تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ممنوعیت اصلاح مدل های موی مردانه غربی در آرایشگاه ها

مصاحبه با مصطفی گواهی، ریاست اتحادیه آرایشگران مردانه تهران

روز شنبه ۳۰ دی ماه شما در مصاحبه با یکی از سایت های خبری از طراحی پنج مدل موی مردانه منطبق بر ارزش های دینی و ملی خبر دادید هدف شما از این کار چه بود؟

– مهمترین هدف ما این بود که از فساد ناشی از ترویج مدل های غربی در کشور جلوگیری کنیم. ما بر این باوریم که شأن آرایشگاه های ما و شخصیت فردی که قرار است موی خود را اصلاح کند، خیلی بالاتر از این است که مدل های غربی را استفاده کند. متاسفانه در حال حاضر بعضی از آرایشگاه ها دربی درخواست جوانان، موهای آنان را به شیوه غربی آرایش میکنند و حتی زیر ابروی آنان را برمی دارند. همین مسئله موجب می شود که جوانان به فساد اخلاقی کشیده شوند. جوانان ابتدا درخواست میکنند تا مدل مویشان شبیه فلان هنرپیشه یا فلان فوتبالیست شود اما در نهایت به آنجا می رسند که زیر ابروی خود را بردارند که این مسئله هیچ سنخیتی با فرهنگ کشور ما ندارد. به همین دلیل اتحادیه تصویر گرفت تا یکسری مدل و طراحی و آن را در قالب یک ژورنال ارائه کند.

اگر آرایشگرهای ما نخواهند از مدل های غربی استفاده کنند قطعا بهتر خواهند توانست توانمندی و هنرمندی خود را به نمایش بگذارند. هدف اتحادیه این بود که تولید کننده باشد نه صرفا یک مصرف کننده. تمام دغدغه ما این است که چرا ایرانی که هنرش زبانزد خاص و عام است باید دنباله روی غربی ها باشد.

به نظر شما در صورت ابلاغ، آرایشگاه ها از این تصمیم شما تبعیت میکنند؟

تکفارس آی آر

– ابلاغیه های ما در حال حاضر نیز اجرا می شود. آقایان بسیار مقید هستند که از مدل های رایج مو بهره بگیرند. مردان همواره تلاش میکنند تا اصالت خود را حفظ کنند. تعداد افرادی که موهای خود را به صورت غربی آرایش میکنند یا زیر ابرو برمی دارند، بسیار اندک است.

فکر میکنید که چه عاملی موجب شده تا تقاضا برای آرایش مو به مدل غربی به وجود بیاید؟

– به نظر من مدل مویی که هنرمندان و فوتبالیست ها استفاده میکنند در ایجاد این تقاضا بسیار موثر است. به محض اینکه هنرمندی یا ورزشکاری موی خود را به یک شیوه خاص آرایش میکند ما شاهد هستیم که بسیاری از جوانان به آرایشگاه ها مراجعه کرده و می گویند، اگر امکان دارد موی ما را شکل موهای فلان فرد آرایش کنید.

برای رفع این مشکل باید چه کار کرد؟

– من واقعا از صدا و سیما، حراست فدراسیون ها و کمیته انضباطی تقاضا دارم که به این مسئله رسیدگی کنند. معلوم نیست که حراست صدا و سیما چه کار میکند که فلان هنرپیشه با مدل موی تیغ زده و کاکل در تلویزیون ظاهر می شود یا زیر ابرو برمی دارد. به نظر می رسد که کمیته انضباطی هم هیچ نظارتی را اعمال نمیکند که یک فوتبالیست با این ظاهر غربی و عجیب با این مدل مو در زمین بازی میکند. وقتی که جوان ما این مدل ها را می بیند از آرایشگر تقاضا میکند که وی را به این صورت آرایش کند و بعد تمام کاسه و کوزه ها سر اتحادیه آرایشگران شکسته می شود که چرا آرایشگاه ها اجازه می دهند که در آرایشگاه آنان چنین مدل هایی استفاده شود اما کسی نیست که فدراسیون ها و صدا و سیما را به دلیل ترویج این مدل غربی خطاب قرار دهد و بگوید چرا شما ساکت نشسته اید؟

www.takfars.ir

این مدل هایی که شما طراحی کردید بر چه اساسی بوده است؟

– ما بر اساس مدل های رایج در کشور و در بین مردان این الگوها را طراحی کردیم البته باید یکسری مشاوره های زیبایی شناسی دیگر نیز انجام شود و در نهایت نامه نگاری برای اخذ مجوز آغاز می شود. با وجود این بعد از طی این مراحل این مدل ها به جامعه وارد می شود هر چند هم اکنون نیز تعداد زیادی از این مدل ها در سطح آرایشگاه ها استفاده می شود.

شما گفته بودید که این مدل ها دارای اسامی اصیل ایرانی هستند. چند نمونه از این اسامی را نام می برید؟

– هنوز اسمی برای آنها طراحی نشده است اما قطعا اسامی استفاده خواهد شد که بیانگر فرهنگ و هویت ملی ما باشد.

شما در سخنان خود گفتید که این طرح ها منطبق با فرهنگ و ملیت ایرانی است آیا عکس و تصویر خاصی از شخصیت های ملی و اسلامی دیده اید که بر آن اساس این مدل مو را طراحی کرده اید.

– نه، ما بر اساس مدل های رایج این طراحی را انجام دادیم و بر اساس تصاویر این کار را انجام ندادیم بلکه تمام طراحی بر اساس مقبولیت مدل های مو در بین مردان است که متنوع است.

سال ۸۹ هم وزارت ارشاد از تعدادی مدل مو رونمایی کرد آیا در این زمینه با شما رایزنی هم شد؟

– بله همان زمان مدل موهایی طراحی و رونمایی شد. دوستان در وزارت ارشاد تصمیم گرفتند که اسم قومیتی برای این مدل های مو انتخاب کنند که من مخالفت کردم و اجازه این کار را ندادم. من معتقدم که اسم قومیتی موجب می شود که این مدل ها مورد تمسخر قرار بگیرد

اگر آرایشگاهی این ابلاغیه را نادیده گرفت و مدل مو را به صورت غربی آرایش کرد چه برخوردی در انتظار اوست؟

– تمام آرایشگاه های متخلف از سوی ناجا پلمب می شوند و جواز آنها باطل می شود. هر چند آرایشگاه های مجوزدار کمتر این تخلفات را انجام می دهند و بیشترین میزان تخلف از سوی کسانی صورت می گیرد که مجوز ندارند.

تک فارس

محصولات معتبر
محصولات معتبر