تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نکات واقعا جالبی که باید درباره بدن خود بدانید

معده شما اسید خورنده‌ای ترشح می‌کند

مایع خطرناکی وجود دارد که هیچ امنیت فرودگاهی نمی‌تواند آن را از شما مصادره کند: این مایع در شکم شماست. سلول‌های شکم اسید هیدروکلریک ترشح می‌کند. این یک ترکیب خورنده و فاسدکننده است که برای کار با فلزات در دنیای صنعت به کار می‌رود. اسید هیدروکلریک فولاد را می‌خورد اما روکش مخاطی جداره شکم ‌این مایع سمی را در سیستم گوارشی ایمن نگه می‌دارد تا ناهار شما را تجزیه کند.

پوست شما چهار رنگ است

همه پوست، بدون رنگ، سفید متمایل به کرم رنگ است. عروق خونی در نزدیکی سطح پوست کمی قرمزی به آن اضافه می‌کنند. رنگدانه زرد نیز این کرباس را با سایه‌ای ملایم رنگ می‌کند. و در نهایت، ملانین با تون سپیا یا قرمز-قهوه‌ای اضافه می‌شود تا به تشعشعات فرابنفش پاسخ دهد. وقتی میزان این رنگدانه زیاد باشد پوست بدن تیره به نظر می‌رسد. این چهار رنگ در ترکیب با هم رنگ‌های متنوعی برای پوست ایجاد می‌کنند و رنگ پوست همه مردم زمین را می‌سازند.

دنیا هم با شما می‌خندد

تکفارس آی آر

درست همان طوری که خمیازه کشیدن مسری است و رفتار مشابه را در دیگران القا می‌کند، تحقیقات جدید نشان داده است که خندیدن نیز یک علامت اجتماعی تقلیدی است. شنیدن صدای خنده منطقه‌ای از مغز را که مسئول حرکت چهره است تحریک می‌کند. تقلید در تعاملات اجتماعی نقش مهمی دارد. حرکاتی مانند عطسه زدن، خندیدن، گریستن و خمیازه کشیدن ممکن است در ایجاد پیوندهای قوی اجتماعی در یک گروه نقش مهمی را ایفا کند.

مغزهای بزرگ و دهانِ پر

تحول بدن انسان کامل نیست. اگر بود، باید به جای دندان عقل، بال پرواز می‌داشتیم. گاهی اوقات ویژگی‌های بی‌استفاده‌ای به یک گونه گیاهی یا جانوری یا انسانی چسبیده است زیرا در واقع ضرری ندارد. اما دندان عقل چطور؟ فقط هزینه زیادی را روانه جیب دندانپزشکان می‌کند تا آن را جراحی کنند و بکشند. مدت‌ها پیش، دندان عقل در انسان‌های نخستین به عنوان مجموعه سومی از دندان‌های آسیاب برای خرد کردن گوشت به کار می‌رفتند اما با بزرگتر شدن و رشد مغز ساختار استخوان فک نیز تغییر کرد و تنها چیزی که در نتیجه این تحول عاید ما شد دهانی پرخرج و انباشته از دندان شد.

سلول‌های مو مخاط را از بین می‌برند

بیشتر سلول‌های بدن اندامک‌هایی شبیه مو دارند که مویژه نامیده می‌شوند و می‌توانند در کارهای متفاوتی، از هضم غذا گرفته تا شنوایی، به ما کمک کنند. در بینی، این مژک‌ها در تخلیه مخاط حفره بینی تا گلو مفید هستند. هوای سرد فرایند تخلیه را کند می‌کند و باعث می‌شود مخاط به عقب برگردند و باعدر نتیجه همیشه آستین‌هایتان فین‌فینی و کثیف باشد. قورت دادن یا بلعیدن مخاط بینی یا جمع شدن آن نیز منجر به پر شدن این حفره‌ها می‌شود.

www.takfars.ir

بلوغ ساختار مغز را دگرگون می‌کند

همه ما می‌دانیم که هورمون‌ها تغییراتی در بدن ایجاد می‌کنند که برای رشد و تولید مثل انسان مورد نیاز است. اما چرا بلوغ فرایندی نامطبوع است؟ هورمون‌هایی نظیر تستسترون در واقع بر تشکیل اعصاب در مغز تأثیر می‌گذ‌ارند و این تغییرات که ساختار مغز را نیز متحول می‌کنندد منجر به تغییر رفتار انسان می‌شود. با بلوغ کورتکس قدامی باید انتظار تغییرات خلق و خو، بی‌حسی و ضعف در تصمیم‌گیری در این دوران را داشته باشید.

هزاران تخمک دست‌نخورده توسط تخمدان‌ها

وقتی زنان به سن ۴۰ تا ۵۰ سالگی می‌رسند، سیکل ماهانه آنها که میزان هورمون‌هایشان را کنترل می‌کند و تخمدان را برای آبستن شدن آماده می‌کند استروژن کمتر و کمتری تولید می‌کند و منجر به بروز تغییرات عاطفی و فیزیکی در بدن زنان می‌شود. فولیکل‌های تخم نارس تخمدان را دیگر مثل قبل به صورت مرتب ترک نمی‌کنند. یک خانم بالغ ۳۴ هزار تخم نارس دارد که در طول زندگیش تنها ۳۵۰ تا از آنها یا بیشتر بالغ می‌شوند. (تقریباً یک تخمک در هر ماه). سپس، این فولیکل‌های تخم بلااستفاده رو به زوال می‌روند. با کاهش احتمال بارداری، مغز هم تولید تخمک را متوقف می‌کند.

غذا برای مغز.

با اینکه مغز تنها ۲ درصد از وزن کل بدن را تشکیل می‌دهد اما ۲۰ درصد از اکسیژن و کالری دریافتی بدن را لازم دارد. برای اینکه کاسه سر پر از منابع دریافتی خوب شود، سه سرخرگ بزرگ و اصلی مغز همیشه اکسیژن را پمپ می‌کنند. مسدود شدن یا تخریب یکی از آنها سلول‌های مغز را عاری از انرژی می‌کند. در نتیجه، مغز نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد و عملکردهایی که مختص آن قسمت خاص از مغز است با اشکال روبه‌رو می‌شود. به این می‌گویند سکته مغزی.

تحلیل رفتن استخوان‌ها برای متعادل کردن مواد معدنی

استخوان‌ها علاوه بر محافظت کردن از اندام‌ها و عضلات میزان کلسیم را نیز تنظیم می‌کنند. استخوان‌ها هم حاوی فسفر هستند و هم کلسیم. که دومی برای عضلات و اعصاب لازم است. اگر این عنصر در بدن کم باشد، هورمون‌های خاصی باعث تحلیل رفتن استخوان‌ها می‌شوند تا میزان کلسیم را در بدن تنظیم کنند که در پی آن، انباشت خارج سلولی آن به میزان مقتضی باشد.

شکل بدن بر مغز تأثیر می‌گذارد

از آن شوهرهایی هستید که سالگرد ازدواجتان را به یاد نمی‌آورید؟ سعی کنید برای جبران این فراموشکاری در برابر همسرتان زانو بزنید و ادای احترام کنید. خاطرات در حواس ما گنجانده شده‌اند. یک بو یا صدا ممکن است بخشی از دوران کودکی ما را به یادمان آورد. ارتباطات می‌تواند کاملاً مشهود و واضح باشد (مثل صدای زنگ دوچرخه که مسیر قدیمی را به یاد شما می‌آورد) یا حتی مرموز و نفوذناپذیر. مطالعات جدید چند مورد از این تجسم‌ها را کشف کرده‌اند. در مقاله‌ای که در گزارش Cognition در ژانویه سال ۲۰۰۷ به چاپ رسید مشخص شد که وقتی بدن در هنگام غروب به حالت یا ژست خاصی باشد بخش‌هایی از گذشته سریع‌تر و بهتر به یاد آورده می‌شوند.

تک فارس

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر