تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چرا خوردن سیر برای سلامتی مفید است

image چرا خوردن سیر برای سلامتی مفید است

سیر برای درمان سرماخوردگی

در ماه ‌های سرد سال که بدن ما در خطر بیشتری برای سرماخوردگی و ابتلا به عفونت ‌ها است، سیر یک غذای عالی برای تقویت سیستم ایمنی است که در مقابل سرماخوردگی، آبریزش بینی، سرفه و عطسه به پا می‌ خیزد. یکی از روش ‌های سنتی درمان سرماخوردگی هم مصرف سیر مخلوط شده با عسل در روزهای اول بیماری بوده است.

آنتی اکسیدان های موجود در سیر جز ترکیبات قوی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از سرماخوردگی پیشگیری میکنند. بنابراین توصیه می شود که سیر را به برنامه ی غذایی روزانه تان اضافه کنید. اگر سرماخورده اید دم کرده ی سیر بنوشید. برای اینکار کافی است که سیر را له یا خرد کنید و داخل آب گرم به مدت چند دقیقه دم کنید. سپس محلول را صاف کرده و بنوشید. می توانید کمی عسل و زنجبیل نیز به ترکیب اضافه کنید تا طعم بهتری بگیرد.

خواص سیر برای لاغری و کاهش وزن

تکفارس آی آر

یکی از خواص سیر کاهش اشتها است، به همین علت اگر سیر بخورید، اشتهایتان کاهش یافته، در خوردن غذا زیاده روی نخواهید کرد، و می توانید وزن تان را بهتر کنترل نمایید. از سوی دیگر خوردن سیر باعث افزایش متابولیسم و همان سوخت و ساز بدن خواهد شد. شاید بتوان این مسئله را این گونه توضیح داد که سیر سیستم عصبی را تحریک می‌کند تا هورمون آدرنالین ترشح کند و به این ترتیب سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. زمانی که سوخت و ساز بدن شما بالا باشد کالری‌های بیشتری می‌سوزانید و وزنتان کم می شود.

در پژوهش های صورت گرفته در خصوص نقش سیر در کاهش وزن، دانشمندان مشاهده نموده اند که موش هایی که تغذیه حاوی میزان زیادی سیر داشته اند، لاغرتر شده و ذخیره ی چربی آنها کمتر شده است. بنابراین اگر وزن تان زیاد است و می خواهد خود لاغرتر شوید، یا اینکه وزن مناسبی دارید، اما نگران افزایش وزنتان هستید، می توانید سیر را به برنامه غذایی تان اضافه کنید. به علاوه پخت با سیر، طعم بهتری به غذا می دهد.

تاثیر مصرف سیر بر کاهش فشارخون

بیماری های قلبی عروقی نظیر حملات قلبی و سکته های مغزی شایع ترین علل مرگ و میر در سراسر جهان می باشند. فشارخون بالا، از جمله مهم ترین عوامل محرک اینگونه بیماری ها به شمار می رود. مطالعات انسانی نشان می دهد که مصرف سیر در مبتلایان به فشارخون بالا، تاثیر قابل توجهی بر کاهش سطح فشارخون این افراد دارد.

آنژیوتانسین ۲ پروتئینی است که به انقباض عروق خونی بدن کمک می‌کند تا در صورت لزوم، فشارخون افزایش یابد؛ اما آلیسین که ترکیب موجود در سیر است با ایجاد ممانعت از فعالیت آنژیوتانسین ۲ باعث کاهش فشارخون می‌شود. ترکیبات پلی‌سولفیدی موجود در سیر در بدن به گازهایی به نام هیدروژن سولفید تبدیل می‌شوند که توسط گلبول‌های قرمز بدن حمل می‌شوند. این گازها توسط گردش خون در گلبول‌های قرمز در سراسر بدن به گردش درآمده و باعث بهبود کنترل فشارخون خواهند شد.

www.takfars.ir

خواص سیر در کاهش کلسترول خون

سیر می تواند کلسترول بد و کلسترول تام را کاهش دهد. به نظر می رسد مصرف سیر سبب کاهش ۱۵-۱۰ درصدی میزان کلسترول تام و یا کلسترول بد در مبتلایان به چربی خون بالا می شود.

تشکیل جرم در رگ‌های خونی به اکسید شدن کلسترول بد خون مربوط می‌شود. سپس پلاکت‌های خون به هم وصل می‌شوند و به این ترتیب خطر مسدود شدن رگ‌های خونی بالا می‌رود. سیر تازه یا سیر ترشی مانع اکسید شدن کلسترول می‌شود و جریان خون را روان‌تر می‌سازد. به همین خاطر هم امکان تجمع پلاکت‌ها و تشکیل لخته‌های خونی را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که سیر برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ نیز موثر است. به خاطر اینکه ترکیبات آن به کبد کمک می‌کند تا مازاد قند خون را دفع کند.

در اینجا تذکر این نکته لازم است که اگر در مصرف سیر نیز افراط شود، مانند سایر ترکیباتی که مانع ایجاد لخته در عروق می‌ شوند، منجر به خونریزی خواهد شد. به همین خاطر بعد از اعمال جراحی لازم است در مصرف آن دقت شود.

تاثیر مصرف سیر در پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل

آسیب های اکسیداتیو ایجاد شده به وسیله رادیکال های آزاد در تشدید فرایند پیری نقش دارد. ولی سیر دارای مواد آنتی اکسیدانی است که به مکانیزم های محافظتی بدن در برابر آسیب های اکسیداتیو کمک می نماید و به این شکل فرایند پیری را به تاخیر می اندازد. تحقیقات نشان داده است که دوزهای بالای مکمل سیر سبب افزایش آنزیم های آنتی اکسیدان در بدن انسان می گردد و همچنین استرس اکسیداتیو را در افراد مبتلا به فشارخون بالا به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به همین دلیل خواص سیر در کاهش کلسترول خون و نیز تاثیر آن در کاهش فشارخون، در کنار برخورداری از مقداری زیادی ترکیبات آنتی اکسیدان ممکن است در پیشگیری از بیماری های شایع مغزی نظیر آلزایمر و زوال عقل موثر باشد.

خواص سیر برای قلب

کلسترول و پلاک‌های چربی با تنگ گردن و سفت کردن دیواره عروق باعث کاهش جریان خون به بافت‌ها، افزایش فشارخون و در بیشتر موارد در نهایت منجر به سکته خواهند شد. همان طور که در بخش های قبل نیز گفته شد، مصرف سیر در کاهش سطح کلسترول خون و از بین بردن پلاک‌های چربی داخل عروق بسیار موثر است، به همین دلیل پزشکان مصرف سیر را به مبتلایان به بیماری ‌های قلبی و عروقی و نیز برای پیشگیری از بیماری های قلبی توصیه می‌کنند.

درمان اسهال التهابی در کودکان

تک فارس

به عقیده پژوهشگران اگر عصاره سیر را به میزان ۲۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، دو بار در روز و به مدت ۵ روز به کودکانی که دچار اسهال التهابی شده، بدهید، در کاهش علائم و درمان اسهال بسیار موثر خواهد بود. بر پایه این بررسی مصرف عصاره سیر، دفعات اسهال و میزان تب را از روز دوم به بعد به میزان درخور توجهی کاهش می‌دهد. همچنین این بررسی نشان می‌دهد، در روز چهارم بی اشتهایی و میزان گلبول سفید مدفوع که نشانه ای از عفونت است کاهش می‌یابد. عصاره سیر یک داروی موثر گیاهی در بهبود علائم اسهال التهابی است.

خواص سیر در پیشگیری از آرتروز

دانشمندان در یافته اند زنانی که در رژیم غذایی خود از سبزیجات خانواده سیر زیاد استفاده میکنند، کمتر از دیگر زنان به آرتروز مبتلا می گردند. برخی از سبزیجات خانواده سیر عبارتند از سیر، تره فرنگی، موسیر و پیاز. محققان در این خصوص معتقدند که یافته های آنها نه تنها نشان دهنده این موضوع است که رژیم غذایی مناسب در عدم ابتلا به آرتروز موثر است بلکه ممکن است بتوان با استفاده از برخی ترکیبات موجود در سیر داروهایی برای درمان آرتروز تولید نمود.

در طی این پژوهش طولانی مدت که بر روی ۱۰۰۰ زن دوقلوی سالم صورت گرفت، مشخص شد که آن دسته از این زنان که در رژیم غذایی خود از میوه و سبزیجات و به خصوص سبزیجات خانواده سیر استفاده میکنند، کمتر از دیگر افراد به علائم اولیه آرتروز مفصل ران دچار شده اند.

تاثیر سیر در رفع سو هاضمه

یکی از شناخته‌ شده‌ ترین ویژگی ‌های سیر ویژگی ضد میکروبی آن است. سیر به درمان عفونت‌ های باکتریایی، ویروسی، قارچی و سایر عفونت ‌ها کمک قابل‌ توجهی می‌کند. این ویژگی سیر به قدری قوی و قابل ‌توجه است که از زمان‌های قدیم از آن به عنوان کشنده میکروب‌ها مخصوصاً باکتری اشرشیاکولی و سالمونلا اینتیرتیدیس و در نگهداری غذاها استفاده می‌کردند.

  مقاله مرتبط:   خواص انگور – ۱۰ خاصیت انگور برای سلامتی

سیر به دلیل این خواص ضد باکتری، ضدویروس و ضد قارچی خود تغییر دهنده خوبی برای اکولوژی داخلی بدن است و تمامی موجودات زنده کوچکی که سیستم هضم ما را دچار مشکل می‌کنند از بین می‌برد.

جلوگیری از مسمومیت با فلزات سنگین

مطالعات نشان می دهد که در دوزهای بالا، ترکیبات گوگردی سیر اندام های بدن انسان را در مقابل آسیب های ناشی از مسومیت با فلزات سنگین محافظت میکنند. نتایج مطالعه ای بر روی کارکنان یک کارخانه تولید باتری خودرو صورت گرفت، نشان داد که مصرف سیر علاوه بر کاهش ۱۹ درصدی میزان سرب موجود در خون این افراد، بسیاری از علائم بالینی مسمومیت نظیر سردرد و فشارخون را نیز کاهش داده است.

T A K F A R S

خواص سیر در کاهش خطر ابتلا به سرطان

از جمله مهم ترین خواص سیر باید به تاثیر آن در پیشگیری از ابتلا به سرطان اشاره نمود. آسیب های اکسیداتیو حاصل از فعالیت رادیکال های آزاد موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان می شوند. ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در سیر، مکانیسم های حفاظتی بدن در مقابل آسیب های اکسیداتیو را تقویت نموده و بهبود می بخشند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ترکیبات مفید در سیر می‌تواند از تشکیل مواد سرطان‌زا در بدن جلوگیری کند که این اثر بخشی در معده و روده بیشتر است. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که به طور مرتب از سیر استفاده می‌کنند کمتر به سرطان معده و روده بزرگ مبتلا می‌شوند. بر اساس این تحقیق مصرف ۵ تا ۱۸ گرم سیر معادل ۲ تا ۵ قطعه کوچک از سیر خام یا پخته در هفته برای پیشگیری از سرطان موثر است.همچنین مصرف سیر برای سلامت قلب نیز مفید است.

خواص سیر در حفظ سلامت استخوان زنان

مطالعات صورت گرفته بر روی جوندگان نشان می دهد که سیر از طریق افزایش ترشح هورمون استروژن [در زنان]، میزان از بین رفتن بافت استخوانی را به حداقل می رساند. نتایج یک مطالعه بر روی زنان یائسه نشان داد که مصرف روزانه یک دوز سیر خشک (معادل ۲ گرم سیر خام) موجب کاهش چشمگیر یکی از شاخص های کمبود استروژن می شود، این موضوع می تواند اثرات مفیدی بر سلامت استخوان در زنان داشته باشد.

غذاهایی مانند پیاز و سیر همچنین اثرات مفیدی بر بیماری آرتروز دارند. در پژوهشی که درباره تاثیر مصرف سیر بر سلامت استخوان ها صورت گرفت، مشخص شد زنانی که در رژیم غذایی خود از سبزیجات غنی از آلیوم استفاده کرده اند سطح بسیار پایینی از آرتروز مفصل ران داشتند. همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم سیر یک نمونه از سبزیجات خانواده آلیوم است. این پژوهشگران معتقدند یافته‌های آنان نه تنها تاثیرات احتمالی رژیم غذایی بر روی آرتروز مفاصل را نشان می‌دهد بلکه نشان می‌دهد ترکیبات موجود در سیر برای درمان این شرایط بسیار مفید است. مطالعات بلند مدت که در آن ۱۰۰۰ زن سالم مورد بررسی قرار گرفتند نشان می‌دهد که عادت‌های غذایی آنان شامل سبزیجات، میوه ها و به خصوص سیر است.

سیر، درمانی خانگی برای تبخال

قرار دادن سیر له شده روی تبخال یک درمان طبیعی و خانگی معروف برای از بین بردن آن است. سیر خاصیت ضدالتهابی طبیعی دارد و می تواند باعث کاهش درد و التهاب تبخال شود. مصرف مکمل های سیر نیز بهبود را سرعت می دهد.

خواص سیر در افزایش توان جسمی ورزشکاران

از خواص سیر برای ورزشکاران چه می دانید؟

سیر در زمره اولین مواد غذایی شناخته شده برای بهبود عملکرد جسمانی بوده و در تمدن های باستانی به منظور کاهش خستگی و افزایش توانایی کارگران مورد استفاده قرار می گرفته است. هر چند مطالعات انجام شده بر روی حیوانات، حکایت از تاثیر مصرف سیر بر بهبود عملکرد ورزشی دارد، اما مطالعات انسانی صورت گرفته در این زمینه بسیار انگشت شمار بوده و چندان قابل استناد نمی باشند.

تک فارس www.takfars.ir

در پژوهشی که بر روی افراد مبتلا به بیماری های قلبی صورت گرفت، مشخص گردید که مصرف روغن سیر [در یک دوره زمانی ۱.۵ ماهه] باعث کاهش ۱۲ درصدی پیک (Peak) ضربان قلب و بهبود توان ورزشی این گروه از بیماران می شود. نتایج مطالعات دیگر در این زمینه نشان می دهد، مصرف سیر می تواند سبب کاهش خستگی ناشی از ورزش شود. با این حال، در یک پژوهش که بر روی دوچرخه سواران حرفه ای صورت گرفت، هیچگونه بهبودی در عملکرد افراد مشاهده نشد.

سیر برای درمان ریزش مو

سیر می تواند پایانی برای ریزش مو باشد، چون حاوی میزان زیادی آلیسین است. این ترکیب گوگردی، مشابه همان ترکیبی است که در پیاز وجود دارد و برای درمان ریزش موها موثر عمل میکند. برای مقابله با این مشکل می توانید سیر پوست کنده را روی پوست سرتان بمالید. بهتر است سیر را له کنید تا بیشتری خواص آن آزاد شود. همچنین می توانید سیر را در روغن نارگیل یا زیتون گرم کنید و پوست سر را با این روغن ماساژ دهید. البته حواستان باشد که برای درمان ریزش موی ارثی نمی توان روی سیر حساب کرد.

تاثیر سیر در درمان عفونت قارچی انگشتان پا

از آنجایی که سیر خواص ضدقارچی دارد برای رفع مشکل پای ورزشکار (عفونت قارچی انگشتان پا) و خارش ناشی از آن مفید است. برای این کار سیر له شده را داخل تشت آب ولرم بریزید و پاهایتان را داخل آن بگذارید.

خواص سیر در بارداری

ممکن است از سیر به علت بوی تند و نامطبوع آن خوشتان نیاید و از خوردن آن بپرهیزید، اما باید به این مسئله هم توجه داشت که سیر ارزش غذایی بالا و خواص فراوانی دارد. در اینجا یکی از خواص سیر در دوران بارداری را می خواهیم معرفی نمایید. سیر خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسیا (بیماری جدی که با فشارخون بالا در دوران بارداری شناخته می‌شود) را کاهش می دهد. در حدود یک چهارم از زنان بارداری که دچار فشارخون بالا هستند، دچار پره اکلامپسیا می‌شوند و زنانی نیز که این بیماری را از قبل داشته‌اند، بیش از دو برابر در آینده استعداد ابتلا به بیماری ‌های قلبی را دارند.

تحقیقات دانشمندان نشان داده‌ است که زنانی که در دوران بارداری سیر را در ژیم غذایی خود داشته‌اند وزن گیری بهتری داشته و نوزادان متولد شده نیز از نظر سلامت در سطح بالاتری بوده‌اند.

مطالعات مختلفی نشان داده است که عفونت‌های میکروبی در دوران بارداری خطر ابتلای زنان به زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. دانشمندان در بخش اپیدمیولوژی، پژوهشکده نروژی بهداشت و سلامت ملی، بر روی همین مورد کار کردند. دانشمندان معتقدند مصرف سیر و سبزیجاتی که در خانواده آلیوم قرار دارد می‌تواند خطر زایمان زودرس را کاهش دهد. این تیم رژیم غذایی بیش از ۱۸۸۸۸ زن باردار را مورد بررسی قرار دادند. مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که مصرف غذاهایی با خاصیت ضد میکروبی تاثیر بسیار مهمی بر کاهش زایمان زودرس دارد. مصرف سیر نیز همین خاصیت را خواهد داشت.

سیر برای درمان جوش و آکنه

تکفارس

هر چند نمی توان به سیر به عنوان درمان کننده ی اصلی آکنه و جوش تکیه کرد. اما باید بدانید که در بین محصولات دیگری که به همین منظور استفاده میکنید می توانید به سیر نیز به عنوان یک درمان طبیعی و موثر برای کاهش جای آکنه ها نگاه کنید. آنتی اکسیدان های موجود در این ماده ی غذایی ضدباکتری هستند، بنابراین مالیدن سیر روی جوش ها و آکنه می تواند درمان موضعی خوبی برای رفع آنها باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر