تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

همه چیز درباره خواص سبزی های مورد استفاده سالاد

image همه چیز درباره خواص سبزی های مورد استفاده سالاد

کلم برگ

یکی از قدیمی ترین سبزی هایی است که انسان ها استفاده از آن را آموخته اند. خانواده کلم برگ شامل کلم سفید، کلم بنفش، کلم زرد و سبز است که ۲ نوع آخر در ایران کشت نمی شود. کلم بنفش کمی تلخ مزه تر بوده اما خواص آن شبیه دیگر انواع کلم است مضاف بر اینکه سبزی های قرمزرنگ انواع مختلفی از فیتوکمیکال ها دارد که باعث کارکرد بهتر غده پروستات شده و پوست بدن را در مقابل اشعه خورشید محافظت میکند. کلم از موثرترین مواد ضدسرطان به خصوص سرطان روده بزرگ است. دانشمندان معتقدند، مصرف روزانه ۲۵ تا ۵۰ گرم کلم خام یا پخته بدن را حتی در برابر سرطان ارثی مقاوم میکند. کلم برگ حاوی ماده ای به نام جفارنیت (Gefarnate) است که سرعت التیام زخم را تا ۸۰ درصد سرعت می بخشد.کلم ویروس کشی قوی است و از تجمع چربی در دیواره رگ ها نیز جلوگیری میکند. هیچ کدام از سبزی ها به اندازه کلم کلسیم ندارد و همراهی این ماده با ویتامین K و C که در کلم به وفور یافت می شود باعث استحکام استخوان ها و جلوگیری از انواع بیماری ها می شود. هنگام خرید کلم، آن هایی را انتخاب کنید که توپر بوده و سنگین تر از ظاهرش باشد. به یاد داشته باشید که برگ کلم باید شفاف باشد. این سبزی را تا ۲ هفته درون کیسه فریزر در یخچال نگه دارید و حتما آن را قبل از نگهداری بشویید و مغز سفت آن را جدا نکنید تا برگ های آن پلاسیده نشود.

هویج

رنگ منحصربه فرد آن حضورش را در ظرف سالاد تقریبا اجباری کرده است. شیرین، لذیذ و اشتهاآور است و ویتامین A موجود در هویج که توسط بتاکاروتن در آن تولید می شود، ضدسرطان است به خصوص برای سرطان ریه، روده و سینه. هویج نوعی انسولین گیاهی دارد و بیماران دیابتی به مقدار کم میتوانند از آن استفاده کنند. این سبزی کالری کمی دارد به همین دلیل اگر سالاد را برای رژیم لاغری استفاده میکنید، هویج بیشتری در آن استفاده کنید.هویج را در کیسه پلاستیکی در بسته نگه دارید و تا هنگام مصرف پوست آن را نکنید تا پژمرده نشود، هرچند این سبزی نیاز به پوست کندن ندارد و تنها لازم است روی آن را با چاقو بتراشید. از آب هویج در تهیه سس سالاد نیز می توانید استفاده کنید تا طعم و رنگی بی نظیر داشته باشید.

تکفارس آی آر

کاهو پیچ

از نظر ارزش غذایی از کاهوی رسمی پایین تر اما گران تر است. طعم کمتری داشته یا به عبارت دیگر تقریبا بی طعم است، به همین دلیل باید حتما با چاشنی مصرف شود. خواص آن تقریبا شبیه کاهوست اما در خوردن آن نباید افراط کرد زیرا سبب ضعف دید چشم و کم شدن حافظه می شود. برای جلوگیری از این مضرات، آن را همراه نعنا و کرفس سرو کنید.

خیار

گیاهی از خانواده کدو و متعلق به کشور هند و یکی از اجزای ثابت انواع سالاد است. عوام معتقدند، خیار یک سبزی آبکی و بی خاصیت است اما با این حال آنچنان جای خود را در بین مواد غذایی باز کرده است که تنها گیاه از خانواده صیفی جات است که در بین میوه ها خودنمایی میکند. این سبزی طبع سرد دارد و ۹۰درصد آن از آب تشکیل شده است و خاصیت ضداسترس، ضد بی خوابی و ضدگرمازدگی دارد. خاصیت غذایی خیار اندک است، ولی ویتامین C، B1 و B2، اسیدفولیک، کلسیم، آهن و فسفر دارد اما برای تسکین زخم معده (البته بدون پوست) تنظیم فشارخون و استحکام ناخن ها بسیار موثر است. خیار بوته ای از خیار گلخانه ای، عطر و طعم بهتری دارد. بهترین خیار ایران متعلق به سنندج و اصفهان است. برای نگهداری خیار، آن را به صورت نشسته لای روزنامه پیچیده و در قابلمه نگه دارید تا لیز نشود.

کاهوی رسمی

www.takfars.ir

سلطان سبزی های سالادی. در فرنگ به نام کاهوی رومی شناخته می شود، چون از یونان توسط رومی ها به اروپا و انگلستان آورده شد. سربرگ های کاهوی رسمی، سبز تیره و مغز و پایین برگ ها به زردی می زند و تردتر است. کاهوی رسمی سرشار از ویتامین های A، B، K و C و مواد معدنی مانند ید، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و فسفر است. البته بیشتر خاصیت کاهو در برگ های سبزتر آن است که معمولا به تصور پژمرده بودن دور انداخته می شوند. کاهو کم کالری است، در عین حال قند مورد نیاز بدن را تامین میکند. به هضم غذا کمک میکند و در کاهش فشارخون موثر است. این سبزی را حتما به صورت شسته در یخچال و در کیسه یا ظرف بدون هوا نگه دارید تا ساقه آن در مجاورت هوا قرمز نشود. به یاد داشته باشید کاهوی خوب باید مغز زرد و برگ های چرب داشته باشد.

کرفس

از مقوی ترین، معطرترین و پرخاصیت ترین سبزی هاست. مصرف کرفس خام در سالاد تمام خواص آن را به بدن می رساند، در عین حال عطر و بوی بی نظیری به سالاد می دهد. کرفس هم مانند کاهوست و هرچه زردتر باشد تازه تر و تردتر است. برگ کرفس بسیار معطر است و اگر مایل به مصرف کرفس در سالاد نیستید برگ ساطوری آن را به کار ببرید.کرفس، فشارخون را کاهش داده و کلسترول را پایین می آورد. سرشار از ویتامین C، پتاسیم و سدیم است. یکی از ویژگی های منحصربه فرد کرفس، خاصیت سفیدکنندگی دندان است و در عین حال بوی بد دهان را از بین می برد. از معجزات کرفس، داشتن ماده ای به نام کرمارین است که از تخریب سلول ها و تشکیل سلول های سرطانی جلوگیری میکند، علاوه بر این فعالیت گلبول های سفید را افزایش داده و باعث حمله آن ها به سلول های غیرطبیعی می شود.

گوجه فرنگی

رنگ و لعاب انواع سالاد است و بدون آن تقریبا سالاد معنا و مفهومی ندارد. راجع به خواص گوجه فرنگی و شرایط نگهداری آن در ۲شماره قبل به طور مفصل توضیح داده شده است. برای اینکه گوجه فرنگی در سالاد عطر بهتری داشته باشد، نیم ساعت زودتر آن را از یخچال بیرون بیاورید تا با دمای محیط یکسان شود. مشخص نیست به چه دلیلی بیشتر مواقع گوجه فرنگی را حلقه حلقه در سالاد استفاده میکنند ولی اگر گوجه را به صورت قاچ های نازک در سالاد استفاده کنید، آب و طعم بیشتری به سالاد داده و رنگ و جلوه بهتری نیز دارد. یکی از دلایل استفاده از گوجه فرنگی در سالاد علاوه بر صدها خاصیت معجزه آسا، اشتهاآور بودن آن است و سیستم گوارش را نیز پیش از صرف غذا ضدعفونی میکند.

کرفس

کرفس گیاهی از خانواده ی چتریان است و در سراسر جهان می روید. کرفس سرشار از ویتامین B6، منیزیم، کلسیم و فسفر است. ویتامین های A و K، پتاسیم، منگنز و فیبر غذایی از دیگر مواد مفید موجود در کرفس هستند.

کرفس چربی اشباع شده وکلسترول بسیار پایینی دارد. این گیاه را می توان تا هفت هفته در دمای ۰ تا ۲ درجه ی سانتی گراد نگه داشت؛ گیاه در این شرایط خواص غذایی خود را حفظ میکند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر