تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نوشیدنی های انرژی ها مفید یا مضر برای سلامتی

image نوشیدنی های انرژی ها مفید یا مضر برای سلامتی

برای آگاه شدن از لحظاتی که پس از تمام کردن یک قوطی از نوشیدنی انرژی‌زا در انتظارتان است و اینکه آیا باید از این نوع نوشیدنی‌ها استفاده کنیم یا خیر؟ و برای تعیین اینکه اگر شما به طور منظم نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف کنید چه اتفاقی می‌افتد، از یافته‌های موجود در منابع پزشکی مختلف استفاده شده است.

افزایش ضربان قلب و فشارخون

طبق بررسی‌ها، این نوشیدنی‌ها موجب تغییرات فوری و قابل توجه در سیستم قلبی و عروقی شما می‌شود. در صورت داشتن بیماری خاص قبلی، آن‌ها تا حدودی دردسرساز می‌شوند.

اگر از قبل با فشارخون بالا روبرو هستید یا قلب ضعیفی دارید، تپش قلب و افزایش فشارخون به طور قابل پیش‌بینی می‌تواند آسیب‌هایی وارد کند. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله قلب و عروق منتشر شده است: به دلیل اثر فوری بر فشار خون و ضربان قلب فرد، نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند برای هر کسی که از قبل قلب ضعیفی دارد عوارض بی‌شماری ایجاد کنند. اگر نیاز است که مراقب سلامت عروق خود باشید، بار دیگر که مایل به افزایش انرژی‌تان هستید، مراقب عوارض جانبی این نوشیدنی‌ها باشید.

تکفارس آی آر

بهبود عملکرد مغز

نوشیدنی‌های انرژی‌زا به شما کمک می‌کند احساس پرانرژی بودن داشته باشید و برخی افراد پس از مصرف یکی از این نوشیدنی‌ها، احساس هوشیاری بیشتری می‌کنند؛ اما این ویژگی، یک کمک‌کننده سریع است و در طولانی مدت و با مصرف مقدار زیاد، ممکن است اثر عکس داشته باشد.

افزایش التهاب بدن

متأسفانه، اگر یک یا دو قوطی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف کنید، محتوای شکر که باعث جذابیت این نوشیدنی می‌شود، همچنین می‌تواند صدمه فوری به بدن وارد کند. طبق یک مطالعه، قند نقش اصلی را در انتشار سریع التهاب در بدن شما دارد.

مقاله دیگری نیز همین یافته‌ها را تأیید می‌کند، در صورت تصمیم به مصرف نوشیدنی انرژی‌زا، ممکن است به سلامت بدنتان آسیب برسانید.

www.takfars.ir

بر اساس میزان کافئین موجود در نوشیدنی انرژی‌زا، ممکن است پس از نوشیدن یک وعده از این نوشیدنی‌ها، دچار تنش شدید مغزی شوید. از کافئین اضافی خودداری کنید تا جلوی این عارضه دردناک را بگیرید

کاهش کیفیت خواب

پس از نوشیدن یک نوشیدنی انرژی‌زا، قبل از خواب، با عواقب ناخواسته‌ای روبرو خواهید شد و تضمین می‌شود که کیفیت خواب شما افت کند. طبق گفته دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، مصرف کنندگانی که هر نوع نوشیدنی سرشار از تورین، کافئین و کوکتل تهیه شده از سایر مواد شیمیایی تقویت کننده انرژی می‌نوشند، باید انتظار کاهش کیفیت خواب را داشته باشند.

کاهش کیفیت خواب از متابولیسم ما ناشی می‌شود که در نتیجه مصرف نوشیدنی‌ها به سرعت تغییر می‌کند. اگر تصمیم دارید بعد از ظهر با یک نوشیدنی انرژی‌زا، انرژی خود را ارتقا دهید، مراقب باشید، این کار ممکن است در استراحت خوب شما در شب، بیش از حد انتظارتان، تداخل ایجاد کند.

آسیب دندانی

در حالی که نوشیدنی‌های انرژی‌زا به ما کمک می‌کنند تا در طول روز پیش برویم، ممکن است آسیب‌هایی بر سلامت دهان ما وارد کنند و باعث مراجعات ناخواسته به دندان‌پزشک شود؛ مانند نوشابه و آب‌میوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا به دندان آسیب جدی می‌رسانند. در مطالعه‌ای که در مجله بین‌المللی بهداشت محیط و بهداشت عمومی منتشر شد، ارتباطی بین پوسیدگی دندان و مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا مشاهده شد. تحقیقات نشان داد نوجوانان به دلیل افزایش مصرف نوشیدنی، با خطر خاصی روبرو می‌شوند. این خبر بدی برای سلامت دندان شما است و اگرچه یک قوطی نوشیدنی انرژی‌زا به سلامت دهان شما آسیب نمی‌رساند، اما هیچ فایده‌ای هم برای دندان‌هایتان ندارد.

سردرد

ممکن است برخی از ما برای مهار سردرد به یک نوشیدنی انرژی‌زا متوسل شویم، اما در نهایت این نوشیدنی‌ها باعث سردرد بیشتر یا حتی میگرن می‌شوند. مصرف کافئین، جریان خون اطراف مغز را تغییر می‌دهد و نتایج متفاوتی را در شرکت کنندگان مورد مطالعه نشان می‌دهد. در مطالعه‌ای نشان داده شد: کافئین موجب می‌شود فشار خون اطراف مغز تا بیش از ۲۷% کاهش یابد و بر میزان تنشی که احساس می‌کنید تأثیر بگذارد. بر اساس میزان کافئین موجود در نوشیدنی انرژی‌زا، ممکن است پس از نوشیدن یک وعده از این نوشیدنی‌ها، دچار تنش شدید مغزی شوید. از کافئین اضافی خودداری کنید تا جلوی این عارضه دردناک را بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر