تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

مقایسه های جالب و خواندنی قدرت مغز انسان با کامپیوتر و موبایل

image مقایسه های جالب و خواندنی قدرت مغز انسان با کامپیوتر و موبایل

البته از دیدگاه علمی مقایسه چشم و دوربین دیجیتال خیلی درست نیست. اما اگر بخواهیم تقریباً محاسبه کنیم، چشم انسان ۱۲۶ مگاپیکسل است.

یک ثانیه از دید ما برابر با حجم ۲۱.۴۵ گیگابایت است. ویدئوی یک ثانیه ای از آیفون تنها ۳۷۵ مگابایت حجم دارد.

مغز در حدود ۱۰۰ میلیارد نورون دارد که هرکدام از آنها در حدود ۱۰۰۰ سیناپس بالقوه برای ذخیره داده ها، ایجاد میکنند. به طور نظری مغز در حدود ۱۰۰ ترابایت اطلاعات دارد. برای مقایسه کافیست بدانید که سیستم تیتان، یکی از ابر کامپیوترهای قدرتمند جهان، ۷۱۰ ترابایت حافظه دارد.

باتوجه به اطلاعات کانال علمی Veritasium در یوتیوب، تا سال ۲۰۲۰ حجم کل اطلاعات ذخیره شده توسط بشریت به ۴۰ زتابایت (۱۰ به توان ۲۱ بایت) خواهد رسید. حال این میزان را با بدن انسان مقایسه کنید که ۶۰ زتابایت داده در خود ذخیره کرده است.

تکفارس آی آر

با این حال، اطلاعات ژنتیکی یک فرد تنها ۱.۵ گیگابایت حافظه اشغال میکند، درست مانند سیستم عامل iOS.

در حدود ۱۰۰ هزار واکنش شیمیایی در هر ثانیه در مغز اتفاق می افتد. این بدان معنی است که سرعت آن معادل با قطار شانگهای مگلو، یکی از سریعترین قطارهای روی زمین با سرعت ۴۳۰ کیلومتر بر ساعت است.

این واقعیت که مردم تنها از ۱۰ درصد مغز خود استفاده میکنند، یک باور غلط است. مغز در یک لحظه خاص از منابع بسیار زیادی که به آنها نیاز دارد، استفاده میکند. می توان آن را با یک رادیو مقایسه کرد. ما فقط به یک موج در یک زمان خاص گوش میدهیم، در حالیکه ممکن است ۱۰۰ کانال در دسترس باشد.

برای مقایسه قدرت مغز (با ظرفیت استاندارد در حدود ۲۰ وات) در عملکرد، شما نیاز به یک ابر کامپیوتر با توان مصرفی ۱.۴ مگاوات، یعنی ۷۰ هزار برابر بدن انسان نیاز دارید.

و مهمتر از همه، مغز و بدن انسان، توانایی شگفت انگیزی در بازسازی دارند و میتوانند حتی با آسیب های جدی نیز کار کنند. حتی قدرتمندترین گجت های موجود در جهان نیز چنین ویژگی ندارند.

www.takfars.ir

محصولات معتبر
محصولات معتبر