تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

چاقی اولین و بزرگترین مشکل بهداشتی در جهان

چاقی مفرط در سطح جهان به نسبت گرسنگی مشکل بزرگتری برای بهداشت و تندرستی و اصلی‌ترین دلیل نقض عضو و معلول شدن افراد است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان براساس داده‌های این گزارش می‌نویسد که با کنترل بسیاری از بیماری‌های کشنده طی چند دهه اخیر میزان مرگ و میز نوزادان و کودکان خردسال به شکل چشمگیری کاهش یافته است. ولی در دو دهه اخیر بر تعداد افرادی که از چاقی مفرط رنج می‌برند به شدت افزوده شده و اکنون این پدیده به یک مشکل بزرگ برای سلامتی بشر بدل شده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که تمام کشورهای جهان به غیر از کشورهای منطقه آفریقای سیاه با مشکل نرخ رشد سریع چاقی مفرط دست و پنجه نرم می‌کنند و این مشکل طی دو دهه گذشته در سطح جهان حدود ۸۲ درصد افزایش یافته است.

علی مُقداد از تهیه‌کنندگان این گزارش تحقیقی و پروفسور بهداشت جهانی در دانشگاه واشنگتن می‌گوید آنچه که اصطلاحا نوع زندگی غربی نامیده می‌شود اکنون به اکثر کشورهای جهان سرایت کرده و پیامدهای آن تقریبا در همه کشورها مشابه است.

برپایه این پژوهش اکنون پیامدها، هزینه‌ها و مشکلات ناشی از گسترش چاقی مفرط در میان مردم جهان از مشکل گرسنگی جدی‌تر شده است. برای اولین بار بیماری‌های غیر واگیردار مثل مرض قند، نارسایی و سکته قلبی علت‌های اصلی ابتلا افراد به دوره‌های طولانی بیماری و حتی نقض عضو هستند.

تکفارس آی آر

علی مقداد می‌گوید: «تمام این مشکلات به چاقی مفرط مربوط می‌شوند. یکی دیگر از عوارض آشکار آن گسترش درد در ناحیه کمر و مفاصل است. کاهش چاقی مفرط باعث خواهد شد که از میزان ابتلا به بیماری‌های غیر واگیردار و دردهای طولانی در سطح جهان کاسته شود.»

به گفته «مارگارت چن» دبیر کل سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های غیر واگیردار اکنون بزرگترین چالش برای بهداشت جهانی است. وی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که گسترش این بیماری‌ها هم‌چون فاجعه‌ای است که به‌تدریج روی خواهد داد و زمانی می‌رسد که دیگر قابل مهار نخواهد بود.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال گذشته یک جلسه دوروزه را به تصویب یک قطعنامه سیاسی اختصاص داد که محور اصلی آن مقابله با گسترش بیماری‌های غیرمسری بود. این دومین بار در طول تاریخ بود که یک موضوع مربوط به سلامتی در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح می‌شد. بار قبل موضوع آن مقابله با گسترش بیماری ایدز بود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌افزاید تغییر جهت دادن سیاست‌های پزشکی و پیشگیری از شیوع این نوع بیماری‌ها به جای صرف هزینه و امکانات برای درمان آن می‌تواند تا حدود زیادی از هزینه‌های بهداشتی کشورهای جهان بکاهد.

براساس گزارشی که در سال ۲۰۱۱ بطور مشترک توسط «مجمع جهانی اقتصاد» و دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد تهیه شده است، طی بیست سال آینده درمان بیماری‌های غیر واگیردار در سطح جهان بیش از ۳۰ تریلیون دلار هزینه خواهد داشت.

www.takfars.ir

در این گزارش همچنین پیش‌بینی شده بود که هزینه درمان بیماری‌های روانی نیز طی این دوره به ۱۶ تریلیون دلار خواهد رسید. اقتصاددانان می‌گویند که تمام این هزینه‌های سنگین باعث خواهد شد که لایه‌های بیشتری از جمعیت کشورهای جهان دچار فقر شوند.

تنظیم‌کنندگان گزارش می‌گویند امید آنها این است که سیاستمداران و برنامه‌ریزان جوامع به این آمارهای هشداردهنده توجه کرده و اقدامات و برنامه‌های لازم را برای تغییر دادن این روند خطرناک در دستور کار قرار دهند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر