهید ترس یا آسیب پذیری‌تان و یا احساس خجالتی که دارید، مانع نشان دادن خود ِ حقیقی‌تان شود، پس نمی‌توانید با دیگران ارتباط خوبی داشته باشید. اگر می‌خواهید از ترس‌های‌تان عبور کنید، به قضاوت‌ها اهمیت ندهید و زندگی سالم‌تر و شادتری داشته باشید، پس مجبورید اول به خودتان این اجازه را بدهید که باور کنید ارزشمند هستید.

داشتن یک زندگی سالم، خیلی فراتر از پایبندی به ورزش و تغذیه‌ی سالم است. موارد گفته شده را فراموش نکنید زیرا نقش مهمی در سلامتی و شادی شما دارند. بیشتر اوقات چیزی که بدن ما برای التیام نیاز دارد، رژیم غذایی بهتر و یا برنامه‌ی تمرینی جدید نیست، بلکه گاهی واقعا لازم است اشتباهاتی که گفته شد را مرتکب نشوید تا شادی و سلامتی، بدون اینکه حتی مستقیما تصمیمی بگیرید، وارد زندگی‌تان شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر