تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نوشیدن چای سبز قدرت باروری را کاهش می دهد یا نه

ترکیبات موجود در چای سبز مزایای زیادی برای حفظ سلامتی به همراه دارد، تحقیقات زیادی صورت گرفته که نشان می‌دهند مصرف این نوشیدنی هیچ ارتباطی با افزایش احتمال باردار شدن در زنان ندارد.

چای سبز که از برگ‌های چای غیرتخمیر شده به دست می‌آید حاوی مواد شیمیایی است که به آن «پلی فنول» گفته می‌شود. کارشناسان بر این باورند که این ترکیبات شیمیایی به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. از آنتی اکسیدان‌ها به عنوان ترکیبات ارزشمندی یاد می‌شود که از سلول‌ها در برابر آسیب‌های احتمالی که می‌توان به سرطان یا سایر بیمارهای سخت منجر شود محافظت می‌کند.

هلن کیم، متخصص غدد دستگاه تناسلی در این باره نظرات جالبی دارد. او می‌گوید: اگر علاقه زیادی به نوشیدن چای سبز دارید و در عین حال تصمیم گرفته اید که باردار شوید، نوشیدن یک یا دو فنجان چای سبز در روز خطری برای سلامتی تان به همراه ندارد. اما اینکه انتظار داشته باشید با نوشیدن چای سبز احتمال باردارشدنتان را به طرز چشمگیری افزایش دهید، خیالی اشتباه در سر پرورانده‌اید.

مطالعه‌ای در دانشگاه استنفورد بر روی مکمل غذایی حاوی عصاره چای سبز، فولیک اسید و سایر ویتامین‌ها صورت گرفته که نتایج امیدوارکننده‌ای به همراه داشته است. این مطالعه که نتایج آن در سال ۲۰۰۴ منتشر شد نشان می دهد یک سوم زنانی که از این مکمل استفاده میکنند و در عین حال اقدام به باردار شدن نیز می‌نمایند، پس از گذشت ۵ ماه حامله می‌شوند. با این حال نتایج این مطالعه نشان نمی‌دهد که مصرف چنین مکملی با توجه به اینکه حاوی مقادیری از عصاره چای سبز نیز هست قطعا می‌تواند شانس بارور شدن را نیز افزایش دهد. از این رو نمی‌توان به چای سبز به عنوان گیاهی نگاه کرد که زنانی که قصد باردار شدن دارند با مصرف نوشیدنی آن خیال خود را از افزایش شانس حاملگی راحت کنند.

واقعیت امر این است که چای سبز حاوی کافئین و اسید تانیک است که اتفاقا این دو ترکیب با مشکلات باروری در ارتباط بوده و حتی برخی از کارشناسان ارتباط مستقیمی میان مصرف مقادیر زیادی از این ترکیبات و سقط جنین تصور می‌کنند.

تکفارس آی آر

البته نباید چندان هم نگران بود زیرا وقتی در حال دم کردن چای سبز هستید باید این نکته را به خاطر داشته باشید که این ماده در مقایسه با چای معمولی (سیاه) حاوی کافئین کمتری است. نکته مهم دیگر این است که ی فنجان چای سبز به طور میانگین حاوی ۲۰ میلی گرم کافئین است حال آنکه این رقم برای همین میزان چای سیاه حدود ۴۰ میلی گرم عنوان شده است.

این ارقام برای قهوه به مراتب بیشتر است به طوریکه یک فنجان قهوه دم کشیده به طور متوسط حاوی ۱۲۰ میلی گرم کافئین است اما در قهوه فوری این میزان کمتر بوده و درحدود ۷۰ میلی گرم است. البته در برخی دیگر از انواع قهوه‌ها میزان یاد شده تا ۳۰۰ میلی گرم هم عنوان شده است.

حالا به شما به عنوان زنی که قصد باردار شدن دارید و یا این دوران خاطره انگیز را سپری می‌کنید توصیه می‌کنیم که عاقلانه تصمیم گرفته و مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین از جمله قهوه، چای سیاه و چای سبز را محدود کنید. میزان کافئینی که روزانه در این دوران به بدن وارد می شود نباید بیشتر از ۳۰۰ میلی گرم در روز باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر