تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

موقع آفت دهان چی باید بخوریم یا نخوریم

image موقع آفت دهان چی باید بخوریم یا نخوریم

مهم‌ترین نشانه آفت دهان ایجاد یک زخم سطحی روی زبان و یا در قسمت داخلی لب و گونه‌ها می‌باشد. آن‌ها می‌توانند کوچک یا بزرگ باشند و دور آن‌ها قرمز بوده و مرکزی زرد یا سفید داشته باشند. معمولاً فرد در آن واحد دچار بیش از یک آفت دهانی می‌شود. غالباً آفت‌های دهانی با حس سوزش یا خارش شروع می‌شوند. برخی از آن‌ها ممکن است متورم و دردناک باشند و بلعیدن و تکلم را مشکل کنند. آفت‌های دهان ۷ تا ۱۰ روز باقی می‌مانند. اشکال خفیف آن‌ها در طول ۱ تا ۳ هفته به طور کامل بهبود می‌یابند اما در مورد آفت‌های دهانی شدید ممکن است تا ۶ هفته زمان لازم باشد تا از بین بروند. برخی افراد بعد از اینکه آفت اول بهبود یافت دچار آفت بعدی می‌شوند. اکثر آفت‌های دهانی بدون بر جا گذاشتن جای زخم (اسکار) به طور کامل از بین می‌روند

* علت آفت دهان نامشخص است اما بیشتر در افراد یک خانواده دیده می‌شود بدین معنا که بروز آفت‌های مکرر با تمایلات ژنتیکی مرتبط است. آفت دهان مسری و واگیر نیست.

علاوه بر این آفت دهان می‌تواند در شرایط زیر ایجاد گردد:

* زمانی که فرد خسته است و یا دچار استرس است.

تکفارس آی آر

* برخی زنان در زمانی که در سیکل قاعدگی خود قرار دارند.

* در هنگام آسیب رساندن به دهان، مانند گاز گرفتن لب.

* ایجاد فشار یا تحریک توسط دندان‌ها.

* وجود آلرژی‌های غذایی. دریافت برخی غذاها که فرد نسبت به آن‌ها آلرژی دارد می‌تواند منجر به ایجاد آفت شود. در یک مطالعه کوچک صورت گرفته در سال ۱۹۹۱، تست آلرژی غذایی در ۲۰ نفر از بیماران مثبت بود. پس از حذف آن دسته از مواد غذایی که افراد شرکت‌کننده نسبت به آن‌ها آلرژی داشتند، ۱۸ نفر بهبود معناداری در آفت‌هایشان ایجاد شد.

* دریافت آب‌میوه‌ها و یا نوشیدنی‌هایی که محتوای بالایی از اسید دارند مانند آب پرتقال.

www.takfars.ir

* ضعف سیستم ایمنی.

* در زمان عدم دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی از رژیم غذایی؛ در واقع کمبود مواد مغذی به ویژه آهن،اسیدفولیک، و ویتامین B12 فرد را مستعد ابتلا به آفت‌های دهانی می‌کند؛ ۲۰ درصد از افرادی که به طور مکرر دچار آفت‌های دهانی می‌شوند دچار کمبود ریزمغذی‌های ذکرشده هستند:

آهن در جگر، گوشت قرمز، ماکیان، ماهی تن، میگو، جو دوسر، لوبیا، عدس، پنیر توفو، و اسفناج یافت می‌شود.

اسیدفولیک در حبوبات، مغزها، مارچوبه، آووکادو، بروکلی، مرکبات، سبزیجات برگ‌دار سبز، جگر، ماکیان، و غلات کامل گندم یافت می‌شود.

ویتامین B12 نیز در گوشت قرمز، جگر، ماهی، تخم‌مرغ، مخمر خوراکی، و برخی غلات غنی‌شده صبحانه یافت می‌شود.

در واقع کمبود مواد مغذی به ویژه آهن،اسیدفولیک، و ویتامین B12 فرد را مستعد ابتلا به آفت‌های دهانی می‌کند؛ ۲۰ درصد از افرادی که به طور مکرر دچار آفت‌های دهانی می‌شوند دچار کمبود ریزمغذی‌های ذکرشده هستند

چگونگی تشخیص آفت دهان

چنانچه به دلیل درد ناشی از زخم‌های دهانی به پزشک یا دندان‌پزشک مراجعه نمایید، وی با معاینه و مشاهده دهان، آفت‌های دهانی را تشخیص خواهد داد.

چگونگی درمان آفت دهان

در بیشتر موارد نیاز به مراجعه به پزشک نمی‌باشد. آن‌ها به خودی خود بهبود می‌یابند. برخی درمان‌های خانگی می‌توانند در تسکین درد ناشی از آفت دهانی موثر واقع شوند:

تک فارس

* غذاهایی را انتخاب که نرم بوده و بلع راحتی داشته باشند مانند ماست و یا سوپ رقیق.

* غذاهای خود را به شکل تکه‌ها و لقمه‌های کوچکی در آورده و یا آن‌ها را پوره و له کنید.

* مایعات خنک بنوشید.

* گاهی اوقات تماس مایعات با زخم‌های آفت می‌تواند منجر به درد شود. از نی استفاده کنید تا مایعات دریافتی تماسی با آفت نداشته باشند.

* تکه‌های یخ را روی آفت نگه دارید تا زمانی که بی‌حس شود.

* با دقت مسواک بزنید طوری که زخم‌ها تماسی با برس مسواک نداشته باشند.

* دهان خود را با آب‌نمک شستشو دهید. برای تهیه آب نمک، ۱ قاشق چای‌خوری (۵ گرم) نمک را در یک لیوان (۲۵۰ میلی‌لیتر) آب ولرم حل نمایید.

* داروهای بدون نیاز به نسخه درمان‌کننده آفت را خریداری کرده، با استفاده از یک اسفنج نخی یا پنبه آن را ۳ تا ۴ بار در روز روی آفت‌های دهان قرار دهید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر