تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چرا بدن من مرتبا چاق و چاق تر می شود

۱. نوشابه رژیمی می‌نوشید

این یک فرض منطقی است: تعویض نوشابه قندی با یک نوشابه بدون قند بسیار موثر است. با اینکه نوشابه‌های رژیمی به لحاظ تعداد کالری بهینه هستند، اما خطرات و عوارض جانبی خاص خود را دارند. یافته‌های مطالعه محققان دانشگاه علوم بهداشت تگزاس بر روی ۴۷۵ فرد بزرگسال در مدت ۱۰ سال نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌های رژیمی باعث افزایش ۷۰ درصدی سایز دور کمر در مصرف‌کنندگان می‌شود. همچنین، افرادی که بیش از دو نوشابه رژیمی در روز مصرف کردند، ۵۰۰ درصد افزایش سایز داشتند. محققان با انجام مطالعات مشابه بر روی موش‌ها دریافتند که آسپارتام باعث افزایش وزن در این حیوانات شده است. آسپارتام باعث افزایش سطح قند خون در یک نقطه خاص مانند کبد می‌شود. به طوری که گلوکز اضافی به چربی تبدیل می‌شود.

۲. چای مناسب نمی‌نوشید

نوشیدن یک فنجان چای داغ به تسکین گلودرد و گرم شدن در شب‌های سرد زمستان کمک می‌کند. اما برخی از انواع چای علاوه بر مزایای فوق به شما کمک می‌کنند وزن کم کنید. به عنوان مثال، چای پوئرا کمک می‌کند که با سوزاندن چربی‌های اضافی به راحتی وزن کم کنید. جهت کشف قدرت چربی‌سوزی چای، محققان چینی موش‌های آزمایشگاهی را به ۵ گروه مختلف تقسیم کرده و به هر یک از گروه‌ها یک رژیم غذایی متفاوت دادند. علاوه‌براین، یک گروه به عنوان گروه شاهد مورد مطالعه قرار گرفت. برنامه غذایی یک گروه شامل غذاهای پرچرب و فاقد مکمل چای بود، در حالی‌که برنامه غذایی گروه دیگر حاوی غذاهای کم‌چرب و چای فراوان بود. محققان در پایان دریافتند که چای به طور قابل‌توجهی باعث کاهش غلظت تری‌گلیسرید در بدن می‌شود و از انباشت چربی‌ها در ناحیه شکم جلوگیری به عمل می‌آورد.

۳. اکثر اوقات با یک عالم آدمِ دیگر غذا می‌خورید

تکفارس آی آر

اگر با دیگران غذا بخورید، به طور متوسط، ۴۴ درصد بیشتر از وقتی که تنها هستید غذا خواهید خورد. تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه نشان می‌دهد که خوردن یک وعده غذایی به همراه یک نفر دیگر باعث می‌شود که ۳۳ درصد بیشتر غذا بخورید. این مسئله در مورد گروه‌های بزرگ‌تر نیز صدق می‌کند. مثلا اگر با دو دوست خود غذا بخورید، به میزان ۴۷ درصد غذای بیشتری خواهید خورد. البته زمانی که به صرف غذا اختصاص می‌دهید نیز اهمیت بسیاری دارد.

۴. با بهترین دوستتان ازدواج کرده‌اید

تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن یک رابطه قوی و صمیمانه باعث افزایش پتانسیل چاقی در طرفین می‌شود. یافته‌های یک مطالعه جدید که در مجله آمریکایی بهداشت عمومی منتشر شده است نشان می‌دهد که همسر، دوست، خواهر و برادر نقش تعیین کننده‌ای در روند رژیم غذاییشما دارند. با این حال، زوجین بیشترین اثر را بر عادات غذایی یکدیگر می‌گذارند.

۵. آخرین نفری هستید که سفارش غذا می‌دهد

اگر می‌خواهید با دوستانتان بیرون بروید و غذای سالم بخورید، بهتر است قبل از همه سفارش بدهید. مطالعه محققان دانشگاه ایلینویز نشان می‌دهد که افراد در جمع به طور معمول سفارشات مشابهی می‌دهند. به زعم محققان، داشتن انتخاب مشابه باعث افزایش شادی و رضایتمندی مشتریان از غذا می‌شود.

www.takfars.ir

۶. توی تخت به فیس‌بوک سر می‌زنید

صرف ساعات فراغت به گشت و گذار در فیس‌بوک، اینستاگرام و پینترست، در مواقعی که می‌توانید فعال باشید و کالری بسوزانید، یک نگرانی بزرگ است. مطالعه محققان دانشگاه اولستر در ایرلند شمالی بر روی ۳۵۰ دانش‌آموز نشان می‌دهد افرادی که برای فیس‌بوک بیشترین وقت ممکن را می‌گذارند، معمولا وقت کمتری را به ورزش کردن یا حضور در مجموعه‌های ورزشی اختصاص می‌دهند. امری که در بلندمدت باعث افزایش خطر چاقی در این افراد می‌شود. مطالعه محققان نشان می‌دهد کودکانی که قبل از خواب با دستگاه‌های الکترونیکی‌شان کار می‌کنند، ۱.۴۷ برابر بیشتر دچار اضافه‌وزن می‌شوند.

۷. آگاهانه غذا نمی‌خورید

به غذا خوردن آگاهانه فکر کنید. ریشه این عادت به بوداییان باستان برمی‌گردد. آگاهانه غذا خوردن در واقع نوعی مراقبه سکولار است که از ما می‌خواهد غذا خوردن را به یک تجربه ژرف بدل کنیم. آگاهانه غذا خوردن یک رژیم غذایی نیست و از شما نمی‌خواهد که کمتر غذا بخورید، بلکه می‌خواهد هر لقمه‌ای را که می‌خورید با دقت بیشتری انتخاب کنید. این مکانیزم در بلندمدت باعث کاهش وزن شما خواهد شد. مطالعات اخیر نشان داده که آگاهانه غذا خوردن باعث کاهش استرس عاطفی، مصرف کالری کمتر و کاهش شاخص توده بدن در افراد می‌شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر