تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نکات جالبی که باید درباره جزیره کیش بدانید

image نکات جالبی که باید درباره جزیره کیش بدانید

جزیره کیش با مساحت ۹۱ کیلومتری در دهانه خلیج فارس و در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد. این جزیره دارای نوار ساحلی ۴۳ کیلومتری بسیار زیبا و منحصربفرد است. بیشترین عرض این جزیره ۷.۵ کیلومتر و و طول ساحل غربی به ساحل شرقی آن حدود ۴۵ کیلومتر است. فرودگاه بین المللی کیش که از زیبا ترین و مجهزترین فرودگاه های ایران است در بخش مرتفع جزیره و در ارتفاع حدود ۴۰ متری بنا شده است. این جزیره از لحاظ جغرافیایی و توپوگرافی فاقد کوه و تپه های مرتفع است و بیشترین ارتفاع این جزیره به حدود ۴۰ متر از سطح دریا می رسد.

یکی از جاذبه های بین المللی ایران منطقه آزاد کیش در استان هرمزگان است. یک جزیره به شکل بیضی که جزو شهرستان بندر لنگه است. این جزیره با مساحت ۹۱ کیلومتر مربع از بزرگترین جزیره های ایران است. فاصله جزیره تا مرکز استان یعنی بندر عباس ۳۰۰ کیلومتر است. از جزایر اطراف این جزیره، هندورابی، فارور، ابوموسی، قشم و جزیره سیری هستند. یکی از بهترین اکوسیستم های دریایی با انواع گونه های آبزیان را می توانید در آکواریوم بزرگ و منحصربفرد این جزیره تماشا کنید. بی دلیلی نیست که این جزیره همواره پذیرای انبوهی از مسافران تور کیش و گردشگران داخلی و خارجی است.

درصد اکسیژن خالص در این شهر به قدری زیاد است که این شهر در بین چهار منطقه برتر دنیا در این مورد قرار گرفته است. به دلیل وجود اکسیژن خالص هنگام پیاده روی در نوار ساحلی و بازدید از مکان های دیدنی لذت بخش تر خواهد بود و گردشگران کم تر دچار خستگی می شوند. جانبازان و افرادی که ناراحتی تنفسی دارند در این اکسیژن خالص بهتر میتوانند نفس بکشند. بندر چارک نزدیک ترین شهر ایران به این جزیره است. بندر خارک با جزیره کیش حدود ۱۸ کیلومتر فاصله دارد. به دلیل نزدیک بودن بندر خارک به جزیره کیش، این بندر در مسیر اصلی رسیدن به این جزیره از راه دریایی است.

گونه های بسیار کمیابی از ماهیان در این منطقه زندگی می کنند که نمونه های آنان را به ندرت می توان در مناطق دیگر جهان و ایران پیدا کرد. کیش دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است و میانگین دمای سالیانه این جزیره ۲۶.۶ درجه سانتی گراد است.

تکفارس آی آر

ویژگی های جغرافیایی و آب و هوای کیش

همان طور که گفته شد کیش دارای آب و هوای گرم و شرجی است و میانگین دمای سالیانه این منطقه ۲۶.۶ درجه سانتی گراد است. به دلیل قرار گرفتن در مجاورت خلیج فارس و رطوبت بالای این منطقه، اختلاف دمای روز و شب در این جزیره در فصول مختلف سال، بسیار کم است. فشار بخار هوا در این منطقه در تمامی فصول بسیار بالا و به طور میانگین بین ۵۰ – ۶۰ درصد می باشد. اختلاف دمای روزانه این جزیره در تمام طول سال بین ۹ تا ۱۰ درجه سانتی گراد است و به دلیل رطوبت بالا در این منطقه دمای هوا هرگز به صفر و زیر صفر نمی رسد. از این رو زمستان های این جزیره بسیار خنک و بهاری است.

تفاوت دمای این منطقه در سردترین روز سال و گرم ترین روز سال بسیار کم و حدود ۱۶ درجه سانتی گراد است. هوای خشک به همراه بادهای ملایم و اب تقریبا سرد دریا از ویژگی های اقلیمی جزیره کیش در فروردین ماه هر سال است. در اردیبهشت ماه رطوبت نسبی در این منطقه تقریبا پایین است و اب دریا هنوز خنک است از این رو در این ماه هوا بسیار خنک و ایده آل است. ممکن است در مرداد ماه در این جزیره شاهد بارش باران های شدید متاثر از جریان هوای اقیانوس هند باشیم. این باران ها عموما به صورت رگباری و موسمی است. خرداد ماه و تیر ماه زمان شروع افزایش گرما و رطوبت نسبی هوا است این ماه ها با باد های گرم و مرطوب و آفتاب سوزان همراه هستند.

جاذبه های گردشگری جزیره کیش

در گوشه گوشه این جزیره زیبا می توانید از تماشای جاذبه های طبیعی و تاریخی مختلف لذت ببرید. می توانید در نوار ساحلی این جزیره پیاده روی کنید. در آب های نیلگون آن آبتنی و قایق سواری کنید. با بازدید از شهر زیرزمینی کاریز با دنیای شگفت انگیز آن آشنا شوید. شهر زیر زمینی بسیار زیبا که سقف آن با مرجان ها و صدف های زیبای خلیج فارس زینت داده شده است و یک منظره رویایی ایجاد کرده است.

www.takfars.ir

اگر به دنبال یک مکان دنج و آرام در کنار ساحل برای استراحت هستید هتل ترنج کیش که یک هتل دریایی به شمار میرود گزینه خوبی است . یکی دیگر از جاذبه های دیدنی کیش، جزیره مرجانی کیش است؛ یک جزیره با منظره ای زیبا از ساحل زلال و آلاچیق ها و محوطه سازی های مناسب برای راحتی بیشتر گردشگران و بازدید کنندگان این منطقه. از دیگر جاذبه های گردشگری جزیره کیش می توان به اسکله تفریحی کیش، شهر حریره، بوستان آهوان، خانه بومیان، کشتی یونانی، گذر هنرمندان، آب انبار کیش، پارک ساحلی میرمهنا، پارک ساحلی سیمرغ، پارک شهر، روستای باغو، پارک دلفین ها، سافاری کیش، آکواریوم و خانه اعیانی اشاره کرد. ضمنا اگر هزینه های سفر به کیش شما را برای بازدید از این جزیره زیبا دچار تردید کرده اصلا نگران نباشید چرا که شما در برخی ایام سال میتوانید از تور لحظه آخری کیش استفاده کنید ، این تورها که معمولا اندک زمانی پیش از پرواز توسط آژانسهای مسافرتی عرضه میشوند گاهی حتی با تخفیف بیش از پنجاه درصد قیمت واقعی ارائه میشوند .

اقتصاد جزیره کیش

منطقه ازاد کیش به دلیل استقبال بسیار زیاد گردشگران و قرار گرفتن در لیست مقاصد اصلی گردشگری ایران، یکی از مناطق مهم اقتصادی و قطب اقتصاد استان هرمزگان است. صنعت هتلداری و مشاغل مرتبط با آن در این شهر بسیار رونق دارد. نرخ بیکاری در جزیره کیش کم تر از یک درصد است. جزیره کیش همواره از اهداف مهم سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش های تفریحی، گردشگری، رستوران ها، فروشگاه ها و مراکز تفریحی بوده است.

جزیره کیش دارای چندین دانشگاه است که اکثر آن ها زیر مجموعه دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف هستند. قیمت خودرو در جزیره کیش بسیار کم تر از سایر نقاط ایران است و دلیل آن هم عدم پرداخت گمرکی است. علاوه بر این برخی از خودروها مانند خودرو های سوپر اسپرت که ورود ان ها به داخل کشور ممنوع است در این منطقه به فروش می رسد و مانعی برای استفاده از آن وجود ندارد. نقطه اتکای اقتصاد جزیره کیش تعداد بالای گردشگران خارجی و داخلی است که سالیانه به این منطقه سفر می کنند. حدود یک میلیون گردشگر خارجی و ایرانی در طول سال از منطقه آزاد کیش و مراکز خرید آن و بازار های مشهور آن مانند بازار مرجان، بازار پردیس، بازار ونوس و … دیدن می کنند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر