تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

هشدار آب خوردن بین غذا واقعا مضر است هشدار

image هشدار آب خوردن بین غذا واقعا مضر است هشدار

سطح قند خون زمانی که فرد به نوشیدن آب همزمان با مصرف خوراکی‌های شیرین می‌پردازند به شدت افزایش می‌یابد، بررسی‌ها نشان می‌دهند ممکن است نوشیدن آب در این زمان سبب جذب بیشتر گلوکز از مواد خوراکی و ورود آن به جریان خون شود. بالا رفتن قند خون سبب ابتلای افراد به بیماری خطرناکی، چون دیابت نوع دو و عارضه‌های درمانی متعدد ناشی از آن می‌شود.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند در زمان مصرف شیرینی، شکلات، دونات و کیک از نوشیدن آب خودداری کنند، زیرا این کار سبب افزایش قند خون می‌شود. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند ترکیب خوراک‌های شیرینی با نوشیدنی سبب افزایش قند خون و خطر ابتلا به دیابت در دراز مدت می‌شود. همچنین نوشیدن آب بین غذا همین اثر را دارد.

این پژوهش به وسیله دانشمندان دانشگاه (Anton de Kom University) درکشور کوچک سورینام در آمریکای جنوبی با تحقیق برروی ۳۵ داوطلب در زمان خوردن خوراک‌های شیرین همراه با آب و بدون آن به دست آمده است.

به طور کلی پس از خوردن وعده‌های غذایی، سطح قند خون بدن انسان افزایش می‌یابد، اما اگر عادت‌های غذایی نادرست و مصرف خوراکی‌های شیرین و پرچرب درکنار کم تحرکی ادامه پیدا کند بدن قابلیت کنترل قند خون را از دست می‌دهد و فرد دچار چاقی و ابتلا به دیابت نوع دو می‌شود.

تکفارس آی آر

افزون بر تنقلات شیرین، نوشیدن آب با وعده‌های غذایی نیز می‌تواند سبب افزایش قند خون و جذب میزان زیادی گلوکز دربدن شود. کارشناسان سورینامی برای کاستن از خطر ابتلا به دیابت نوع دو به افراد توصیه می‌کنند پیش از خوراک یا پس از آن آب بنوشند.

در این پژوهش افرادی که همراه با دونات آب نوشیده بودند و بلافاصله مورد آزمایش تست خون قرارگرفتند دوبرابر بیشتر از سایر داوطلبان قند خونشان افزایش یافته بود.

کارشناسان به ویژه توصیه می‌کنند بیماران دیابتی که باید میزان گلوکز قند خون خود را به طور منظم کنترل کنند ازنوشیدن آب بین غذا یا بلافاصله پس از آن خودداری کنند.

مبتلایان به دیابت یا افرادی که قند خون آن‌ها درآستانه خطر ابتلا به دیابت است با انجام ورزش استاندارد زیر نظر پزشک، مصرف دقیق داروها، تنظیم رژیم غذایی و مصرف خوراک سالم، نوشیدن آب به میزان کافی، حفظ تناسب اندام، رسیدگی به زخم‌ها و جلوگیری از ایجاد زخم و جراحت برروی بدن، خودداری از استرس و عصبانیت و کنترل دقیق فشارخون می‌توانند این بیماری خطرناک را کنترل و از عارضه‌های جانبی مصون بمانند.

نتیجه این مطالعه در مجله تغذیه بالینی اسپن (the journal Clinical Nutrition ESPEN) منتشر شده است.

www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر