تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نکته های جالبی که تا امروز درباره کوکاکولا نشنیده اید

image نکته های جالبی که تا امروز درباره کوکاکولا نشنیده اید

تنوع نوشیدنی‌های کوکاکولا به اندازه‌ای زیاد است که اگر هر روز یک نوع نوشیدنی کوکا‌کولا را بنوشید، بیش از ۹ سال طول می‌کشد تا تمام نوشیدنی‌های آن را امتحان کنید!

۱۵- در فرمول اولیه ساخت کوکاکولا مقدار کمی کوکائین وجود داشت که باعث نشئگی مصرف‌کنندگان می‌شد. در سال ۱۹۰۳، کافئین جایگزین کوکائین شد!

کوکاکولا مدعی شده بود که نوشیدنی‌اش خواص درمانی بسیاری دارد؛ از جمله تسکین سردرد و تقویت‌ مغز و اعصاب. در سال ۱۹۱۱ ایالت متحده آمریکا از کوکاکولا شکایت کرد که کافئین برای سلامتی خوب نیست و باید از این نوشیدنی حذف شود. این پرونده به نفع کوکاکولا بسته شد؛ اما در سال ۱۹۱۶ رأی دادگاه برگشت و شرکت کوکاکولا توافق کرد که میزان کافئین موجود در نوشابه را کاهش دهد و هزینه‌های قانونی برای جلوگیری از مشکلات بیشتر را پرداخت کرد.

۱۴- در اواخر دهه ۹۰، شرکت کوکاکولا یک سری دستگاه فروش خودکار به کار گرفت که با توجه به میزان تقاضا و درجه حرارت محیط، قیمت را افزایش می‌داد.

تکفارس آی آر

با افزایش فروش از طریق دستگاه‌های فروش خودکار، شرکت کوکاکولا به دنبال راهی جدید برای قیمت‌گذاری توسط این دستگاه‌ها بود. به تدریج این دستگاه‌ها به یک منبع درآمد مهم تبدیل شدند.

۱۳- در سال ۱۹۷۲، شرکت دکتر پپر از کوکاکولا به دلیل نقض قانون علامت تجاری از طریق ساخت یک نوشیدنی به نام «پپو» شکایت کرد.

پس از این شکایت، شرکت کوکاکولا نام این نوشیدنی را به دکتر پیب تغییر داد؛ اما دوباره از کوکاکولا شکایت شد. در نهایت نام این نوشیدنی به مستر پیب تغییر یافت.

۱۲- کوکاکولای آمریکایی ۱٫۵ میلیون دلار هزینه کرد تا دانشمندان تحقیق کنند و نشان دهند که دلیل چاقی افراد، مصرف نوشیدنی‌های غیرالکلی گازدار نیست و مردم باید بیشتر ورزش کنند!

طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز و طبق ادعای کوکاکولا، این شرکت مدت زمان زیادی را صرف تحقیق در مورد محصولات خود کرده است. همچنین این شرکت ادعا کرده با متخصصین تغذیه و ورزش همکاری کرده و معتقد است محققان باید نسبت به بودجه و نتیجه تحقیقات خود شفاف باشند.

www.takfars.ir

۱۱- یک راننده کامیون کوکاکولا با ۱۲ سال سابقه کار به دلیل خوردن پپسی اخراج شد!

این راننده کامیون پس از اتمام کار خود در فروشگاهی در کالیفرنیا، یک بطری پپسی خریده و برای استراحت به اتاق خود رفته است. وی در حال نوشیدن پپسی بوده و یونیفرم مخصوص کارمندان شرکت کوکاکولا را به تن داشته است. این راننده توسط اتحادیه راننده‌های کامیون کوکاکولا به دلیل نقض سیاست‌های شرکت و بی‌احترامی به محصولات کوکاکولا، اخراج شده است. با این حال این داستان توسط سخنگوی این شرکت هرگز تایید نشد.

۱۰- تنوع نوشیدنی‌های کوکاکولا به اندازه‌ای زیاد است که اگر هر روز یک نوع نوشیدنی کوکا‌کولا را بنوشید، بیش از ۹ سال طول می‌کشد تا تمام نوشیدنی‌های آن را امتحان کنید!

طبق گفته شرکت کوکاکولای هند، این شرکت دارای بیش از ۵۰۰ مارک فعال با ۳۵۰۰ نوع محصول مختلف از جمله ۸۰۰ نوع کم‌کالری است. کوکاکولا طی سال‌های گذشته، مارک‌های مختلف نوشیدنی‌های غیرالکلی گازدار مانند مینیت مید، تامبز آپ، فانتا، اسپرایت و باکاردی را خریداری کرده است. همچنین این شرکت در سال ۱۹۸۲، شرکت کلمبیا پیکچرز را به قیمت ۶۹۲ میلیون دلار خریداری کرد و در سال ۱۹۸۹ آن را به شرکت سونی به قیمت ۳ میلیارد دلار فروخت. کوکاکولا با فروش در بیش از ۲۰۰ کشور و با داشتن نوشیدنی‌هایی با نام‌های تجاری مختلف، به بزرگ‌ترین شرکت نوشیدنی‌های غیرالکلی گازدار در جهان تبدیل شده است.

۹- تنها ۲ نفر فرمول ساخت کوکاکولا را می‌دانند. این فرمول تا حدی محرمانه است که این دو شخص نمی‌توانند همزمان سوار هواپیما شوند؛ زیرا ممکن است هواپیما سقوط کند و هر دوی آن‌ها جان خود را از دست بدهند!

شرکت کوکاکولا در دفتر مرکزی خود در شهر آتلانتا، یک گاو صندوق چند میلیون دلاری ساخته است که صرفاً برای محافظت از فرمول نوشابه کوکاکولا به کار می‌رود. این فرمول برای اولین بار در سال ۱۸۸۶ توسط جان پمبرتون به دست آمد. او یک کهنه‌سرباز جنگ داخلی و معتاد به مورفین بود. با این حال، این فرمول توسط گروهی از سرمایه‌گذاران در سال ۱۹۱۹ نوشته شده و تاکنون تنها از طریق دهان به دهان جابجا شده است. این فرمول به مدت بیش از ۸۶ سال در بانک آتلانتا نگه داشته شده بود تا اینکه به گاو صندوق خصوصی شرکت منتقل شد.

۸- کوکاکولا به مدت ۱۶ سال از آب‌های زیرزمینی روستای مهدیگانی در هند، استفاده و آن را تخلیه کرد!

تقریباً ۱۸ نفر از شورای این روستا خواستار ممنوعیت فعالیت کارخانه نوشابه سازی کوکاکولا در نزدیکی این روستا هستند. طبق گفته‌ یکی از اعضای شورا، این شرکت از منابع آب‌های زیرزمینی که برای دام‌ها و محصولات کشاورزی است، استفاده می‌کند. با این حال، کوکاکولا این اتهامات را رد و ادعا کرد هیچ مدرکی برای این اتهامات وجود ندارد و طبق گزارش‌های مختلف مقامات مسئول، محصولات کشاورزی بدون بروز مشکل در حال رشد هستند.

۷-اوایل دهه ۱۹۰۰، کوکاکولا برای سفیدپوستان و پپسی برای سیاه‌پوستان تبلیغ می‌کرد!

کوکاکولا در طول دهه‌های ۲۰ و ۳۰ به طور کامل جامعه آفریقایی – آمریکایی را کنار گذاشت و تنها قشر سفید‌پوستان را برای تبلیغات خود هدف قرار داد. از سوی دیگر پپسی از نمایندگان فروش و مدل‌های تبلیغاتی سیاه پوست استفاده می‌کرد. با این حال، پس از رشد و توسعه هر دو شرکت، بازاریابی و تبلیغات هر دو شرکت گسترش یافت.

تک فارس

۶- کشاورزان ایالت شرقی چتیسگر در هند، از کوکاکولا و پپسی برای مقابله با آفات گیاهی استفاده می‌کنند. قند موجود در این نوشیدنی‌ها مورچه‌ها را به خود جذب می‌کند و آفات نیز غذای مورچه‌ها می‌شوند!

استفاده از نوشیدنی کوکاکولا همراه با آفت‌کش‌ها باعث بهبود و رشد محصولات کشاورزان برنج این منطقه شده است. طبق گفته یک متخصص حوزه کشاورزی، این کار موضوع جدیدی نیست. در گذشته نیز کشاورزان از شکر موجود در نیشکر برای همین منظور استفاده می‌کردند. یکی دیگر از مزایای این نوشیدنی، فراهم آوردن یک منبع مستقیم کربوهیدرات است که به گیاهان در بهبود ایمنی و عملکردشان کمک می‌کند. این کار مخارج کشاورزان را تا ۱۰ برابر کاهش می‌دهد.

۵- کوکاکولا به دلیل تحریم‌ اقتصادی در جنگ جهانی دوم، نمی‌توانست به آلمان شربت وارد کند، به همین دلیل با استفاده از مواد اولیه موجود، فانتا را تولید کرد!

نام «فانتا» پس از تشکیل یک اتاق فکر به دست آمد. در این اتاق فکر از افراد خواستند از تخیلات خود استفاده کنند. معادل آلمانی کلمه تخیلات، کلمه «Fantasie» است که در نهایت به کلمه فانتا رسید. شرکت کوکاکولای آلمان با استفاده مواد اولیه موجود در آلمان از جمله تفاله سیب و آب پنیر در دوران جنگ جهانی دوم، نوشیدنی فانتا را درست کرد.

۴- مردم کاربردهای جدیدی برای کوکاکولا پیدا کرده‌اند، از جمله دفع حشرات، کشتن حلزون یا بید، شل کردن پیچ‌های زنگ زده، تمیز کردن نقاط اتصال باتری اتومبیل و حتی تمیز کردن سرامیک دستشویی.

برای افرادی که از کوکاکولا برای انجام بسیاری از کارهای غیرمرتبط بهره می‌برند، کوکاکولا فقط یک نوشیدنی نیست. این نوشیدنی می‌تواند چرک‌های خشک شده روی سرامیک توالت را بکند. کافی است مقداری کوکاکولا داخل کاسه توالت بریزید و کمی آن را بسابید. همچنین می‌توانید از کوکاکولا برای شستن ظروف غذایی بسیار کثیف و خشک شده استفاده کنید. همچنین برخی افراد از کوکاکولا در پخت‌وپز گوشت نیز استفاده می‌کنند.

۳- کوکاکولا در اصل توسط جان پمبرتون به عنوان جایگزین مورفین ساخته شد. این نوشیدنی در ابتدا الکل داشت و بعد‌ها در دوره ممنوعیت الکل، الکل آن حذف شد!

جان پمبرتون در جنگ داخلی آمریکا زخمی شد و برای تسکین درد زخمش از مورفین استفاده کرد و معتاد شد. در نهایت وی تصمیم گرفت اعتیاد خود را ترک کند. وی با الهام از یک شراب فرانسوی به دست آمده از گیاهی به نام کوکا، نمونه‌ای آزمایشی از این نوشیدنی را ساخت. این نوشیدنی ابتدا در آتلانتا به عنوان یک داروی انحصاری به قیمت ۵ سنت به ازای بک لیوان به فروش رسید.

۲- طبق برآوردها، آمریکایی‌ها حدود ۱٫۷ میلیون تن شکر در سال از طریق نوشیدنی کوکاکولا مصرف می‌کنند!

طبق برآوردها، آمریکایی‌ها حداقل ۳۹۹ وعده کوکاکولا در سال می‌نوشند.

T A K F A R S

۱- برگ‌های گیاه کوکا هنوز هم بخشی از فرمول کوکاکولا است؛ اما کوکائین موجود در آن برای مصارف پزشکی استخراج می‌شود و باقیمانده آن به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود!

در سال ۱۹۰۳ شرکت کوکاکولا تصمیم گرفت کوکائین را از مواد اولیه این نوشیدنی حذف کند. از آن پس، به جای کوکائین از کافئین استفاده می‌شود. با این حال، برگ‌های درخت کوکا هنوز هم بخشی از فرمول این نوشیدنی هستند و ظاهراً به عنوان طعم‌دهنده استفاده می‌شوند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر