تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

هر وسیله برقی در خانه چقدر برق مصرف میکند

image هر وسیله برقی در خانه چقدر برق مصرف میکند

میزان مصرفی برق لوازم خانگی

با ما در مجله دلگرمهمراه باشید

با توسعه جوامع و افزایش روزافزون گرایش به مصرفلوازم برقیدر خانواده ها میزان مصرف برق خانگی نیز افزایش یافته است و طبق آمارها مصرف برق خانگیدر ایران ۵ / ۲ برابر استاندارد جهانی است یعنی در بخش خانگی و تجاری کشور ۳۷ درصد از انرژی مصرف می شود. به همین منظور دولت تلاش دارد تا از روش های گوناگون برای کاهش مصرف برق استفاده کند، اعمال جریمه و قطع برق مشترکان پرمصرف تاکنون نتوانسته راه حل مناسبی برای مدیریت مصرف برق باشد از این رو تعریف استاندارد و میزان مصرف برق در لوازم خانگی را در دستور کار خود قرار داده و طی چند سال اخیر از طریق دستگاه های مختلف به کنترل میزان برق مصرفی در لوازم خانگی مبادرت ورزیده است.

دلایل صدور قبوض نجومی برق

تکفارس آی آر

در شرایط فعلی متوسط مصرف برق مشترکان خانگی کشور بدون احتساب وسایل سرمایشی همچون کولرهای گازی، اسپیلت و کولرهای آبیبه طور متوسط برای هر دوره بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلووات ساعت است. بر این اساس با احتساب تعرفه های جدید آن دسته از مشترکانی که به طور متوسط در هر دوره محاسبه صورتحساب حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف کنند با احتساب مالیات و آبونمان باید معادل ۲۵ هزار تومان تا ۳۸ هزار تومان هزینه مصرف برق پرداخت کنند.

در این بین در صورتی که مصرف برق مشترکان به ۳۱۰ تا ۴۰۰ کیلووات ساعت افزایش یابد هزینه مصرف برق این دسته از مشترکان خانگی به ۷۰ تا بیش از ۹۰ هزار تومان افزایش می یابد.یکی از مهمترین راهکارهای دولت برای کاهش هزینه مصرف برق به مشترکان استفاده کمتر از لوازم برقی در ساعات پیک مصرف برق کشور است به طوری‌که کل مصرف برق در ساعات اوج بار در هر دوره در عدد ۴۰ تومان ضرب و از صورتحساب مشترکان خانگی کسر خواهد شد.

نقش لامپ اضافی در افزایش بار مالی قبوض

یکی از سیاست‌های کلان دولت برای صرفه جویی در مصرف انرژی در سال های گذشته تاکنون شعار ” لامپ اضافی خاموش” بوده است و به نظر می رسد در سال ۹۳ هم دولت و هم مشترکان خانگی بیش از سال های گذشته تلاش برای تحقق این طرح صرفه‌جویی در مصرف دارند. بر اساس محاسبات انجام گرفته در صورتی که هر مشترک خانگی روزانه یک لامپ ۱۸ واتی را خاموش نگه دارد با توجه به تعداد ۳۰ میلیون مشترک برق در سطح کشور به طور متوسط حدود ۵۵۰ مگاوات در مصرف برق ایران صرفه جویی خواهد شد.

جدول میزان مصرف لوازم برقی خانگی میزان مصرف برحسب وات

www.takfars.ir

سرمایش مرکزی

۵۰۰۰

کولر آبی

۶۰۰

ماشین لباسشویی

۲۵۰۰

چرخ گوشت

۵۰۰

کولر گازی

۲۴۰۰

تک فارس

غذا ساز

۵۰۰

ماشین ظرفشویی

۲۰۰۰

کامپیوتر شخصی

۲۵۰

اتو بخار

۱۸۰۰

تلویزیون پلاسما

۲۸۰

T A K F A R S

سشوار

۱۲۰۰

تلویزیون معمولی

۱۸۰

اتو

۱۱۰۰

چرخ خیاطی

۱۰۰

جاروبرقی

۱۰۰۰

تک فارس www.takfars.ir

پنکه

۸۰

ماشین خشک کن لباس

۱۰۰۰

لامپ مهتابی

۴۰

سماور برقی

۱۰۰۰

لامپ کم مصرف

۲۰

تکفارس

پلوپز

۸۰۰

کتری برقی

۴۸۰

مایکروفر

۹۰۰

یخچال ۲۰ فوت

۴۲۰

ساعات اوج مصرف بین ۱۲ ظهر لغایت ۱۶ و همچنین از غروب آفتاب تا حدود ساعت ۲۲ شب است.

فرمول تخمین میزان مصرف انرژی

takfars.ir

] ÷ W (توان × تعداد ساعتهای استفاده از تجهیز در طول روز]=(Day/ kWh(کیلو وات ساعت روزانه (W (وات۰۲۲۲) = kW (یک کیلو وات برایمحاسبه میزان مصرف انرژیدر واحد kWh در طول یک سال، تعداد روزهایی را که از این تجهیز استفاده می- کنید در عدد بدست آمده از رابطه بالا ضرب کنید. مثال: محاسبه میزان انرژی الکتریکی ساالنه برای یک کامپیوتر شخصی با مونیتور نوع CRT که ۰۲۲ وات مصرف دارد.

لوازم برقی تاثیر گذار بر اوج بار

کولرگازی

ماشین لباسشویی

آبگرمکن برقی

بخاری برقی

جارو برقی

مایکروویو

سشوار

اتو برقی

تک فارس آی آر

ماشین

محصولات معتبر
محصولات معتبر