تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ویال سیس پلاتین عوارض جانبی موارد مصرف منع دارویی

موارد مصرف

سیس پلاتین در درمان کارسینومای مثانه ،تخمدان و بیضه مصرف می شود. همچنین این دارو در درمان کارسینوم های قشر غده فوق کلیه، پستان ،رحم، دستگاه گوارش، ریه، پروستات، سرو گردن و تومورهایgerm cell ، نوروپلاستوما و اوستئوسارکوما مصرف می شود.

مکانیسم اثر

سیس پلاتین مشابه عوامل آلکیله کننده از طریق ایجاد اتصال بین رشته های DNA و نیز RNA ، در عملکرد آنها تداخل میکند.

فارماکوکینتیک

تکفارس آی آر

سیس پلاتین به سرعت از طرزق واکنش های غیر آنزیمی هیدرولیز می شود. از سد خونی – مغزی به راحتی عبور نمیکند. نیمه عمر آن حدود یک ساعت است. دفع آن عمدتاً کلیوی است ولی پلاتین ناشی از هیدرولیز دارو ممکن است تا ۴ ماه در بافت ها باقی بماند.

موارد منع مصرف

هشدارها

۱- مصرف این دارو در بیماران مبتلا به نارسایی شنوایی، باید با احتیاط فراوان صورت گیرد.

۲- اثرات سوء دارو بر روی شنوایی در کودکان ممکن است شدیدتر باشد.

www.takfars.ir

۳- طی مصرف دارو، ارزیابی نورولژیک و میزان شنوایی بیمار باید انجام شود.

عوارض جانبی

کم خونی ثانویه ، نوتروپنی، ترمبوسیتوپنی، سمیت کلیوی، افزایش اسید اوریک خون یا نفروپاتی ناشی از اسید اوریک و سمیت شنوایی از عوارض شایع سیس پلاتین هستند.

تداخل دارویی

مصرف همزمان سیس پلاتین با داروهای سمی برای کلیه یا سیستم شنوایی باعث تشدید عوارض جانبی دارو می شود.

نکات قابل توصیه

۱- انفوزیون وریدی مایعات به مقدار زیاد هنگام تجویز سیس پلاتین، باعث کاهش سمیت کلیوی یا شنوایی ناشی از دارو می گردد. همچنین افزایش میزان ادرار قبل و طی درمان با دارو ،کمک بسیار زیادی به کاهش عوارض جانبی دارو میکند.

۲- انفوزیون آهسته وریدی سیس پلاتین طی ۵-۱ روز کمتر باعث تهوع و استفراغ می شود،ولی تاثیری روی میزان بروز سمیت کلیوی یا شنوایی ندارد.

۳- برای جلوگیری از سمیت کلیوی تجمعی، توصیه می شود. مصرف مجدد دارو حداقل ۴-۳ هفته بعد از مصرف اولیه صورت گیرد.

مقدار مصرف

تک فارس

در درمان تومورهای متاستاز یافته بیضه mg/m² ۲۰ به مدت۵ روز مصرف می شود. در درمان تومورهای متاستاز یافته تخمدان mg/m² ۵۰ هر سه هفته یک بار همراه دوکسوروبیسین یا mg/m²۱۰۰ به تنهایی هر ۴ هفته یک بار تزریق وریدی می شود. در درمان سرطان پیشرفته مثانه ،مقدارmg/m² ۵۰-۷۰ هر ۴- ۳ هفته تزریق وریدی می شود. مقدار مصرف دارو در این دوره درمانی نباید از mg/m²۱۲۰ شود.

اشکال دارویی

Injection : 10mg

Injection : 50 mg

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر