تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نگرانی چطوری سلامتی ما را از بین می برد و راه حل

image نگرانی چطوری سلامتی ما را از بین می برد و راه حل

پروتئینی به نام CRF1 با ارسال سیگنال هایی به برخی سلول های ایمنی به استرس واکنش نشان می دهد.این اقدام موجب می شود تا سلول های ایمنی مواد شیمیایی که میتوانند محرک یک بیماری، از جمله آسم، لوپوس، و سندرم روده تحریک پذیر باشند را ترشح کنند.

همه ما در طول زندگی خود استرس را تجربه می کنیم و ممکن است هر از چند گاهی با ناخوشی ناشی از استرس مواجه شویم. بنابر نتایج نظرسنجی استرس در آمریکا در سال ۲۰۱۵، ۳۱ درصد بزرگسالان اثر قوی یا بسیار قوی استرس روی سلامت جسمانی خود را گزارش کردند.

چگونه استرس روانی می تواند از نظر جسمانی ما را بیمار سازد؟

برای کمک به درک بهتر این شرایط آدام موزر و تیم پژوهشی وی در دانشگاه ایالتی میشیگان به بررسی آثار استرس روی سلول های مست (Mast) اقدام کردند.

تکفارس آی آر

سلول های مست، CRF1، و استرس

سلول های مست، سلول های ایمنی هستند که نقشی کلیدی در بیماری های التهابی و آلرژیک، از جمله آسم، سندرم روده تحریک پذیر، آنافیلاکسی، یا واکنش آلرژیک شدید، و لوپوس ایفا میکنند.

در واکنش به آلرژن ها – از قبیل گرده، گرد و غبار، یا بادام زمینی – سلول های مست ماده ای شیمیایی به نام هیستامین ترشح میکنند، که برای خلاص شدن از این عوامل حساسیت‌زا ترشح می شوند. این فرآیند شکل گیری علائم آلرژی، از جمله آبریزش چشم ها، آبریزش بینی، و التهاب مسیر هوایی را موجب می شود.

فعالیت سلول های مست در واکنش به استرس روانی تشدید می شود پژوهش های پیشین نشان داده بودند که فعالیت سلول های مست در واکنش به استرس روانی تشدید می شود، و این شرایط نیز می تواند موجب بیماری شود.

روش های درمان استرس

www.takfars.ir

اما مکانیزم های پایه این واکنش استرسی چه چیزهای هستند؟

این آن چیزی است که موزر و همکارانش قصد آشکار کردنش را داشتند.

پژوهشگران در مطالعه خود دو گروه از موش ها را زیر نظر گرفتند که یک گروه دارای گیرنده های CRF1 عادی روی سلول های مست خود بودند،و گروه دیگر فاقد گیرنده های CRF1 بودند. CRF1 که به نام هورمون آزادکننده کورتیکوتروپین نیز شناخته می شود پپتیدی درگیر در واکنش بدن به استرس است.

در این مطالعه، هر دو گروه موش ها در معرض استرس روانی و استرس آلرژیک قرار گرفتند،شرایطی که در آنها سیستم ایمنی بیش از حد فعال می شود.پژوهشگران دریافتند موش هایی با گیرنده های CRF1 عادی روی سلول های مست خود افزایش در سطوح هیستامین در واکنش به هر دو شرایط استرس‌زا را تجربه میکنند و این به بیماری منجر می شود.

راهکارهایی برای کاهش استرس

با این وجود، موش هایی که فاقد گیرنده CRF1 بودند، سطوح پایین هیستامین را در واکنش به استرس ترشح کرده، و ناخوشی کمتری را تجربه کردند. ابتلا به بیماری در واکنش به استرس آلرژیک و استرس روانی در موش هایی که فاقد این گیرنده بودند به ترتیب ۵۴ درصد و ۶۳ درصد کمتر بود. کاهش و کنترل استرس به گفته موزر، این یافته ها نشان می دهند که گیرنده های CRF1 نقشی قابل توجه در ابتلا به برخی بیماری هایی دارند که از عوامل استرس‌زا ناشی می شوند.

سلول های مست در واکنش به موقعیت های استرس‌زایی که بدن ممکن است تجربه کند،به شدت فعال می شوند. زمانی که این اتفاق رخ می دهد،CRF1 به این سلول ها می گوید مواد شیمیایی که میتوانند به بیماری های التهابی و آلرژیک،مانند سندرم روده تحریک پذیر، آسم، آلرژی های غذایی تهدیدکننده زندگی، و اختلالات خودایمنی مانند لوپوس منجر شوند، ترشح کنند.

در شرایطی که همچنان باید پژوهش های بیشتری در این زمینه صورت بگیرد،اما تیم پژوهشی دانشگاه میشیگان بر این باورند که یافته های اخیر می تواند دری به درمان های تازه برای بیماری‌های ناشی از استرس باز کند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر