تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ملحفه را چطور باید شست تا هم تمیز شود و هم خراب نشود

اگر می‌‌خواهید ملحفه تمیز بماند، باید هفته‌ای یک بار آنها را بشویید. هر فرد به طور متوسط ۵۶ ساعت در هفته را در رختخواب می‌گذراند و در این مدت سلول‌های مرده پوست، چربی بدن و عرق روی ملحفه می‌ریزند. در همین زمان است که گرد و خاک، کرم‌ریزه‌ها و مواد حساسیت‌زا نیز جذب ملحفه می‌شوند. پس، هفته‌ای یک بار شست‌وشو واجب است.

نحوه شست‌وشوی ملحفه

مرحله اول: قبل از شست‌و با محلول لکه‌بردار مناسب، همه لکه‌ها را از روی ملحفه پاک کنید.

مرحله دوم: دمای آب ماشین لباسشویی را روی گرم یا داغ تنظیم کنید.

آب گرم مواد حساسیت‌زا را می‌کشد. قبل از شست‌و با آب گرم، دستوالعمل مراقبت از ملحفه را بخوانید. برخی از ملحفه‌ها باید با آب سرد شسته شوند. در بیشتر موارد آب گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد اما اگر ملحفه‌ها خیلی کثیف بودند، آب داغ هم می‌توانید استفاده کنید.

تکفارس آی آر

مرحله سوم: ماشین لباسشویی را روشن و مواد شوینده را اضافه کنید.

مرحله چهارم: ملحفه را داخل لگن ماشین لباسشویی بگذارید.

ملحفه را طوری در لگن ماشین لباسشویی بگذارید که دور لگن نپیچند زیرا منجر به کشیدگی تار و پود در جریان شست‌وشو خواهد شد. روتختی را در یک طرف لگن بگذارید و روانداز را در طرف دیگر. روبالشتی را می‌توانید بین این دو بگذارید.

مرحله پنجم: طبق دستوالعمل، ملحفه را خشکشویی کنید.

خشکشویی در دمای بالا ممکن است به تاروپود ملحفه آسیب برساند و آنها را چروک کند. بهتر است ملحفه را با تنظیمات گرمای کم خشک کنید. در زمان خشکشویی ملحفه را چک کنید تا به هم پیچ نخورد. برای جلوگیری از پیچ خوردن و چروک شدن، می‌توانید از توپ‌های پشمی یا کاموایی خشکشویی در ماشین خشکشویی خود استفاده کنید که ملحفه را نرم می‌کند و دور آنها می‌پیچد.

www.takfars.ir

نکته: برای کم کردن چروک، وقتی ملحفه هنوز کمی مرطوب است آن را روی تخت بیاندازید. با این کار، ملحفه روی تشک خوشخواب کشیده می‌شود و تاروپودش هم نمی‌شکند.

انواع ملحفه

تعداد تاروپود یعنی تعداد نخ‌ها در هر اینچ مربع از یک روتختی. معمولاً هر چه تعداد تاروپود بیشتر باشد، ملحفه‌ها نرم‌تر و کیفیت آنها بالاتر خواهد بود. تعداد تاروپود از ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ متغیر است.

ملحفه‌ها معمولاً نخی هستند اما در انواع پشمی یا اطلس هم وجود دارند. ملحفه‌های نخی بادوام‌تر هستند و مراقبت از آنها راحت‌تر است. محلفه‌های ساتن یا اطلس معمولاً ابریشمی هستند و خنک‌تر می‌مانند. ملحفه‌های فلانل یا پشمی از فلانل تهیه شده و بیشتر در هوای سرد استفاده می‌شوند تا شما را گرم نگه دارند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر