تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

نسخه های جالب و عجیب غربی برای درمان سرماخوردگی

image نسخه های جالب و عجیب غربی برای درمان سرماخوردگی

عطســه، ســـرفه، آبریزش بینی، بی‌حالی و ضعف و… این حالت‌ها برای همه مردم جهان آشنا هستند.

حالا همه مردم جهان واژه‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا را می‌شناسند و در مورد درمان‌ آنها اطلاعاتی دارند اما در مورد این بیماری‌ها درمان‌های سنتی هم وجود دارد که در گوشه و کنار جهان، قرن‌هاست به کار گرفته می‌شود و بسیاری از آنها اثرات درمانی خوبی هم دارند.

در اینجا این درمان‌های عجیب و غریب را با‌هم مرور می‌کنیم:

کوگول موگول

تکفارس آی آر

معجون شفابخش با اسم عجیب و غریب

ریشه این درمان در روسیه و اوکراین است، برخلاف اسمش این معجون ترکیب ساده‌ای دارد.

یک لیوان را تا نیمه از شیر گرم پر کنید، سپس یک زرده تخم‌‌مرغ و یک قاشق چای‌خوری عسل یا شکر به آن اضافه کنید.

این معجون می‌تواند علائمی مثل احتقان، بدن‌درد، تب و گلودرد را کاهش داده یا برطرف کند. طب مدرن هم نشان داده ترکیباتی در عسل، شیر و زرده‌ تخم‌مرغ وجود دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و با التهاب می‌جنگد.

به نظر می‌رسد پروتئین‌های موجود در زرده تخم‌مرغ از التهاب بافت گلو و بینی می‌کاهد.

www.takfars.ir

در ضمن ترکیب ال‌تریپتوفان موجود در شیر گرم باعث احساس بهبود در فردی که ضعف دارد می‌شود و به بهتر خوابیدن فرد و در‌نتیجه احساس بهتر شدن او کمک می‌کند.

دود اکلیل کوهی

دود حالتان را خوب می‌کند؟

مردم نواحی غرب چین در خانه فردی که دچار سرماخوردگی و آنفلوآنزا شده است، بوته‌های خشک شده گیاهان اکلیل کوهی و نوعی از اسطوخودوس وحشی را آتش می‌زنند.

آنها اعتقاد دارند که این گیاهان خاصیت ضدمیکروبی دارند و چینی‌ها معتقدند که دود این گیاهان مانع از گسترش و انتقال میکروب‌های عامل این بیماری به سایر افراد خانه می‌شود.

چینی‌ها گیاه اکلیل کوهی را دارای خواص ضدعفونی کننده می‌دانند و حتی از آن در طب سوزنی هم استفاده می‌کنند اما خب طب مدرن می‌گوید که هرگونه محرکی از‌جمله دود برای فردی که سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارد مضر است و می‌تواند ریه فرد را تحریک کند و انسداد شدیدتر مجاری هوایی را موجب شود.

روغن ضد سینه پهلو

قرن‌ها قبل، مردم جنوب اروپا روغن حیوانی را روی گوش‌های دردناک افراد سرماخورده می‌گذاشتند و معتقد بودند که این روغن درد گوش را کم می‌کند.

بومیان آفریقا اما روغن‌‌ حیوانی را با موم شمع‌ها مخلوط می‌کردند و این مخلوط را روی سینه فرد بیمار می‌گذاشتند.

مردم ساکن تگزاس این ۲ شیوه را در هم آمیختند، یعنی روغن حیوانی و موم را با عصاره درخت کاکتوس مخلوط کرده و این مخلوط را گرم می‌کردند و روی سینه فرد سرماخورده می‌مالیدند و روی آن پارچه تمیزی می‌بستند و معتقد بودند که این ترکیب مانع از بروز بیماری سینه‌پهلو در فرد سرماخورده می‌شود اما خب هیچ تحقیق علمی ای در این مورد انجام نشده است.

تک فارس

حاضری این سوپ را بخوری؟

خیلی از مردم مناطق مختلف جهان برای بهبود سرماخوردگی سراغ سوپ مرغ می‌روند که معروف است به «درمان مادربزرگ‌ها» اما هنگ‌کنگی‌ها برای درمان آنفلوآنزا سراغ یک سوپ عجیب و غریب می‌روند، یعنی سوپ مارمولک! این سوپ از ترکیب آب، گوجه‌فرنگی، گوشت مارمولک و سبزیجات تازه پخته می‌شود.

هیچ تحقیق علمی در مورد تاثیرگذاری چنین سوپی صورت نگرفته اما به هر حال هر سوپ گرمی با آب داغ و سبزیجات می‌تواند باعث بهبود حال عمومی، کاهش سرفه و نرم شدن خلط شود.

نگذار پاهایت سرما بخورند

جوراب بپوش

در شمال کانادا و نواحی نزدیک قطب، افرادی که دچار سرماخوردگی می‌شوند پاهایشان را در آب گرم می‌گذارند و سپس یک یا دو جفت جوراب می‌پوشند.

البته برخی هم اینگونه این کار را انجام می‌دهند که یک جفت جوراب گذاشته شده در آب سرد را به پا می‌کنند و روی آن جوراب خشک می‌پوشند.

تئوری پشت این شیوه درمانی عجیب این است که جوراب گذاشته شده در آب سرد می‌تواند مثل پاشویه باعث کاهش تب شود و سپس پوشیدن جوراب خشک موجب گرم‌تر شدن پا و افزایش جریان خون آن می‌شود که می‌تواند به بهبود بیماری بینجامد.

اما شاید هم بتوان به شوخی گفت که ترکیب سرما، گرما، جوراب و دراز کشیدن روی تخت می‌تواند باعث شود که شما سرماخوردگی را فراموش کرده و خود به خود حس کنید که بهتر شده‌اید.

جوراب کثیف حال شما را خوب می‌کند؟

T A K F A R S

درمان‌‌های جورابی فقط مربوط به کانادایی‌ها و اسکیموها نمی‌شود، بلکه بومیان اسکاتلند هم یک درمان جالب جورابی دارند.

اسکاتلندی‌ها جوراب استفاده شده و پوشیده ‌شده خود را به چربی گوشت یا چربی پوست مرغ آغشته می‌کردند و روی سینه فردی که دچار سرماخوردگی شدید شده بود می‌گذاشتند و اعتقاد داشتند این کار حال او را بهتر می‌کند اما خب واقعیت این است که به نظر نمی‌رسد چنین شیوه درمانی‌ای بتواند باعث بهبود حال بیمار شود و حتی یک جوراب کثیف با بوی نه‌چندان مطلوب شاید حال فرد بیمار را بدتر کند.

ترشی یا مربا؟

ژاپنی‌ها عاشق ترشی هستند، جالب است که برخلاف ایرانی‌ها آنها معتقدند برای بهبود سرماخوردگی، ترشی به خصوص ترشی آلو و گوجه وحشی خوب است و باعث زودتر خوب شدن فرد سرماخورده می‌شود. ژاپنی‌ها ترشی‌ای دارند که خودشان آن را «اوموبوشی» می‌نامند و ترکیبی از ترشی آلو، گوجه وحشی، زالزالک و سبزیجات محلی است و معتقدند این ترشی می‌تواند حال فرد سرماخورده را خوب کند اما در جنوب ژاپن برعکس شمال آن مردم معتقدند درست است که اوموبوشی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند اما برای فرد سرماخورده مناسب نیست و بهتر است افرادی که می‌خواهند سریع‌تر از این بیماری بهبود یابند مربای آلو و گوجه وحشی بخورند، نه ترشی آنها را.

درمان مفید ایرانی

شلغم ماده غذایی مفیدی است زیرا منبعی غنی از ویتامین C و انواع ویتامین‌های خانواده B است اما ایرانی‌ها قرن‌هاست که از شلغم پخته‌شده به عنوان درمان سرماخوردگی به خصوص برای افرادی که دچار سرفه هستند، استفاده می‌کنند.

برخی مطالعات محدود در ایران نشان داده شلغم می‌تواند مثل اکسپکتورانت عمل کند و باعث رقیق و شکسته شدن خلط سینه و راحت‌تر سرفه کردن شود اما هنوز مطالعات گسترده و کاملی‌ در این مورد انجام نگرفته است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر