تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

وقتی زانو موقع نشستن و بلند شدن صدا و تق میکند

در صورتی که زانوی شما بدون اینکه احساس دردی داشته باشید صدا می دهد ، زانوی شما به احتمال زیاد سالم است. اما در صورتی که صدا دادن زانو همراه با علائم دیگری مانند درد یا تورم است، لازم است فورا به پزشک مراجعه نمایید

صدای تق تق زانو که به علت سایش غضروف مفصل است، بیشتر در استخوان زیر کشکک زانو شنیده می شود و با درد همراه است. این صدا می تواند نشانه ناهنجاری مفصلی و غالبا آرتروز و ساییدگی زانو باشد. این افراد باید عضلات اطراف زانو را تقویت کنند.

در صورتی که صدا دادن زانو همراه با درد باشد و حرکت دادن زانو در این هنگام برای فرد مشکل باشد، این یک علامت جدی است و باید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمود تا مشخص شود که آیا آسیب جدی به مفصل وارد شده است یا نه . پزشک متخصص با انجام معایناتی می تواند دلیل صدا دادن زانو را تشخیص دهد و تعیین کند که چه روش درمانی برای فرد مناسب است.

زمانی که شنیدن صدا از مفصل زانو با علائم دیگری مانند درد یا تورم همراه نباشد، جای نگرانی ندارد. در بسیاری از موارد به علت وجود حباب های هوا که در مفصل زانو گیر افتاده اند ، مفصل زانو صدا می دهد و می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که مفصل زانو ( به علت ایجاد فشار زیاد درون مفصل یا وجود سایش) خودش در حال برطرف کردن این موضوع است. این حالت مانند زمانی است که شما قولنج انگشتان یا مفاصل دیگر بدنتان را می شکنید.

اگر صدای زانو همراه با احساس درد باشد بیماری است و در صورتی که بدون درد باشد، بیماری نبوده و نیاز به درمان ندارد.

تکفارس آی آر

در برخی مواقع صدای زانو به علت لغزیدن تاندون ها و عضلات اطراف زانو بر روی استخوان است که با خم و راست شدن زانو و جابجا شدن رابط (عضله) ایجاد صدا می شود.

در صورتی که زانوی شما بدون اینکه احساس دردی داشته باشید صدا می دهد ، به احتمال زیاد سالم است. اما در صورتی که صدا دادن زانو همراه با علائم دیگری مانند درد یا ورم است، لازم است فورا به پزشک مراجعه نمایید

علت دیگر صدای زانو، ضعیف شدن غضروف حد فاصل بین استخوان ها است. این غضروف ها حرکت عضلات را راحت تر میکند. اگر به هر دلیلی غضروف ضعیف شود، استخوان ها سایش پیدا کرده و صدا در زانو تولید می شود.

مایع مفصلی که برای نرم کردن مفصل زانو جهت حرکت و تغذیه آن در میان مفاصل وجود دارد، چنانچه به دلایلی کم یا زیاد شود، سبب ایجاد صدا هنگام خم و راست کردن زانو می شود.

www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر