تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چرا احساس میکنم هر روز خنگ تر میشوم

image چرا احساس میکنم هر روز خنگ تر میشوم

عادت های نادرست باعث افت کارایی ذهن و توانایی فکر کردن می شود. از سال ۱۹۳۰ به علت شرایط بهتر زندگی، بهبود تغذیه و تحصیلات، «آی کیو» ی افراد در سراسر جهان بهتر شد، اما اکنون محققان ادعا میکنند که در سال های گذشته میزان بهره هوشی افراد کاهش پیدا کرده و از طرفی طی ۵۰ سال اخیر هوش اجتماعی هم افت پیدا کرده است. محققان تأکید میکنند علاوه بر یاد گرفتن مهارت های جدید، موارد دیگری نیز برای حفظ آی کیو لازم است.

کارها و عاداتی که باعث کاهش بهره هوشی می شوند:

انجام دادن چند کار با هم

انجام دادن چند کار با هم باعث کاهش آی کیو می شود. محققان می گویند مغز برای انجام دادن چند کار به طور همزمان با هم، طراحی نشده است. زمانی که فرد این کار را میکند و تمرکز خود را سریع از یک کار به کار دیگر معطوف میکند، هر بار این کار را انجام می دهد، به قسمت شناختی مغز آسیب می رسد. در این شرایط (سوخت مغز) سریع تر مصرف می شود و در نتیجه مغز سریع تر خسته می شود. انجام دادن چند کار با هم مانع از تفکر عمیق و خلاق می شود.

تکفارس آی آر

خستگی سفر با هواپیما و کار شبانه

همه ما می دانیم که تقریبا یک روز پس از پرواز با هواپیما، فرد هنوز گیج است. این تأثیر می تواند چند هفته با فرد باقی بماند.

نتایج بررسی روی نمونه های آزمایشگاهی نشان می دهد، اختلال ریتم شبانه روز (ساعت داخلی بدن)، کارایی هیپوکامپ مغز را کاهش می دهد. به گفته محققان، داشتن مشاغلی که شیفت کاری شب دارند و یا مسافرت های هوایی مداوم با اختلال رفتاری همراه هستند.

جست و جوهای اینترنتی

دسترسی نامحدود به اطلاعات، چه در منزل و چه در بیرون از منزل، با فشار دادن یک دکمه می تواند هم خوب باشد و هم بد. اینکه بتوانید آدرس ها، شماره تلفن ها، دستور غذا، اسم ها، رویدادها و … را به آسانی پیدا کنید، نیاز به یادآوری و به خاطر سپردن را در شما کاهش می دهد. اگرچه این فناوری به صورت مستقیم روی مغز تأثیر نمیگذارد، اما بر نحوه ذخیره کردن اطلاعات در حافظه تأثیر میگذارد؛ به عنوان مثال ما راحت تر می توانیم به یاد بیاوریم که اطلاعات کجا ذخیره شده اند تا اینکه به یاد بیاوریم خود اطلاعات چه بوده اند.

www.takfars.ir

به گفته متخصصان مایکروسافت، به طور میانگین در طول ۱۵ سال، میزان تمرکز ما از ۱۲ ثانیه به ۸ ثانیه افت پیدا کرده است.

زیاده روی در مصرف میوه ها

زیاده روی در مصرف میوه هم باعث کاهش آی کیو می شود. مصرف زیاد فروکتوز (قند طبیعی موجود در میوه ها) توانایی هورمون انسولین برای سوخت و ساز قند خون و تولید انرژی در بدن را کاهش می دهد. البته منظور مصرف خیلی زیاد میوه است، نه مصرف مورد نیاز روزانه هر فرد. در این میان می توان با مصرف امگا- ۳ از مغز محافظت کرد.

همزمان راه رفتن و آدامس خوردن

در گذشته گفته می شد که آدامس جویدن یک ورزش است که جریان خون را به مغز افزایش می دهد، اما آزمایش های اخیر، خلاف این موضوع را نشان می دهد. به گفته محققان، جویدن آدامس برای چند ساعت باعث حواس پرتی می شود و آی کیو را کاهش می دهد.

مصرف غذاهای چرب

مصرف چربی های اشباع مانند (کره، نیمرو و…) مانع عملکرد دوپامین مغز می شود (دوپامین، انتقال دهنده عصبی حیاتی است). نتایج بررسی ها نشان می دهد که غذاهای چرب، عملکرد شناختی فرد را مختل میکند.

خوردن زیاد تنقلات برابر با کم شدن آی کیو

خوردن زیاد تنقلات (با مواد مغذی کم) برای بچه های زیر سه سال نتیجه ای جز پایین آمدن میزان آی کیو ندارد. تحقیقات نشان داده است که بچه های زیر سه سال که مرتب تنقلات میخورند، ضریب هوشی کمتری نسبت به همسالان خود دارند که کمتر به تنقلات علاقه نشان می دهند.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر