تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مقدار ویتامین دی مورد نیاز برای هر فرد در هر سن و سال

image مقدار ویتامین دی مورد نیاز برای هر فرد در هر سن و سال

کمبود مواد غذایی حاوی ویتامین D و پوشش و آلودگی‌های جوی سبب شده تا میزان ساطع شدن نور طبیعی آفتاب به پوست افراد کاهش یافته و کمبود ویتامین D یکی از مشکلاتی است که در اثر کمبود مواجهه با نور طبیعی آفتاب اتفاق می‌افتد.

برای اندازه گیری سطح ویتامین D در بدن روش‌های مختلفی وجود دارد، بنابراین با سنجش متابولیت‌های این ویتامین (۲۵هیدروکسی ویتامین D) میزان آن در بدن افراد مشخص می‌شود.

اطفال تا سن ۱۰ سالگی باید روزانه ۴۰۰ واحد

زنان تا قبل از سن یائسگی ۶۰۰ واحد

تکفارس آی آر

زنان پس از سن یائسگی ۸۰۰ واحد

سالمندانی که بیشتر اوقات را در محیط های بسته و فاقد نور خورشید به سر می برند باید یک هزار واحد ویتامین D دریافت کنند تا دچار عوارض ناشی از کمبود این ویتامین نشوند.

اگر سطح ویتامین D در بدن شخصی پایین تر از ۲۵ یا در مطالعات اخیر ۳۰ باشد باید به مدت شش تا هشت هفته، هر هفته ۵۰ واحد ویتامین D و پس از آن میزان مورد نیاز روزانه را دریافت کند.

افراد باید از مصرف بیش از حد و خودسرانه ویتامین D ( که محلول در چربی است) خودداری کنند زیرا ویتامین D اضافی در بدن مانند یک ماده سمی عمل میکند، مقادیر بالاتر از ۹۸ تا ۱۰۰ واحد، ویتامین D در بدن سمی محسوب می‌شود.

دراکثر منابع پزشکی مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین دی برای حفظ کارکرد صحیح بدن ۴۰۰ واحد ذکر شده است.

www.takfars.ir

مطالعات اخیر نشان داده است که ۴۰۰ واحد ویتامین دی حداقل ویتامین مورد نیاز است و افراد بالای ۵ سال برای داشتن استخوان ها و عضلات سالم و قوی به حدود ۱۰۰۰ واحد ویتامین دی در روز نیاز دارند.

برای تامین ویتامین دی بدن انجام هر کدام از کارهای زیر کافی است

هر روز بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ عصر بمدت حدود ۱۵ دقیقه در هوای آفتابی و با پیراهن آستین کوتاه و شلوارک قرار گیرید.

هر روز ماهی بخورید. ماهی هایی که حاوی چربی زیاد هستند مانند ساردین و تن و زرده تخم مرغ بیش از دیگر غذاها ویتامین دی دارند.

روزی ده لیوان شیر تقویت شده با ویتامین دی بنوشید ( منظور شیری است که به آن ویتامین دی اضافه کرده اند)

از مکمل های دارویی ویتامین دی استفاده کنید.

به نظر میرسد تنها راه عملی برای اکثر ما راه آخر باشد. مولتی ویتامین ها اکثرا حاوی فقط ۴۰۰ واحد ویتامین دی هستند و مصرف روزانه بیش از یک عدد قرص مولتی ویتامین درست نیست چون ویتامین های دیگر( مثل ویتامین آ) را در مقادیری بیش از مقدار مورد نیاز وارد بدن ما میکند که ممکن است برای استخوان ما خوب نباشند.

چطور میشود فهمید بدن ما به اندازه کافی ویتامین دی دارد ؟

با اندازه گیری سطح ویتامین دی در خون میتوان فهمید آیا به بدن ما به اندازه کافی ویتامین دی رسیده است یا خیر. مقادیر بین ۱۰۰-۴۰ مناسب است.

آیا ممکن است ویتامین دی بدن ما بیش از حد باشد

تک فارس

وقتی بدن ما در معرض نور آفتاب بیشتری قرار میگیرد تولید ویتامین دی را متوقف میکند ولی اگر ما روزی بیش از ۲۰۰۰ واحد از این ویتامین مصرف کنیم ممکن است به سلامتی خود آسیب برسانیم.

آیا ویتامین دی فقط برای حفظ سلامتی استخوان مفید است ؟

خیر این ویتامین برای سلامت و حفظ قدرت عضلات هم مورد نیاز است. کسانی که دچار کمبود این ویتامین میشوند بیش از افراد دیگر دچار گرفتگی عضلات و درد استخوان و مفصل میشوند. افراد مسنی که مکمل های ویتامین دی مصرف میکنند کمتر زمین میخورند که احتمالاً به علت کارکرد بهتر عضلات آنها است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر